Avatar billede Dangerjoe Novice
02. november 2010 - 09:27 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Parti stemmer i matrix

Jeg sidder og leger lidt med excel og vil gerne efter jeg har opstillet vælgernes stemmer efter STØRSTE, at parti navnet kommer udfra hvor deres antal stemmer står.

F.eks. Venstre har flest stemmer med 15999 og SF har andet flest stemmer osv.

Hvordan får jeg den automatisk til at skrive navnet ud fra deres antal stemmer?

Det er i office excel 2007.
Avatar billede supertekst Ekspert
02. november 2010 - 09:35 #1
Det kræver vist lidt mere forklaring..
Avatar billede Dangerjoe Novice
02. november 2010 - 09:57 #2
Det kommer så her.

Her er stemmerne og de forskellige patier.

Parti:    Antal stemmer:
Socialdemokratiet    12909
Det Radikale Venstre    1058
Det Konservative Folkeparti    4733
SF - Socialistisk Folkeparti    7402
Silkeborg Borgerliste    593
Liberal Alliance    243
Kristendemokraterne    350
Dansk Folkeparti    3335
Venstre, Danmarks Liberale Parti    13392
Enhedslisten - De Rød-Grønne    916

Det har jeg så stilt op, så venstre ligger nr.1 med flest stemmer.

1    13392      -    Venstre, Danmarks Liberale Parti
2    12909      -    Socialdemokratiet
3    7402
4    6696
5    6454,5
6    4733
7    4464
8    4303

Således. Men istedet for jeg selv skal skrive navnet ud for, hvem der nu har fået de forskellige stemmer, er det så muligt at få excel, til selv at finde ud af hvilket parti/navn der har fået det antal stemmer? Fx. så den selv skriver venstre, ud for de 13392 stemmer?

Håber det er forståeligt.
Avatar billede panebb Novice
02. november 2010 - 10:04 #3
hvor skal excel hente opysningerne fra ?
Avatar billede Dangerjoe Novice
02. november 2010 - 10:14 #4
Jeg har selv hentet alle info fra kmdvalg.dk/kv/2009/adk.htm, men har selv overført infoen til excel. Så excal skal hente infoen fra det jeg har skrevet ind, med de antal stemmer. Som jeg har vist over, at venstre har fået 13392, om det så er muligt at indføre det navn ved siden af deres antal stemmer.

Og skal lige sige at det er ud fra D'hondske valgmetode.
Avatar billede supertekst Ekspert
02. november 2010 - 10:26 #5
Udfører du en sortering?
Avatar billede Dangerjoe Novice
02. november 2010 - 10:31 #6
Jeg har brugt funktionen STØRSTE, til at få stemmerne sat op også er det jeg selv skal skrive alle partierne ind, men leder efter en funktion der "kæder" partiet sammen med dens stemmer.
Avatar billede supertekst Ekspert
02. november 2010 - 11:25 #7
Når du har hentet fra hjemmesiden - kopierer du så ikke alle data over i Excel (partibogstav, partinavn& antal stemmer)?

Hvis du derefter sorterer på stemmetal - så vil partinavnet følge med helt automatisk!
Avatar billede Dangerjoe Novice
02. november 2010 - 12:13 #8
Jeg er ikke helt med i hvad du mener med den stortere funktion.

Har uploadet min excel fil her; http://www.gratisupload.dk/download/51459/

Kan godt være det slet ikke kan lade sig gøre og få parti navnet til at følge antal stemmer automatisk.
Avatar billede supertekst Ekspert
02. november 2010 - 12:44 #9
Har downloaded din fil.

Ja det kan lade sig gøre - prøv at sende en mail til mig. @-adresse under min profil - så skal jeg sende din fil i sorteret udgave.
Avatar billede supertekst Ekspert
03. november 2010 - 15:24 #10
Rem Koden er indsat i module1
Rem Brugerdefineret formel:
Rem =findPartiet(E15;"C3:AG12";"B")

Dim ræk As Long, parti As String
Public Function findPartiet(stemmeTal, søgIOmråde, hentFraKolonne)
    ræk = findRække(stemmeTal, søgIOmråde)
    If ræk > 0 Then
        findPartiet = Range(hentFraKolonne & ræk)
    Else
        findPartiet = "?"
    End If
End Function
Private Function findRække(stemmeTal, område)
    tal = Format(stemmeTal, "#,###,###,##0")

    With ActiveSheet.Range(område)
        Set c = .Find(tal, LookIn:=xlValues, LookAt:=xlWhole)
        If Not c Is Nothing Then
            findRække = c.Row
        Else
            findRække = 0
        End If
    End With
    Exit Function
End Function
Avatar billede Dangerjoe Novice
03. november 2010 - 16:24 #11
Du skal have mange tak for hjælpen!
Avatar billede supertekst Ekspert
03. november 2010 - 16:30 #12
Hvis du vil give point - så skal du afvise dit eget svar og acceptere mit.

PS:
(SVAR er kun til forslagsstilleren - mens opgavestilleren kun KOMMENTERER og evt. ACCEPTERER)

Og selv tak - godt vi fandt ud af det..
Avatar billede Dangerjoe Novice
03. november 2010 - 16:44 #13
Lige det med at finde rundt i det hele, men så er det accepteret og endnu en gang tak. Det har lige lettet byrden for mit arbejde :)
Avatar billede supertekst Ekspert
03. november 2010 - 18:33 #14
Alt er på plads - tak - fortsat god vind...