Avatar billede KongKurs Juniormester
22. november 2010 - 00:12 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan er det mon gjort?

Hej,

Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at finde ud af flg.:

Når man på dba.dk vil oprette en annonce med salg af fx en bog, så beder formularen om ting som fx. isbn, forfatter osv., men hvis det nu var en annonce for en bil så ville den bede km-stand osv. Så er spørgsmålet - hvordan er det lavet og hvordan gemmes det i databasen, for hvis jeg nu søger efter en bil, så kan jeg i mine søge kriterier angive km, brændstof osv. altså er det annonce-specifikt - hvordan gøres dette og hvordan er der opdelt i databasen? Det skal bare være generelt og behøver ikke tage udgangspunkt i dba, er bare nysgerrig!

Håber i forstår :)

Tak!
Avatar billede DGudiksen Nybegynder
22. november 2010 - 00:24 #1
Mit bud ville være at lave en database til biler, en til bøger osv osv. Derudover laver man en function som indeholder alt om biler, feks hvilke søge kriterier der skal være. hvilke ting man skal udfylde mm.

Ved ikke om dette er den rette/letteste løsning, men det vil nok være mit bud på det. Desuden kan man jo altid fin pudse lidt på det, og evt også bruge javascript/ajax & jQuery til at få tingene frem på en smartere måde.
Avatar billede jps6kb Novice
22. november 2010 - 09:19 #2
Umiddelbart vil jeg tro de har lavet noget med, at en vare har nogle stamoplysninger. F.eks. navn og pris. Så har de forskellige varetyper. F.eks. bil / bog. Hertil har de en række felter til hver type.
Det ville i min verden være det nemmeste og - uden at have brugt for lang tid med en blok papir og en blyant - den mest korrekte måde at gøre det på.
Avatar billede KongKurs Juniormester
22. november 2010 - 12:45 #3
ja, som jeg ser det så skal man som min. bruge 1 stk. oprettelsesformular pr. "forskellige" varegruppe, samt 1 stk. specifik side til at vise en varegruppe med dens dertilhørende søgekriterier!? Det forklarer måske hvorfor dba har delt de forskellige grupper op i subdomains, de er i virkeligheden forskellige "sites" der bruger samme "ydre skabelon"!? Giver det mening?? :)
Avatar billede jps6kb Novice
22. november 2010 - 12:53 #4
Det giver mening. Jeg tror nu mere, at de har lavet det med dynamiske felter.
Hvis du vælger "søg efter bil", så ved den hvad bil er, og henter felterne for bil frem. "km", "årgang", osv.
Dem kan du så udfylde og starte en søgning.

Det er ikke den nemmeste måde at lave det på, men bestemt den nemmeste måde at skulle vedligeholde på.
Avatar billede KongKurs Juniormester
02. januar 2013 - 13:40 #5
lukker