Avatar billede donnyhus Praktikant
01. december 2010 - 11:20 Der er 6 kommentarer

Udendørs webcam til at vise dyr live på nettet

Hej

Jeg vil gerne opsætte et udendørs webcam der kan vise live billeder fra naturen. Det skal altså kunne vise hurtige bevægelser og kan dermed ikke være et traditionelt overvågningskamera.

- Trådløst kamera er vel det nemmeste, men er det stabilt?
- Har du forslag til kamera der virker udendørs og kan vise hurtige bevægelser?
- Forslag til hvordan jeg får vist det som live feed på nettet?
- Andre ting jeg skal tage hensyn til?
Avatar billede madsens90 Praktikant
01. december 2010 - 11:43 #1
Trådløst kamera vil være nemt at sætte op ja, men da du leder efter noget der kan opfange hurtige bevægelser, er det nok nød til at have lidt flere FPS. Hvilket vil sige at der skal sendes lidt mere data fra kamera til computer/server. Og da du jo nok heller ikke vil have det i dårlig kvalitet, begynder det lige pludseligt at knibe med det trådløse.

Det nemmeste og højst sandsynligt også billigste ville nok være at købe et kamera med ethernet input.

Til at streame det live kan du bruge et program som dette:

http://www.microsoft.com/expression/products/EncoderPro_Overview.aspx

Jeg har ikke så meget forstand på hvilke kameraer der er bedre end andre, så det håber jeg en anden kan kommenterer.

Vedr. andre ting du måske skal tage hensyn til, så skal du også tænke på (hvis du vil gemme noget af det du optager), at det ikke fylder helt så lidt!
Det kan SNILDT fylde 100 gb for én dags optagelse, og så er det IKKE engang den vildeste kvalitet.
Så hvis du vil opbevarer videoerne du optager, vil jeg også tænke på hvad det skal opbevares på, og hvor meget plads du har at gøre godt med.

Nu ved jeg heller ikke hvor meget strøm sådan et kamera sluger, men hvis vi siger du både skal have kamera stående, og en server til at gemme dine live billeder, og til streame til internettet, så kommer det jo også til at bruge noget strøm! Og strøm er jo penge.

Håber jeg kunne hjælpe.
Avatar billede bramming Nybegynder
01. december 2010 - 12:41 #2
Hej,

Jeg har selv dette super gode Logitech Alert Camera!

Det giver mig et super godt billedeog kan tåle meget ringe forhold udendørs. Det er super nemt at sætte op og signalet føres via strømmen, så du behøver ikke bøvle med super lange kabler. Trådløs vil jeg stadig mene er for ustabilt - og det er i hvert fald nemt at forringe / gøre ustabilt og forstyrre det. (Og helt blokere signalet hvis det er det man vil).

http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/sikkerhed/LTALERT750E/logitech-alert-750e-udendors-mastersystem

Dette system, kan nemt vise billeder uden at det hakker. Det fede ved dette er udover dit master program på computeren, kan det nemt boradcaste dine live billeder til en webportal samt også til din smartphone (Eks. iPhone).

Check det ud i hvert fald - det ville være mit bud.
Og forresten - Dens nattilstand gør det også super godt synes jeg og lyder ganske godt op så man kan se hvad der foregår.

Check evt. denne video:
http://www.youtube.com/watch?v=sdN0_l82co8
Avatar billede donnyhus Praktikant
01. december 2010 - 13:50 #3
Hej Bramming

Live feed'en, kan jeg vise den på et websted uden man behøver at logge ind osv. ? Du skriver det kan broadcaste til en webportal - altså jeg kan 'embedde' det på en hvilken som helst hjemmeside?
Avatar billede donnyhus Praktikant
01. december 2010 - 13:55 #4
Og lige et spørgsmål mere til Bramming - skal man have computeren tændt? Kan jeg ikke streame direkte til nettet?
Avatar billede madsens90 Praktikant
01. december 2010 - 13:56 #5
Du skal forresten i øvrigt huske at det er ulovligt at filme ud over din egen grund. Og det bliver straffet ret hårdt.
Avatar billede bramming Nybegynder
02. december 2010 - 12:19 #6
Hej DonnyHus,

Dette kamera streamer direkte - computeren du skal have eller tænde for bruges kun til indstillinger på kameraet. (Med en udvidelsespakke kan du faktisk gøre dette online også).

Jeg har endnu ikke prøvet at streame det til et websted - men kameraet har jo sin egen IP og bruger en hvis port. Så mon ikke dette kunne lade siggøre også. Jeg ved med Yawcam softwaren:
http://www.yawcam.com/ kan gøre det muligt at streame ud, og hvis du så programmere din hjemmeside ordentligt, burde du nemt kunne trække signalet ud. Bare routeren er sat til at fowarde kameraets ip og port.

Men som sagt, nej har ikke haft dette prøvet endnu. Kun via "LOGIN" siden.