Avatar billede Rosenborg Praktikant
13. december 2010 - 15:41 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Macro med Input box

Hej Alle eksperter..

Jeg har efterhånden leget med denne formel i lang tid, og er også kommet en del af vejen, dog er jeg stødt på et problem, mine evner ikke rækker til..

Jeg har en kolonne med tal fra A1 til A12 når jeg skriver A1 i inputboksen kopiere den det hele. Er det muligt at give den en begrænsning? dvs. i inputboksen skriver man hvor meget den skal kopiere.

Jeg har vedhæftet makroen som den er nu. Håber en af jer kan hjælpe... Er meget villig til at give flere point.

Sub CopyRange()
    Dim StartCell As Range
    Dim FullRange As Range
    On Error GoTo ErrorHandler
    Set StartCell = Application.InputBox(prompt:="Vælg de tal du vil kopiere", _
                    Type:=8, Title:="Copy From Range")

    Set FullRange = Range(StartCell, Range(Chr(StartCell.Column + 64) & "65536").End(xlUp))

    Set StartCell = Application.InputBox(prompt:="Vælg stedet du vil kopiere dem til.", _
                    Type:=8, Title:="Copy To Range")

    FullRange.Copy Destination:=StartCell

ErrorHandler:

End Sub
Avatar billede store-morten Ekspert
13. december 2010 - 16:24 #1
Lidt at arbejde videre med:

Sub CopyRange()
    Dim StartCell As Range
    Dim SlutCell As Range
    Dim FullRange As Range
    Dim TilCell As Range

    On Error GoTo ErrorHandler

    Set StartCell = Application.InputBox(prompt:="Vælg de tal du vil kopiere", _
                    Type:=8, Title:="Copy From Range 1")
    Set SlutCell = Application.InputBox(prompt:="Vælg de tal du vil kopiere", _
                    Type:=8, Title:="Copy From Range 2")

    Set FullRange = Range(StartCell, SlutCell)

    Set TilCell = Application.InputBox(prompt:="Vælg stedet du vil kopiere dem til.", _
                    Type:=8, Title:="Copy To Range")

    FullRange.Copy Destination:=StartCell

ErrorHandler:

End Sub

Problem: Hvis der byttes om på vælget Start og Slut celle?
Så der skal valideres?
Avatar billede Rosenborg Praktikant
13. december 2010 - 18:06 #2
Lavede lidt om på det så det passede mig...

Tak for det..
Kom med et svar så du kan få dine fortjente points :)
Avatar billede store-morten Ekspert
13. december 2010 - 18:14 #3
Velbekomme... :-)
Avatar billede Rosenborg Praktikant
13. december 2010 - 18:26 #4
Ahh glemte at spørge om en ting mere... Formlen virker efter hensigten. Er det muligt at inkorporere at den åbner et andet excel fil bestem ark i excel filen og derefter kopiere og erstatter i den nuverende excel fil hvor macroen er placeret?
Avatar billede store-morten Ekspert
13. december 2010 - 18:42 #5
Public Sub CopyRange3()

    Dim StartCell As Range
    Dim SlutCell As Range
    Dim FullRange As Range
    Dim TilCell As Range

    On Error GoTo ErrorHandler

    Set StartCell = Application.InputBox(prompt:="Vælg de tal du vil kopiere", _
                    Type:=8, Title:="Copy From Range 1")

    'Variablen CorrectAnswer bruges til at huske om vi har svaret
    'rigtigt og er derfor af typen Boolean, som kan være sand og falsk
    Dim CorrectAnswer As Boolean
    'Vi laver et loop - dvs. en del af programmet vil nu blive
    'udført igen og igen indtil en betingelse bliver opfyldt
    Do
        Set SlutCell = Application.InputBox(prompt:="Vælg de tal du vil kopiere", _
                    Type:=8, Title:="Copy From Range 2")

        If SlutCell > StartCell Then
            CorrectAnswer = True
            MsgBox "Det er flot - du valgte rigtigt!"
        Else
            CorrectAnswer = False
            MsgBox "Det var skidt - men vi prøver bare igen!"
        End If
    'Der loopes indtil vi har svaret rigtigt på spørgsmålet
    Loop Until CorrectAnswer

    Set FullRange = Range(StartCell, SlutCell)

    Set TilCell = Application.InputBox(prompt:="Vælg stedet du vil kopiere dem til.", _
                    Type:=8, Title:="Copy To Range")

    FullRange.Copy Destination:=TilCell

ErrorHandler:
End Sub
Avatar billede Rosenborg Praktikant
13. december 2010 - 18:51 #6
Merci..

Kom så med et svar...
Avatar billede store-morten Ekspert
13. december 2010 - 19:20 #7
Ok...Et 'Svar'

Ang. #4
Kan helt sikkert laves, ved bare ikke lige hvordan :-(
Avatar billede store-morten Ekspert
13. december 2010 - 19:21 #8
Ups...
Her er et 'Svar'