Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2011 - 17:39 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Excel VBA til postnummer fil

Jeg kan ikke få min macro til at hente bynavn i en postnummerfil.

Jeg kan åbne og lukke filen det virker fint.
Men søgning falder uden for mit gebet.
Alle postnr er i Kol A og bynavn i Kol B

Filen er på denne adresse:
http://www.postdanmark.dk/cms/da-dk/files/postnummerfil.xls

Nogen med et godt bud? :)

mvh Finn
Avatar billede claes57 Ekspert
16. januar 2011 - 18:36 #1
det vil nok være lige så interessant at vide, hvordan din makro ser ud pt.
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2011 - 19:31 #2
Jeg har aldrig kunnet forstå denne tilbøjelighed til at foretrække VBA til noget der så let som ingenting lader sig løse med formler.

Hans
Avatar billede 220661 Ekspert
16. januar 2011 - 19:45 #3
Tænker du på lopslag Hans?
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2011 - 20:03 #4
LOPSLAG er et godt bud, INDEKS, SAMMENLIGN kunne være et alternativ.

Hans
Avatar billede newbieatphp Nybegynder
17. januar 2011 - 13:03 #5
Inden du åbner filen fra post-danmark, så skal du have kopieret det postnr. ind i en variable, så det er nemmere at søge efter det i post/by filen.

Forudsat, at du står i den celle, hvor postnr. er, så kan det hedde:

dim post as string
post = activecell.value

når du så har åbnet post/by filen, så kan du bruge følgende for at søge:

Range("A1").select
While Not ActiveCell.Value = post And Not ActiveCell.Value = ""
    ActiveCell.Offset(1, 0).Select
Wend
If ActiveCell.Value = post Then
    Dim by As String
    by = ActiveCell.Offset(0, 1).Value
Else
    MsgBox "Postnummeret kunne ikke findes", vbCritical, "Søgning af postnr."
End If

når du så skal sætte byen over i dit ark, så luk post/by filen, og gør dit ark aktivt, og du kan bruge følgende:

Activecell.offset(0,1).value = by
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2011 - 13:52 #6
#1 her er min søge macro

Variabler er difineret

' Application.ScreenUpdating = False

  Set pRange = Worksheets("postnr").Range("a3:a1440")
city = Application.WorksheetFunction.VLookup(Me.TextBoxZipCode.Value, pRange, 2, "false")

' Application.ScreenUpdating = True
  Set pRange = Nothing
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2011 - 11:43 #7
Jeg afslutter den her og  tak , har fundet en anden løsning