Avatar billede bims Nybegynder
19. januar 2011 - 11:41 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Nas og data

Hej,
Jeg har fået en synology 211j NAS med 2x2tb hd op at køre. Men der er en enkelt ting der godt kan give lidt sved på panden. Ideen er at den ene HD skal bruges til at streame fra og den anden kun til backup.
Problemet er at jeg under testen af NAS brugte en mindre harddisk, hvor jeg flyttede lidt musik over på. Denne mindre harddisk smed jeg så over i en stationær bagefter. Men jeg kunne ikke se de data, som jeg under testen havde flyttet derover.

Så hvad er perspektivet med en HD til backup hvis jeg alligevel ikke kan hente mine data ud, i tilfælde af, at NAS går i stykker eller lignende? Så er min backup HD jo intet værd..

Er jeg pisket til at have en almindelig ekstern HD til backup af data?

Nogen der kan svare på hvad jeg kan gøre?

Mvh
Brian
Avatar billede Six Nybegynder
19. januar 2011 - 12:50 #1
Det er fordi din NAS server kører med linux filesystem EX3.

Du kan bruge programmer som linux reader til at fange data på en sådan disk.

http://www.diskinternals.com/linux-reader/
Avatar billede Six Nybegynder
19. januar 2011 - 12:51 #2
Ext3 ;)
Avatar billede chalde Seniormester
19. januar 2011 - 18:31 #3
Hvis det er DSM3, så er det Ext4.

Personligt ville jeg nok køre Raid1. Så har du al data redundant hvis en af diskene står af.
Avatar billede bims Nybegynder
20. januar 2011 - 09:48 #4
Kan jeg hente data direkte uden at bruge Ext ved at køre raid 1?
Avatar billede chalde Seniormester
20. januar 2011 - 16:58 #5
#4 Du kan ikke undgå Ext, da det er det filsystem NASen benytter sig af.
Raid forklaret: http://forum.synology.com/wiki/index.php/How_to_Manage_the_Synology_RAID_Volume

Hvis du benytter Raid1 spejles indholdet af den ene disk på den anden.
Fordelen er, at stryger den ene disk, har du dataen på den anden. Installerer du herefter en ny disk, spejles dataen fra den disk der ikke er strøget til den nye disk.
Ulempen er at du mister halvdelen af din totale kapacitet (dvs, har du 2stk 2TB diske, får du kun 2TB kapacitet).

Men jeg kan ikke se idéen i at skulle pille disken ud og montere i en anden maskine, medmindre NASen stryger helt og du skal hive data ud af den.
Du kan istedet tilslutte en USB harddisk til NASen og tage backup til den. På USB-disken kan du bruge NTFS eller Fat32.
Avatar billede bims Nybegynder
21. januar 2011 - 13:43 #6
#5 Super go forklaring. Jeg har læst lidt videre på nettet og jeg kører nu raid 1. Takker