Avatar billede ssv Nybegynder
05. februar 2011 - 21:52 Der er 3 kommentarer

Teknisk begreb af hård farveovergang i billede

Hej.

Jeg er ved at lave noget billedbehandling og jeg er stødt på et billede der har en meget hård overgang mellem 2 farver.

Her er et screenshot af det: http://cl.ly/132U2I0f2L451e2a370Z

Findes der et teknisk term for dette? Jeg har fixet det ved Remove noise-filteret i Photoshop sammen med en lille omgang Gaussian blur, men jeg mangler ord der kan beskrive det.

Håber det giver mening :-)
Avatar billede brugbart Nybegynder
06. februar 2011 - 13:43 #1
Jeg er ikke helt sikker på, hvad du efterlyser, men man kalder overgangen mellem to farver for en gradient - i dit tilfælde måske en hård eller skarp gradient.

Er det tilstrækkeligt?
Avatar billede grafik-anders Mester
07. februar 2011 - 16:35 #2
Jeg ville kalde fænomenet 'støj'/‘noise', da man kan fremkalde effekten med et ‘noise' fileter I photoshop? Måske er der 'meget støj i gradienten' ?
Avatar billede DenHvideSlyngel Nybegynder
10. februar 2011 - 13:14 #3
Jeg vil uden at blinke kalde det for:

Gradient / farveforløb

Det kan være en blød eller hård overgang, fra en farve til en anden!

MEN... når jeg kigger på det billede du har linket til, så kan jeg ikke lige få øje på den hårde overgang i selve billedet du taler om..?
Det går fra en blå, til en lysere blå med en blød overgang, eller er det noget jeg ikke lige har fanget i formuleringen? :-)