Avatar billede grafik-anders Mester
07. februar 2011 - 16:41 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Findes der en billig billededatabase a la gettyimages.dk?

Hej

Jeg har brug for noget billedmateriale til en hjemmeside, som har motion, kost og fitness at gøre. Jeg kan selvfølgelig godt tage billeder selv, men findes der ikke nogle billige billededatabaser a la gettyimages.dk, men bare billigere?

Mvh.
Anders
Avatar billede Himbear Nybegynder
07. februar 2011 - 18:18 #1
Hej Anders, jeg arbejder som grafiker og jeg bruger altid fotolia.com - jeg synes kvaliteten er rimelig god. Der findes andre alternativer, men bruger mest den hjemmeside.
Avatar billede grafik-anders Mester
07. februar 2011 - 18:41 #2
Ser fint ud - jeg kan ikke helt gennemskue, hvad det koster. Skal man have et abonnement i en måned (ca. 1.500 kr)? Jeg havde håbet på, at jeg kunne finde noget billigere end det - helst gratis.
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
07. februar 2011 - 18:58 #3
Nu sad jeg lige og læste lidt i en bog. Her anbefalede de http://www.istockphoto.com/

Jeg har personligt aldrig prøvet dem, men kiggede lige derinde og priserne virker ok. Priserne kommer an på billedernes størrelse. Den mindste størrelse ser ud til at koste 1 dollar pr. stk. Hvis billedet skal være rigtig stort, så begynder det dog at blive dyrt.

Der er også masser af billeder om motion, fitness og kost, såvidt jeg kan se.

http://www.istockphoto.com/browse/health-and-beauty/exercise/
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
07. februar 2011 - 19:02 #4
Og det ser i øvrigt ud til at være samme prismodeller, som den anden side, der er linket til.

Nu siger du, at du ikke helt kan gennemskue det. Jeg tror, det skal forstås sådan her:

Du har to valgmuligheder:

1) Køb abonnement til en fast pris.

2) Køb et enkelt billede

Det er nok 2 du er interesseret i. Priserne står på begge tilfælde på forsiden, hvis du kigger efter.
Avatar billede Himbear Nybegynder
07. februar 2011 - 23:15 #5
Jeg er ikke faldet over en billeddatabase der er gratis, hvert fald ikke som har en acceptabel kvalitet. Hvis det er til betalt arbejde, så er det helt klart det værd at have nogle gode billeder.
Avatar billede DenHvideSlyngel Nybegynder
10. februar 2011 - 13:07 #6
Da det er til en hjemmeside, så er der absolut ingen grund til at bruge penge på billeder, når der findes en gratis database som http://www.sxc.hu/ - du opretter bare en bruger og søger!

Udvalget er ikke kæmpe stort, men jeg har benyttet det tit - OGSÅ til trykt materiale og folk har ingen klager over kvaliteten.

Som sagt, er det til en hjemmeside, så er det bestemt ikke en god løsning at have billederne i en tung opløsning, det sænker bare sidens hastighed.
Avatar billede JP59 Nybegynder
16. februar 2011 - 13:21 #7
Hej grafik-anders.

Dit navn kunne tyde på, at du har betalende kunder, og så er det min holdning, at man må argumentere for at fotos har en pris. Til det formål er der i Danmark bl.a. Scanpix, Polfoto, Biofoto, Matton Images og den mindre BAM - alle med fair priser.

Men der er også rig mulighed for gratis og lovlige fotos, og det er jo det du spørger efter, så jeg er sikker på at du bliver rigtig glad for at google "Free stock images" og "Free stock photos". God vind.
Avatar billede grafik-anders Mester
05. juni 2011 - 22:04 #8
Tak for svar - nej, jeg har ikke betalende brugere.

/Anders