Avatar billede smount Nybegynder
14. februar 2011 - 13:02 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

"Loop"-funktion i Excel?

Jeg tumler lidt med nogle tanker om hvordan jeg skal formulere en formel.

Jeg har brug for en opslagsformel med en loop-funktion af en slags.
Formlen skal returnere en værdi, såfremt en værdi er inde for et interval - og hvis værdien ikke er inde for intervallet, skal den lave opslaget igen, men springe den tidligere linje over.

Findes der en løsning på denne problemstilling?

Jeg er desværre ikke så skarp til VBA.

Med venlig hilsen
Sean
Avatar billede smount Nybegynder
14. februar 2011 - 13:35 #1
Jeg er således ude efter en formel i stil med:

=lopslag(værdi;matrix;hvis(c<b<d;a;opslag igen);falsk)

Jeg ved dog ikke hvordan jeg får den til at lave opslag igen, uden at ende med det samme resultat. Så hvordan får jeg den til at loop'e videre til det næste resultat af opslag?
Avatar billede german Nybegynder
14. februar 2011 - 14:59 #2
Nu er du ikke så tydelig i din problemformulering, men måske kan dette anvendes:

Indtast denne talrække i et excel ark startende i række4/KolonneC

og opret derefter denne kode (VBA startes med ALT+F11)

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
For i = 0 To 24
Dim sum As Integer

If Cells(1 + i, 3) = 2 Then
Cells(1 + i, 3).Interior.ColorIndex = 3
sum = Cells(1 + i, 3) + sum
Cells(3, 1) = sum

End If

Next

End Sub

Den finder værdien 2 i rækken og farver cellen rød og tæller værdierne sammen og placerer summen i A3

Håber det kan bruges
Avatar billede smount Nybegynder
14. februar 2011 - 15:31 #3
Hej german,

Jeg kan godt se jeg ikke var særlig tydelig i min problemformulering.

Hvis jeg skal prøve at uddybe problemstillingen.

Jeg har to sæt data.

Det første indeholder en masse linjer, der hver indeholder indkomst for en person for en given periode. Der er flere tusinde personer og 12 perioder pr person.

Eks. på kolonneopsætning:

person; periode; indkomst;

Det andet indeholder en masse linjer pr person, hvor hver linje har et ID med en start- og en slutperiode.

Eks. på kolonneopsætning:

person; ID; periode start; periode slut;

Opgaven består i, at jeg skal have sammenkoblet data, så jeg kan få fordelt personernes indkomst pr ID.

Jeg ved ikke om det giver mere mening nu?
Avatar billede german Nybegynder
14. februar 2011 - 17:35 #4
Nej, helt klart er det nu ikke!
Forstår jeg dig ret hvis det ene datasæt med person:Id:periode start:periode slut: - er løbende intastninger på personer?
Skal disse data sorteres og summeres i det andet datasæt?

Hvor er overhovedet oplysninger om indkomst?

Du må være lidt mere specifik :)
Avatar billede smount Nybegynder
01. marts 2011 - 09:03 #5
Jeg har fået svar på mit spørgsmål fra firmaet Exacto. Jeg lukker derfor spørgsmålet.