Avatar billede Faromme Praktikant
19. februar 2011 - 15:30 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Ny router = laaaaangsomt lan, hvorfor det?

Hej

Jeg har lige købt en ny router, Dlink DIR-655 der efter sigende skulle have gigabit lan, b,g og N wifi.

Den gamle router havde ikke det problem når man overførte via lan men den var bare langsom i wifi og derfor skiftede jeg den ud.

Når jeg overføre filer imellem vores 3 computere går det voldsomt langsom. De 3 computere har hver deres styresystem, xp, vista og Win 7, kan dette have en effekt på hastigheden imellem de 3 computere?

Findes der en metode til hvordan man finder ud af hvad det er der gør det hele køre langsomt? Jeg har prøvet at slå alt der QOS og WISH fra inde i routeren så den ikke sløver noget data traffik for at noget andet kan køre uden problemer, men stadig det samme.

findes der et program der kan lave en "scanning" af netværket og så ud fra det fortælle hvor flaskehalsen er eller komme med forslag til forbedringer?

Routeren køre med seneste firmware.

Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe, ellers må jeg tilbage til den gamle router igen da jeg ikke gider bruge 3 timer på at overføre få gb data.

Med venlig hilsen

Jollyfaetter
Avatar billede hemberg Forsker
19. februar 2011 - 18:56 #1
Nu nævner du ikke om du køre kablet forbindelse eller trådløs forbindelse imellem dine maskiner. Men som jeg læser dit spørgsmål køre du wifi. Hvilket så betyder absolut ingenting om du har gbit lan eller ej. Det er kun på kablede forbindelser det går hurtigere. Ved trådløse forbindelser er det den lavestefællesnævner der tæller. Det vil sige den forbindelse der er tilsluttet ved lavest Mbs 11,54,270 elle 300 eller hvad det nu måtte være. Men der kan laves nogle finjusteringer i routeren der gør du får mere fart på. Men køre du hvilken forbindelsestype har du imellem dine PC'er kabel eller wifi?
Avatar billede Faromme Praktikant
19. februar 2011 - 20:19 #2
Jeg har kun kabel på min stationære (win xp).
De to andre har jeg prøvet begge ting på, og lige som det ser ud nu så er det den bærbare med vista der køre dårligst både med kabel og wifi.
Den nyeste lille bærbar (win 7) kan overføre 8-9,5 mb/s imellem den og min stationære med kabel og 5 mb/s med wifi fra den lille til den stationære så det synes jeg egentlig er okay, ikke noget overvældende. Ligemeget hviken forbindelse jeg bruger til vista maskinen så køre det bare skod, og vi snakker under 1 mb/s ligemeget hvordan jeg gør.
jeg har prøvet at finde nyeste driver til netkortet på vista maskinen, (nvidia nforce chipset) men det har ikke hjulpet at installere dem. Jeg er lidt på bar bund med den vista maskine, udover at jeg altid har synes at den har kørt skod taget i betragtning af at den er en helt okay maskine rent hardware mæssigt. (2 ghz 2 kernet amd, 3 gb ram, 1 gb dedikeret ram på graffikkortet)
Avatar billede Faromme Praktikant
19. februar 2011 - 20:20 #3
Vores internet kan jeg ikke mærke forskel på. Vi har en 30/30 fiber forbindelse og den køre som den plejer på alle maskinerne.