Avatar billede kurt54 Ekspert
24. februar 2011 - 17:09 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

konvertere WMA filer til MP3 filer

Hvis man skal konverter nogle 192kbps WMA filer til MP3, hvad bør man så sætte bitraten til på mp3 - 192kbps ? eller højere fordi det siges  wma kompressione ikke er så 'hård' dom mp3.
320kbps er vel maksimun - men er det spild af plads... ?
mvh Kurt
Avatar billede 220661 Ekspert
24. februar 2011 - 17:24 #1
Når jeg konverterer 192kbps WMA filer til mp3 lægger jeg dem i 256 kbps. Om det er nok for at undgå tab ved jeg ikke, men synes det lyder ok til almindelig brug.
Prøv at kigge lidt på dette link:
http://www.eksperten.dk/spm/675050
Kan være det giver lidt inspiration.
Avatar billede klaudi Ekspert
24. februar 2011 - 18:35 #2
Du kan squ da ikke få bedre lyd ud af en fil der er komprimeret med 192kbps ved at konvertere den til 256kbps eller 320kbps!!??!!
Avatar billede Expander Nybegynder
24. februar 2011 - 19:06 #3
Jeg vil sige 256 kbps som @220661 ... Det giver langt det bedre resultat!
Avatar billede 220661 Ekspert
24. februar 2011 - 19:16 #4
WMA komprimeres på en anden måde end Mp3 og er mindre tabsgivende end mp3. Det er derfor jeg vælger større opløsning end den WMA er konverteret med. Havde programmet haft en større opløsning havde jeg valgt 320 kbps, da det nærmer sig cd kvalitet.
Avatar billede kurt54 Ekspert
24. februar 2011 - 19:19 #5
Nej ikke bedre lyd - det drejer sig om at bevare mest mulig af den kvalitet der er..  og ingen af de formater er tabsfri komprimering..  og hver ny af disse komprimeringer taber data. Men det er forskellige formater og wma blev i sin tid lanceret som et bedre format end mp3 - men mp3 er standarden hvis du vil kunne bruge den på flest mulige afspillere, herunder telefoner og GPSer. Så måske svarer kvaliteten i en 192 kpbs VMA til en 256kbps..
Avatar billede 220661 Ekspert
24. februar 2011 - 20:22 #6
Har læst på anden side at 96 kbps WMA ca svarer til 128 kbps MP3.
Så det er nok ikke helt ved siden af at 192 kbps WMA er ca det samme som 256 kbps MP3.
Ved dog ikke hvordan man er fremkommet til det. Om det er ved lytning eller måling.
Avatar billede kurt54 Ekspert
10. april 2011 - 13:26 #7
220661 kan du ikke lægge et svar så jeg kan lukke den.
Avatar billede klaudi Ekspert
10. april 2011 - 13:40 #8
Gentar' lige:
Du kan squ da ikke få bedre lyd ud af en fil der er komprimeret med 192kbps ved at konvertere den til 256kbps eller 320kbps!!??!!
Avatar billede 220661 Ekspert
10. april 2011 - 18:16 #9
http://www.twoinchview.com/18-mp3-vs-wma-what-one-is-best-for-you
Det er derfor jeg går en smule op for ikke at miste kvalitet.
Avatar billede kenneth Nybegynder
11. maj 2011 - 16:16 #10
Jeg har lige selv været i samme situation og efter et halvt års tid med test og finde det bedste program til konvertering, faldt det på Daniusoft's Media Converter: http://www.daniusoft.com/digital-media-converter-pro.html

Den installere et virtuelt lyd kort og "afspiller" og "optager" digitalt samtidig! Dvs. du har INGEN tab i lyden!
Jeg troede ikke på det med det samme, så jeg analyserede nogle lydfiler med et Adobe produkt, hvor jeg kunne se filen i et spektrum og jeg fandt ingen tab.

Håber du kunne bruge det til noget.
mvh. Kenneth