Avatar billede peter_m1 Nybegynder
03. marts 2011 - 20:52 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Windows 7 vil starte med diskkontrol men gennemfører ikke...

Min HP pc er begyndt med - ved hver opstart - at meddele mig, at den skal køre en diskkontrol på mit C:drev.
(Jeg kører windows 7 Home Premium 64 bit, har 8 GB RAM og en AMD Phenom II X4 820 processor.)

Pc'en begynder ved opstart at tælle ned fra 10 sekunder, hvor jeg kan trykke på en tast for at afbryde kontrol af diskens konsistens ?(!)
Hvis jeg lader den køre, går den i stå, når de 10 sekunder er gået, og starter aldrig op.
Hvis jeg trykker på én tast reagerer den sjældent.
Hvis jeg klasker løs på tastaturet :o)))))) så får jeg den som regel til at stoppe så den starter op som normalt...... heldigvis er tastaturet ikke gået i stykker... endnu.

Men hvad kan jeg gøre for at få den til at opføre sig ordentligt?

Jeg har prøvet at højreklikke på disken i Stifinder, højreklikke på c:drevet og vælge egenskaber/funktioner/undersøg nu. Men det må jeg ikke. jeg får svaret: "Windows kan ikke kontrollere denne disk, mens den er i brug." Og så får jeg mulighed for at "planlægge kontrol af disk". Men det ændrer intet ved opstarten....

Jeg har også forsøgt at køre chkdsk i et separat dos (?) vindue, men det får jeg ikke lov til "Der blev nægtet adgang, da du ikke har tilstrækkelige rettigheder. Du skal starte programmet i forhøjet tilstand." Hvordan kommer man i forhøjet tilstand? (Bare det ikke har noget med hash at gøre ;o))))

Er der ikke en behjertet sjæl der  kan hjælpe mig ?
På forhånd tak for hjælpen!!!!

Mvh
Peter
03. marts 2011 - 21:12 #1
...forhøjet tilstand... ->

Til Vista / WIN7 styresystem:
Gå i Start - Skriv i søgefeltet > cmd > vælg det program som hedder > cmd.exe > og højreklik på den og sig "Kør som administrator"

I boxen skriv: CHKDSK  C:  /F  /R  /V  -> ENTER

Genstart normalt - og la' den køre CHKDSK ved næste opstart...
Avatar billede poko1 Ekspert
03. marts 2011 - 21:12 #2
Har du en dvd skive med OS til den eller er den Preinstalleret?
Avatar billede peter_m1 Nybegynder
03. marts 2011 - 22:02 #3
->karise_larry:

Når jeg gør som du skriver, får jeg denne besked:

Filsystemet er NTFS.
Det aktuelle drev kan ikke låses.

Chkdsk kan ikke køres, fordi diskehneden er i brug af en
anden proces. Skal denne diskenhed kontrolleres næste gang,
systemet genstartes? <J/N>

->poko1:

Windows var præinstalleret, men jeg har lavet 3 genopretnings DVD.
03. marts 2011 - 22:14 #4
...Chkdsk kan ikke køres, fordi diskehneden er i brug af en
anden proces. Skal denne diskenhed kontrolleres næste gang,
systemet genstartes? <J/N> ...

Så klasker du bare [J] og genstart normalt. Så vil CHKDSK gå igang ved næste opstart - og la' den køre færdig!
Avatar billede peter_m1 Nybegynder
03. marts 2011 - 22:21 #5
Jeps det gjorde jeg.
Men..... chkdsk starter ikke ved genopstart.
På skærmen bliver der talt ned fra 10 sekunder, men når der er talt færdig, så sker der ikke mere....???
Avatar billede poko1 Ekspert
03. marts 2011 - 22:44 #6
Har du også lavet en reparations CD?
Avatar billede peter_m1 Nybegynder
04. marts 2011 - 06:42 #7
->poko1

Jeg har kun lavet 3 genopretnings DVD
Avatar billede poko1 Ekspert
04. marts 2011 - 07:15 #8
Her kan du finde og fremstille en reparations cd.
http://neosmart.net/blog/2009/windows-7-system-repair-discs/
læs hele artiklen det er en lovlig torent og du slal bruge en torent downloader.http://www.utorrent.com/downloads
Avatar billede 220661 Ekspert
04. marts 2011 - 09:00 #9
Kigger lige med her.
Avatar billede peter_m1 Nybegynder
04. marts 2011 - 16:34 #10
-> poko1

Done!!
Nu har jeg en reparations disk. (Det var forrygende nemt ;o)))
Kan jeg bruge den til at løse mit problem?
Avatar billede poko1 Ekspert
04. marts 2011 - 18:24 #11
Det håber jeg da du kan jeg kan selvfølgelig ikke give nogen garanti! Hvis du har fået den lavet rigtig er det bare at boote op fra den:
det er lykkedes for mig de gange jeg har brugt den.:-)
Avatar billede peter_m1 Nybegynder
05. marts 2011 - 11:03 #12
Så er det lykkedes mig for første gang i laaaang tid at starte min pc op, uden at den vil køre en diskkontrol, der bare går i stå ;o))))
Reparationdisken gav mig en mulighed for at reparere opstarten af pc'en - det har åbenbart haft et resultat ;o)))
Tak for hjælpen!!!!
Avatar billede poko1 Ekspert
10. marts 2011 - 15:57 #13
Reparationdisken gav dig måske ikke mulighed for at afslutte tråden?? så må du jo have hjælp: :-)
Avatar billede peter_m1 Nybegynder
10. marts 2011 - 16:20 #14
Tak for det ;o))))
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2011 - 18:59 #15
Tak for det info jeg fik her. Vil prøve at bruge denne cd hvis jeg får problemer.