Avatar billede mixeren Nybegynder
08. marts 2011 - 12:41 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Glemt root password

Kan ikke logge ind på min root bruger. Det er gnub der er bootloader. Har prøvet at skrive:
linux init=/bin/sh
Men det nægter den at godtage.

Jeg kan godt logge ind på en alm bruger, men komandoer som sudo og init virker heller ikke.

Nogen som kan løse problemet for mig? Enten her igennem eller ved at komme forbi (serveren befinder sig i viborg) og trylle lidt?
Avatar billede lassebm Nybegynder
08. marts 2011 - 18:25 #1
Du skal skrive, i grub (i slutningen af linjen)

single init=/bin/bash

Derefter skal du mounte / med Read Write

mount -o remount,rw /

Ændre koden med

passwd

Sync filerne så du er sikker på ændringerne bliver skrevet.
sync

Og genstart nu maskinen på normal vis.
Avatar billede mixeren Nybegynder
09. marts 2011 - 11:25 #2
Hvad mener du med i slutningen af linjen?

I opstart taster jeg esc taster der hvor den viser hvilke kerner der er mulighed for at starte op. Så taster jeg c. Derefter viser den:

grub>

Og det er så der jeg skriver single init=/bin/bash Altså så linjen ser sådan her ud:

grub>single init=/bin/bash

Får så fejl kode 27 ukendt komando. :-(
Avatar billede lassebm Nybegynder
09. marts 2011 - 19:40 #3
Du skal trykke E mener jeg for at editere boot parameterne (som jeg lige husker det).

Eks.:
kernel /vmlinux-2.6.18-164.15.1.e15 ro root=/dev/VolGroup00/LogVol00 single init=/bin/bash

SÅ trykker du ENTER når du er færdig (altså har indsat linjen), og trykker derefter B for at boote.
Avatar billede lassebm Nybegynder
10. marts 2011 - 11:22 #4
Alternativt kan du boote fra en live cd f.eks. debian live, knoppix eller lign.

Mounte dit / og chroote til dette mountpoint.
Så kan du ændre koden med kommandoen nedenfor, og genstarte maskinen.

passwd root
sync
Avatar billede mixeren Nybegynder
10. marts 2011 - 12:10 #5
Brugte løsningen med at trykke "e". Så virkede det fint. Du skal have tusindt tak. Smid lige et svar så du kan få dine point. :-)
Avatar billede lassebm Nybegynder
10. marts 2011 - 12:37 #6
Kanon. Godt du fik det til at virke.
Mit første indlæg var faktisk et svar, så du kan bare acceptere det. :)