Avatar billede madsten Nybegynder
16. marts 2011 - 10:16 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Udbudsligning som graf i Excel?

Hej.

Jeg har et problem med at få tegnet et udbuds- og efterspørgselsdiagram i excel.

Jeg har disse 2 ligninger:

ME = 1,25P + 425

og

MU = 6,25P - 25

Nogen der kan hjælpe, vil helst have hjælp ud fra excel 2003 version.

Der er mange point på højkant, da det HASTER!

Tak :-)
Avatar billede anedi Ekspert
16. marts 2011 - 10:56 #1
Du kan sætte dine værdier ind for P i en kolonne for sig. Lad det eksempelvis være kolonne A.

Herefter indsætter du følgende i B1: =1,25A1+425
Og i C1: =6,25A1-25

Så markerer du de to celler B1 og C1 og trækker dem ned til bunden af dine P-værdier.

Herefter danner du en figur med de to nye dataserier i.

Af ren interesse: Er der ikke et af tallene foran P der skal være negativt?

Vh
Anedi
Avatar billede anedi Ekspert
16. marts 2011 - 10:58 #2
Der skal selvfølgelig være et * tegn mellem tallet og cellen A1 i de to ligninger
Avatar billede madsten Nybegynder
16. marts 2011 - 11:17 #3
Hey igen

Super - det kører fremad. Jo der skulle stå -1,25. Og det er rettet til.

Men at oprette diagrammet driller. Jeg tror det er mine akser x/y, som trækker tal fra den forkerte kolonner, for grafen ser helt forkert ud synes jeg.

Kan du hjælpe med det?
Avatar billede anedi Ekspert
16. marts 2011 - 11:28 #4
Du skal overstrege de to kolonner med dine beregnede tal.
Vælg herefter indsæt-> diagram-> kurve. Tryk næste

Så kommer der en boks op "Guiden diagram" - vælg fanebledet "Serie"

Tryk herefter på det lille ikon ud for "Kategoriakseetiketter" og overstreg dit område med dine P-værdier.

Så skulle den blvie fin :-)
Avatar billede madsten Nybegynder
16. marts 2011 - 12:21 #5
Nu begynder det at ligne noget! :-)

Dog så vil jeg gerne have prisen op ad X-aksen i stedet for Y-aksen, hvordan gør jeg det. :-)
Avatar billede anedi Ekspert
16. marts 2011 - 12:37 #6
Hmm prisen opad Y-aksen?

Så lav figuren som et XY-plot istedet for en kurve, og lad Y-værdierne være dine P-værdier, og X-værdierne dine beregnede tal.
Avatar billede madsten Nybegynder
16. marts 2011 - 15:15 #7
Ja, det fandt jeg ud af ;-) Tak for svar(ene).
Avatar billede madsten Nybegynder
16. marts 2011 - 15:15 #8
Kan du ikke svare, så jeg kan give point.
Avatar billede anedi Ekspert
16. marts 2011 - 15:51 #9
Svar :-)