Avatar billede lch Nybegynder
18. marts 2011 - 17:50 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

CMS-lignende for en nybegynder

Hej alle I dygtige eksperter...:-)

Jeg har denne her side http://romanoversigten.dk/ som er ved at stige mig over hovedet mht. opdatering. Jeg har efterhånden registreret omkring 7.500 romaner og det er stigende. Der kommer flere serier på så den del er heller ikke færdig.
Derudover ville jeg gerne have en søgefunktion på siden, hvor man kan søge på forfatter, titel eller miniserier. Et mindre boardindex i stil med http://www.olympusdkteam.dk/index.php i stedet for en gæstebog er også et ønske, så at andre har mulighed for at lægge et svar og ikke kun mig selv.
Har ikke gjort op med mig selv om jeg vil lave nyhedsbreve som sendes ud, hver gang der sker noget på siden. Tro bare at jeg beholder en "Sidste Nyt" på forsiden.

Problemet som jeg ser det, er at jeg ingen forstand har på databaser osv. og der er sket rigtig meget siden jeg lavede min første hjemmeside og kravene ændres hele tiden. Jeg har altid brugt Stones webwriter og skrevet html-koderne selv, men de seneste år har jeg bare kopieret de gamle ting jeg har lavet og fiflet lidt videre med dem, uden at sætte mig ind i noget som helst. Det skal det være slut med!

Har kigget lidt på Joomla (og købt et par IDG hæfter omkring dette). Jeg vil nemlig gerne kunne sidde offline og lave siden, idet jeg kan forestille mig at jeg slavisk skal flytte alle billeder og info i en database, hvor info trækkes fra.

Der hvor siden p.t. bliver hosted anbefaler de, at man laver siden via deres 1-click-toolbox (Joomla), idet det ikke er sikkert at siden vil blive vist korrekt hvis jeg laver den offline. Flytter gerne til anden host, for det skal gøres så nemt så muligt...:-)

Er der nogen der har nogen gode tips til hvordan jeg griber det hele an, for jeg er snart ved at læse mig ihjel uden at jeg fatter en brik???

Med venlig hilsen
Liz
Avatar billede keysersoze Guru
18. marts 2011 - 23:49 #1
Det lyder mere om en salgstale end et reelt godt råd når de siger at siden risikerer ikke at blive vist korrekt hvis du laver den offline - det eneste afgørende for om siden vises korrekt eller ej er om koden bag af korrekt, men kan de sælge dig en løsning så du er bundet til dem har de selvfølgelig deres på det tørre.

Sætter du selv siden op, dette gøres ret simpelt med de fleste standard CMS, er hosten mere eller mindre ligegyldig - så er du tilfreds hvor du er kan du blive, er du ikke kan du kigge efter andre. Det eneste du skal være sikker på er at hosten understøtter den teknologi der ligger bag det valgte CMS.

Fordelen ved systemer som Joomla, Wordpress, Umbraco, Composite og lignende er netop at man ikke behøver at have forstand på så meget omkring databaser osv. Det bedste råd er nok at forsøge at gå i gang i stedet for at være skræmt på forhånd og blive mere forvirret end godt er ved at læse tilfældige bøger.
Avatar billede lch Nybegynder
19. marts 2011 - 15:08 #2
Hej keysersoze.

Havde selv den tanke at det mere var en salgstale en noget andet..:-) Har ikke været kunde der i mere end nogle få måneder, så jeg beholder det indtil videre. Så må vi se hvad der sker når jeg engang bliver færdig med den offline version og uploader den.

Jeg vil prøve mig lidt mere frem med Joomla så, og se om jeg ikke kan få det til at virke for mig. Det er ikke så meget fordi jeg er skræmt over at prøve tingene, men mit hovedet har "taget skade" efter lang tids sygdom, som gør at jeg er blevet lidt langsommere til at lære og sætte mig ind i nye ting. Det er derfor det ikke må være alt for kompliceret...:-) Men det holder mig også igang at lege med mine hjemmesider.

Tak for dit input. Hvis du lægger et svar kan jeg give dig point...:-)
Avatar billede keysersoze Guru
19. marts 2011 - 17:48 #3
svar :)