Avatar billede Fiber Bjørn Juniormester
24. marts 2011 - 10:07 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Regne minutter sammen

Jeg har mange minutter der skal regnes sammen også skulle jeg jo mene at måden at gøre det på at regne 1min49sek om til 1,816 også efter at have regnet alle minutterne sammen så regne tilbage ingen til et time/minut tal. Hvis det nu giver 152,20 minutter så giver det 2timer 32minutter 12sek. Eller er der en anden og nemmer måde at gøre det på?
Avatar billede dumdum Nybegynder
24. marts 2011 - 10:40 #1
Du kan jo formattere dine celler, så excel ved, at det er tid, der står i cellerne.

Derefter kan du bare lægge celler til eller trække dem fra hinanden, og så beholder excel tidsformatteringen.

Højreklik på cellen(-erne), og vælg formatter celler og vælg så det format under "brugerdefineret" (under fanen "tal"), som du ønsker.
24. marts 2011 - 11:08 #2
Du må endelig ikke begynde at blande beregninger med tider og decimaltal. Det vil give dig en masse udfordringer. Excel har en lang række funktioner, der kan håndtere beregninger på tid.

Du lægger minutterne sammen, og resultatet skal formateres som brugerdefineret: [mm]
24. marts 2011 - 11:10 #3
Du kan med stor fordel læse jkrons udmærkede guide om beregninger på dato og klokkeslæt:
http://www.eksperten.dk/guide/681
Avatar billede Fiber Bjørn Juniormester
24. marts 2011 - 12:47 #4
Super gode indæg

men jeg kunne godt bruge en formattering af feltet der kunne gøre sådan at den lagde tid sammen ud fra denne tekst/tal

3 min. 21 sek.
3 min. 42 sek.
=
7 min. 03 sek.

kan dette lade sig gøre?
Avatar billede dumdum Nybegynder
24. marts 2011 - 13:04 #5
Det kan være en mulighed, at du laver et brugerdefineret format, som ser sådan her ud:
mm "min.":ss "sek."

Det gør du ved at vælge formater celler -> brugerdefineret og så kan du selv skrive dit format ind.

Hvis du har formatteret en celle efter det format, jeg har givet som eksempel, så vil der stå 3 min. 21. sek., hvis du i cellen taster 3:21.
24. marts 2011 - 13:47 #6
Er det brugerdeniberet klokkeslæt format, det du beskriver?

Eller er det tekst?

Hvis det er tekst vil jeg henvise til mit første indlæg. Spar dig selv for en masse besvær og benyt klokkeslætformat, hvis du vil arbejde med tid i Excel.
Avatar billede Fiber Bjørn Juniormester
24. marts 2011 - 22:02 #7
Det er fordi de data der hentes ind i regnearket ser sådan.
3 min. 21 sek.
og for at jeg ikke skulle lave alle data om fra
3 min. 21 sek.
til
3:21
ville det jo være nemt hvis jeg kunne format feltet så Excel kunne regne tiden sammen ude at skulle lave om.
25. marts 2011 - 13:32 #8
Du kan ikke formatere dig ud af problemet. Hvis oplysningerne ser ud som beskrevet, når de importeeres til Excel, er der tale om et tekstfelt, som du ikke kan lave beregninger på.

Du kan evt. benytte Søg og erstat til at få oplysningerne konverteret til tidsformat:

- Søg efter: " sek."
- Erstat med: (ingenting)

- Søg efter: " min. "
- Erstat med: ":"

Data er nu klokkeslæt!
Avatar billede Fiber Bjørn Juniormester
06. april 2011 - 15:41 #9
1# og 8# læg et svar
Avatar billede dumdum Nybegynder
06. april 2011 - 16:09 #10
Håber at du kom frem til en fornuftig løsning på problemet :-)
07. april 2011 - 11:06 #11
OK!