Avatar billede mikze Nybegynder
28. marts 2011 - 15:53 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Transistor 12V ved base og 5V ved C og E?

Hej eksperter,

Som nævnt i overskriften har jeg i mit elektronik-projekt brug for at vide om min bil er tændt eller ej.

Min umiddelbare idé er at lade den interne pull-up resistor i en af portene være tændt. Så vil jeg blot tilslutte en NPN transistor til porten således at collector er til port og emitter er til ground og base er til 12V fra bilen som hhv. er ground når bilen er slukket og 12V når den er tændt.

Således burde jeg altså kunne læse på min port når den er høj = bilen er slukket, lav = bilen er tændt.

Kan det lade sig gøre i sådan en simpel opstilling eller skulle jeg evt. bruge en voltage divider således 12V->5V frem for en transistor? Er der desuden brug for en filter-kondensator for at undgå eventuelle udsving på 12V tændt/slukket linjen?

/Mik
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
28. marts 2011 - 17:03 #1
VAV bed til vorherre eller allah at jeg ikke skal være censor ved din eksamen (Jeg er jævnligt ude i landet som censor.) Alene spørgsmålet ville indkassere et nul.

Forhåbentlig er det ikke et eksamenprojekt men blot et privat projekt. Enhver der beskæftiger sig med transistorer ved (burde vide,) at når spændingen mellem emitter (som du slutter til stel) og base er over 0,7 volt så er transistoren totalt on og så 12 volt????????!!!!!!!!!!!!!!!
Strømmen gennem transistoren Ic bestemmes af Ib x HFE (parameteren HFE finder du i transistorens Datablad ligledes Ic max) Prøv det og se når transistoren eksploderer. Hvad er det for øvrigt for en port du vil  tilslutte næbbe en garageport!
Er det en computer eller en port til en microcontroller?
Ok jeg ville i stdet brugen en microcontroller med en comperatorindgang men hvis jeg ville bruge en transistor så ville jeg sørge for en stor indgangsmodstand eller en biassing til basen så transistoren holder sig inden for tolerencen.
Husk også at når basen går Høj går Collektor lav er det det du ønsker.

Jeg ville i stedet koble transistoren som en spændingsfølger, beregne emittermodstanden således at der ved transistoren on ligger 5 volt over den. Collektor ville jeg slutte til bilens 12 volt gennem en passende collektormodstand (som jeg afkobler) emitter til min 5 volts måleport via en 2,2kOhm modstand HUSK AT BEREGNE ´BASEMODSTANDEN.
Vend tilbage når du har nogle seriøse beregninger så hjælper og kommenterer jeg gerne
Avatar billede mikze Nybegynder
28. marts 2011 - 17:43 #2
Skulle andre være interesserede i min endelige løsning, har jeg efter flink rådgivning valgt at bruge en voltage-divider samt en ADC, således jeg som bonus også kan måle bilens spænding.

Til jeb_ats (har du let ved at blive forarget, luk da vinduet nu):

Jeg indrømmer gerne, at vi primært har beskæftiget os mere med digital elektronik og software i vores elektroniktimer.

Jeg håber lidt at dit svar blot er fordi du har en dårlig dag. Ellers virker lidt som én af de gamle bedrevidende nisser (gerne nær pensionsalderen), som ingen elever rent faktisk kan lide. Jeg stiller pænt og roligt et spørgsmål på et online forum og håber selvfølgelig på flink respons - allerede første sætning af din kommentar tilkendegiver, at du nok har været heldig at få din lærereksamen (eller at den er så gammel, at der ikke var obligatoriske pædagog-kurser).

Jeg foreslår du tager et udvidet pædagog-kursus evt. med nogle sociale tilvalgsfag. Opfører du dig på samme måder over for dine elever, hvis de stiller dig et enkelt spørgsmål??