Avatar billede MartinEngedal Praktikant
29. marts 2011 - 18:14 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Give tekst en talværdi, excel 2010

Hej alle
Jeg sidder og bøvler noget med en bestillingsliste jeg er ved at lave. Jeg har med datavalidering lavet en "drop down" liste (se billede):
http://img825.imageshack.us/i/excel1.png/
Det jeg ønsker, er at tildele teksten, f.eks. danish gold værdien 50, så når jeg vælger den i listen, viser den 50 i "Pris"
Jeg bruger som sagt Excel 2010.

Jeg håber forklaringen er tydelig nok, og håber det kan lade sig gøre.

Venlig Hilsen
Martin
Avatar billede kabbak Professor
29. marts 2011 - 18:31 #1
Lav en liste på et andet ark, med navn og priser i hver sin kolonne.
Brug så Lopslag til at hente prisen med

Danish Gold    50
o.s.v.
Avatar billede MartinEngedal Praktikant
29. marts 2011 - 18:40 #2
Tak for dit svar, jeg har oprettet et andet ark med pris og navn i hver son kolonne :)
Men kan du give en lidt mere uddybende forklaring, da jeg ikke er bekendt med formlen Lopslag.
Avatar billede kabbak Professor
29. marts 2011 - 20:03 #3
Du skal have navn i første kolonne og pris i anden

Der hvor du ønsker prisen vist skal der stå
= Hvis(A1<>"";Lopslag(A1;området på din prisliste;2;Falsk);"")
Avatar billede MartinEngedal Praktikant
29. marts 2011 - 23:10 #4
Det kunne jeg desværre heller ikke bruge :( Men jeg fandt dette i et andet forum hvis andre skulle få brug for det:

Det er ofte lidt forvirrende at forklare det uden billeder men vi prøver nu alligevel.

Du skal bruge Ark1 og Ark2

I Ark 1 skriver du øl, antal og pris ind som også har vist på billedet (Start helt oppe i hjørnet)!. Rullelisten opbygger du ved at skrive dine øltyper op i Ark1 hvilket du også har gjort.

Nu går du ind i ark2 og skriver øltyperne ind.
Altså ingen overskrift bare øltyperne(start i A1 og fortsæt nedad). Til højre i B2 og nedefter skriver du prisen i tal på diverse øl! altså ikke nået med format celle og valuta

Herefter går du tilbage i Ark 1 i felt C2 som jeg går ud fra er din første celle under overskriften Pris.
Her indsætter du formlen =SUM(B2*LOPSLAG(A2;'Ark2'!A1:'Ark2'!Cellenr. hvor dine øl og priser slutter i ark 2. Eksempel B7;2;FALSK))

Nu kan vælge øl typen og antallet og så skulle der gerne komme en pris frem som stemmer

Håber det hjalp
Avatar billede boro23 Forsker
30. marts 2011 - 08:59 #5
kabbak har fat i det helt rigtige, har oploadet en version så du kan se hvordan det hænger sammen.

http://gratisupload.dk/vis/58153/
Avatar billede MartinEngedal Praktikant
31. marts 2011 - 23:02 #6
Tak for dit upload boro23, men nu har jeg fået det til i virke med den ovenstående metode. Smid et svar, og jeg giver dig pointene :)
Avatar billede boro23 Forsker
01. april 2011 - 06:15 #7
Velbekomme, et svar
Avatar billede boro23 Forsker
01. april 2011 - 06:17 #8
Ups, en OM'er
Avatar billede Jeamaine Novice
11. september 2020 - 14:32 #9
Hej alle,

Jeg sidder faktisk med samme udfordring. Jeg har svært ved at forstå logikken i L-Opslag.

Jeg har 9 produkter. Hvert produkt vil jeg gerne give en værdi, enten 0, 0,5 eller 1.

Er der nogen, som vil hjælpe med et L-Opslag som det eneste?