Avatar billede ne-no Nybegynder
11. april 2011 - 14:02 Der er 4 kommentarer

Problemer med at åbne .bak fil

Hei alle.

Jeg har fået tilsendt en .bak fil fra en kunde med relevante oplysninger, disse i særdeleshed kunde emails. Jeg er så langt fra en ekspert på dette område og har kæmpet med at få den åbnet ved at downloade Microsoft Server 2008 og med SQL Server Management Studio. Har fuldt diverse tuts på nettet, men kan simpelthen ikke få den åbnet, min viden er bare alt for begrænset :-(.

Derfor spørger jeg ind til, om der er nogle flinke personer, som har mulighed for at hjælpe mig. Åbne filen og gemme indholdet som pdf, word, excel el. sql, alt andet end .bak?

Det skal dog siges at oplysningerne på .bak filen er ældre af karakter, men stadigvæk fortrolige og relevante til en hvis grad. Derfor ønskes en professionalisme ift. håndtering af denne fil.

Men skriv gerne, hvis I kan hjælpe.
Avatar billede hrc Mester
11. april 2011 - 14:16 #1
Filen er jo en database som kan indeholde alt. Den skal du restore i din management studio. Dernæst skal du lave noget SQL som henter data, og det skal gemmes.

For mig at læse lyder det som om du end ikke har erkendt at du sidder med en dabasebackup.

Når du restorer, så skal du højreklikke på "Databases" og vælge "Restore Database".
I denne dialog skal du angive et navn til databasen og nede i "Source for restore"-sekfionen vælger du "Device". Via dens "..."-knap finder du bak-filen.
I listen nedenunder skal du vælge en version at indlæse (en bak-fil kan indeholde flere backupper).
Endelig skal du vælge "Options" (se det øvre venstre hjørne af dialogen) og dér angive stierne til de 2 (eller multiplum af) filer. Bemærk, at der er en mdf (database) og en ldf (log).

Herefter burde den blive indlæst og være at finde i oversigten af databaser.

... og derefter mangler du bare resten :-)

Hvis nogen skal hjælpe, bliver vi nødt til at prøve at finde hoved og hale i data. Den tid den sorg.
Avatar billede hrc Mester
11. april 2011 - 14:18 #2
... herligt skæg i øvrigt!
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2011 - 15:42 #3
Hej.

Gratis-programmet FreeFileViewer kan åbne bak-filer i nogle tilfælde. Om det kan åbne dine er afhængig af hvilken type.
Men det er et forsøg værd. Programmet kan hentes her: http://www.trustedsoftware.com/utility-software/free-file-viewer.html

Hilsen
Lefty
Avatar billede hossein Nybegynder
12. april 2011 - 13:52 #4
Hej
jeg anvender denne kommando for at importere en backup fil. prøv denne:

RESTORE FILELISTONLY FROM DISK = 'C:\minDB.BAK'

ALTER DATABASE minDB
SET SINGLE_USER WITH
ROLLBACK IMMEDIATE
RESTORE DATABASE minDB
FROM DISK = 'C:\minDB.BAK'
WITH MOVE 'minDB' TO 'C:\Program Files\Microsoft SQL Server\MSSQL.1\MSSQL\Data\minDB.MDF',
MOVE 'minDB_LOG' TO 'C:\Program Files\Microsoft SQL Server\MSSQL.1\MSSQL\LOG\minDB_LOG.LDF',
REPLACE

Her har jeg lagt bak filen under C:\, tilpass stien med din egen system. Først skal man oprette minDB databasen også bagefter køre kommandoen.