Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
23. april 2011 - 16:48 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Google spreadsheet sorteringsfunktion

Hej Eksperten.

(Det er muligt der ligger et svar på dette spørgsmål et sted her på eksperten, i så fald vil jeg være glad for et link).

Jeg sidder og laver regnskab i google spreadsheet (excel ækvivalent). Jeg kunne godt tænke mig at have et felt som løber en kolonnerække igennem (f.eks. hele kolonne 'B') og hvis der står/indgår et bestemt ord der, skal den tage tallet i kolonnen ved siden af (f.eks. kolonne 'C') og lægge det til det som allerede er summeret (håber jeg har forklaret mig tydelige nok :). Jeg har erfaring med programmering (C, Assembly, Java, MySQL etc.), men ikke med scripting i sådan en Djævel! Så hvis der er en som har et hint til hvordan man gør vil jeg blive glad!

Mvh.

Ole.
Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
23. april 2011 - 17:52 #1
Har fundet ud af det, gennem denne tutorial: http://www.youtube.com/watch?v=Q4j3uSqet14&feature=related

Ser sådan ud:

=SUM(FILTER(B:B,A:A="Abe"))

Den tager alle tal i kolonne B og summerer dem hvis der står Abe i den tilsvarende kolonne A.
Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
23. april 2011 - 18:20 #2
En tilføjelse (som ikke er i tutorial'en):

Hvis man vil have de felter med hvor folk hedder 'Abe' til fornavn (Det er et tænkt eksempel!):

=SUM(FILTER(B:B,left(A:A;3)="Abe"))

Den kigger på de 3 første karakterer og ser og der står Abe der, ligemeget hvad der står bagefter.