Avatar billede carstengp Nybegynder
26. april 2011 - 19:13 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Formindske Paging-fil

Jeg sidder og roder med en lille PC:
ASUS 2G Eee Surf med følgende specs:

800 MHz Intel Celeron ULV processor
512 MB DDR2 RAM (Soldered to motherboard)
2 GB Solid State Disk (Soldered to motherboard)
7" 800x480 LCD monitor
10/100 Ethernet
802.11b/g wireless
VGA port
SD Card Slot (supporting SDHC)
4400 mAh Battery (4 cell)

Jeg har lige reetableret den til fabriksstandard uden problemer med USB-drev og den medfølgende CD.

Problemet er jo diskens størrelse. Jeg har isat et SD-kort hvor jeg havde tænkt mig, at lave en paging-fil på, samt evt. at installere et par ekstra programmer.

Under virtuel hukommelse er paging-filen sat til "Ingen sidefil" for drev C. Jeg har så forsøgt mig med at definere en fil på drev D, hvorefter jeg bliver bedt om at genstarte.

Problemet er nu at den alligevel opretter en pagefile.sys på drev C på 529MB hvilket bevirker at den bliver ved med at poppe op med at systemet ikke kan arbejde og jeg skal afinstallere nogle programmer. (Det er bare ikke muligt, da der kun er drivere installeret. Ikke engang opdateringer)

Mit håb er at nogen herinde har et fif til at få slagtet den pagingfile.sys. Jeg har forsøgt at google uden en brugbar løsning.
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2011 - 20:38 #1
"Problemet er nu at den alligevel opretter en pagefile.sys på drev C på 529MB"

Har du husket at klike på "Definer"
26. april 2011 - 21:17 #2
... her er iøvrigt nogle tips mht. Mht til af få plads på C:\ ->

Du bør rense temp med denne fil, det tager kun få sek. Hent den lille batfil, dobbeltklik på filen, og der går et split sek. Så er temp renset.
www.spywareinfo.dk/download/cleantempxp2k.bat

--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Programmer][Tilbehør][Systemværktøjer][Diskoprydning] C:
Makér alle elementer UNDTAGEN 'komprimer gamle filer'
OK
--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][Strømstyring] - Fanen [Dvale]
[  ] Deaktiver Dvale
OK
--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][System] - Fanen [Systemgendannelse]
[  ] Deaktivér Systemgendannelse
Normal Genstart
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][System] - Fanen [Systemgendannelse]
[ x ] Aktivér Systemgendannelse.
--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][Mappe indstillinger] - Fanen [Vis]
[  ] Skjul beskyttede operativsystemfiler
[ x ] Vis skjulte filer og mapper

Stifinder/Denne Computer
Navigér til
C:\WINDOWS
Find mapper med navnet
$Nt*
typisk med BLÅ farve.
Slet disse mapper med indhold.
(Jeg har ~1.5Gb der lige til at slette...)
Avatar billede carstengp Nybegynder
10. juni 2011 - 22:25 #3
Sorry guys... mail fra eksp. var røget i spam og havde lige puttet maskinen væk for en tid.

Helgec> Ja, til definér
Jeg sætter den til brugerdefineret og 2mb ved start og f.eks. 150mb max og så på definér og OK og genstarter som den beder om...
Efter genstart går jeg ind i Virtuel hukommelse igen og kigger...
Her står:
C: Størrelse på sidefil: 2-150 (Det som jeg har defineret)
Jeg har et drev D: (flashkort) som ikke har noget tildelt.

Nederst står der så:
Samlet størrelse på sidefil for alle drev:
Minimal tilladt: 2MB
Anbefalet: 754MB
Aktuel Tildeling: 754MB

Det under mig sgu en hel del... Jeg definerer noget og den tildeler det den har lyst til...
Jeg har forsøgt at sætte flashkort i og kun at tildele sidefil på dette kort. Men det lægger den blot oveni.
Selv om jeg definerer "ingen sidefil" så tildeler den alligevel de 754MB.

Jeg må indrømme at jeg er blank!

Hvad angår mapper og TEMP-filer... så fylder disse absolut intet i forhold til den sidefil...

Total harddiskplads: 1.85 GB (1.990.717.440)
Windows 986 MB (1.034.918.574)
Pagefile.sys 754 MB (791.224.320)

Ledig plads efter det derudover: 273 MB (286.502.912)

Så hvis jeg blot kunne slippe af med den sidefil, så ville det være til at leve med.

Har prøvet en guide til at slette den (starte i fejlsikret m.m.)
Den bliver også slettet, men opretter selv en ny automatisk efter 2. genstart - også selv om jeg definerer den til ingen eller "lidt"
Avatar billede carstengp Nybegynder
10. juni 2011 - 22:33 #4
Avatar billede carstengp Nybegynder
10. juni 2011 - 22:59 #5
Nå, nu lykkedes det lige pludselig at få den til at fjerne den helt selv... Guderne må vide hvordan...

Så Kan den lidt igen.

Point til dem der vil have :)
11. juni 2011 - 10:04 #6
Ping...

... har du også checket punkterne i #2 ?
Avatar billede carstengp Nybegynder
13. juni 2011 - 22:29 #7
Jeps... Jeg er helt med mht. at fjerne overflødige filer :)
Jeg tror også jeg har fundet ud af, hvorfor problemet med sidefilen opstod.

Jeg havde først og fremmest monteret et flashkort på 2GB i kortlæseren, og tildelt pladsen på dette til sidefil.
Men kortet kan åbenbart ikke benyttes til sidefil.
I hvertfald røg alt den tildelte plads fra kortet til c-drevet.

Da jeg så valgte at fjerne kortet helt fra maskinen, kunne jeg pludselig godt sætte sidefilen på C til "ingen sidefil"

Jeg prøvede for sjov igen at sætte kortet i og tildele 150MB til sidefil på dette og de røg straks over på c-drevet.

Så løsningen var helt og holdent at fjerne både kort og sidefil.

Men tak for inputs