Avatar billede aleq Juniormester
09. maj 2011 - 12:07 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

15 Jobs jeg skal søge ifg. min Fagforening, selv om jeg skal starte på HF

Hej

Jeg er 28 år gammel og er uddannet IT-Supporter, men jeg er træt af faget.

Jeg er i en lidt sær situation. Jeg har ikke noget arbejde lige pt. og min dagpenge periode udløber her til slutning af septemper i år ("fald dato" som det hedder).

Jeg har så besluttet mig for at tage en fuld 2 årig HF, og har fået grønt lys til det fra selve skolen. Så jeg starter her til August.

Jeg har lige modtaget et brev fra min fagforening (3F) - det er de breve man får hver 3. måned hvor de skal vurdere ens rådighed. I brevet fremgår det at jeg skal have taget 15 jobs med som jeg har søgt.

Det giver ingen mening at jeg skal søge arbejde, hvor jeg skal sige til dem at jeg starter på skole allerede efter 3 måneder. Jeg tvivler på at de vil ansætte en, som skal stoppe kort efter.

Jeg har lige ringet til min fagforening og snakket ang. det emne, og hun var enig i at det giver ingen mening i at jeg skal søge, selv om jeg starter i skole snart, men at jeg skal gøre det alligevel, fordi sådan er loven.

Hvad bør jeg gøre i sådan en situation? Har I nogle forslag til, hvor jeg kan søge? Det er nærmest hul i hoved at jeg skal søge et sted hvor jeg skal håbe på at få et afslag, fordi der snart er skoletid.

Og ærlig talt magter jeg hverken at arbejde med IT, eller som ufaglært, hvilket er lige præcis derfor at jeg besluttede mig at få en studentereksamen og evt. fortsætte videre til Universitet.

Mvh Alex
Avatar billede repox Seniormester
09. maj 2011 - 12:13 #1
En bekendt af mig har været i nogenlunde samme situation. Så vidt vides er der vist ikke noget krav til hvordan du søger jobbet?

Under alle omstændigheder satte min kammerat sig til at skrive ansøgninger ala:
"Hej.

Jeg vil gerne søge et job hos jer.

Med venlig hilsen
Jens Jensen"

I størstedelen af tilfældende fik han naturligvis ikke noget svar, men der var søgt arbejde. Oftest sørgede han også for at søge noget som han bestemt ikke var kvalificeret til.

Dagpenge fik han så stadig. Om der er noget juridisk galt med fremgangsmetoden, ved jeg ikke - men han gjorde som han fik besked på og kunne dokumentere det om nødvendigt...
Avatar billede anderzen91 Nybegynder
09. maj 2011 - 12:14 #2
Hej Alex,

- Jeg har netop for nogle uger siden været deltager til et "Rådighedsmøde", hos min egen fagforening, og de siger præcis det samme.

Du kan ikke gøre andet end bare søge nogle jobs, som er ligegyldige, hvor du eventuelt skriver i mailen: "Jeg beklager denne mail som I nu har modtaget, men det er en lov der bestemmer dette, i følge min fagforening. I ser bare bort fra den mail, tak for forståelsen."

Det har jeg selv gjort flere gange, og får fra nogle, svar tilbage om at de har fuld forståelse, og sletter mailen.

Så Alex, bare skriv til alle de der telefonsælger-jobs, så når du hurigt 15-jobs ;-)

Good Luck!

Kind Regards, Christian
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
09. maj 2011 - 13:01 #3
Eller søg i børnehaver og skriv til sidst følgende i ansøgningen:

"Jeg kan i øvrigt ikke fordrage børn".

Når nu man skal skrive dem kan man lige så godt få noget sjovt ud af det.
Avatar billede killer_bee Nybegynder
09. maj 2011 - 13:25 #4
ja man kan undre sig over logiken, men det giver lidt mening. Rationalet er at du kunne arbejde i 3 mnd- dermed betale skat og være "af" dagpenge - dermed mindre "belastning" på statskassen. Det har været vist at helt op til 1 mnd før skulle man søge om job aktivt, men jeg mener de har ændret det at 1 mnd før stopper det cirkus.
Man skal jo tænke også hvem skal bestemme grænsen? er det 3  mnd 4, 6, 10? "Bare" fordi man har en kontrakt så skal man jo stadig kunne arbejde i de X antal måneder før ens job/uddannelse starter.
Men rent praktisk er det jo næsten umuligt at finde en job som "gider" at ansætte en i en meget kort periode, der er selvfølgeligt nogle jobs som er mere egnet til den slags ansættelser, men hovedparten er nok ikke interesseret i "dig" som korttids ansat.

Så du kan jo vælge at søge job, og i ansøgningen skrive at du har kun 3 mnd, det vil nok automatisk give deg et "nej" fra de fleste steder.
Avatar billede nissen2630 Novice
09. maj 2011 - 15:13 #5
Nu er 3F jo ganske stort og har mange afdelinger.
De første 14 stk må da kunne sendes til dem.
Der er vel job som : kaffebrygger,kagehenter,papirkrøller,dørstopper,blyantspidser og mange andre.
Man kan jo altid sende den samme ansøgning til samme sted hver gang.

Sendte selv 4 stk til beskæftigelses ministeriet da jeg var tvunget til at søge job selv om 3 stk om ugen var nok.
Avatar billede aleq Juniormester
09. maj 2011 - 15:24 #6
jeg fik næsten æblet galt i halsen ved at læse den sidste kommentar
Avatar billede aleq Juniormester
09. maj 2011 - 19:57 #7
tak for jeres svar, I må godt oprette et svar, så jeg kan fordele lidt point
Avatar billede killer_bee Nybegynder
09. maj 2011 - 21:06 #8
her et svar, hvis du kunne bruge min kommentar til noget :D
Avatar billede aleq Juniormester
11. maj 2011 - 14:29 #9
lukker den snart, flere der skal have point?