Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2011 - 08:24 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

hvor er du henne

nu er det på tide der bliver gjort noget ved dem her og ved ekspertens side der ikke er helt velfungerende

http://www.eksperten.dk/spm/939541#reply_7784144

påpeger man overfor dem at de skal kigge på ældre spørgsmål er de bedøvende ligeglade ja man kan da skælde lidt ud

det er de samme ting der går igen herinde - fejl ved opretning af spørgsmål - fejl ved lukning af samme - ja man lukker ikke de gamle spørgsmål

opret altid spørgmål som kommentar ja hvor svært kan det være jo åbenbart mere end man tror. alt for mange opretter dem som svar
hvorfor står det ikke man SKAL oprette det som kommentar
jeg syntes heller ikke der sker noget hvis man bruger anmeld med en undtagelse som jeg ikke vil komme ind på her

mange bruger også bare at ignorere der er mange point ude i stedet for at lade være med at hjælpe personen så hvad hjælper den funktion

svar bliver i det hele taget brugt efter for godt befindende fordi fokl tror det er det rigtiger svar de har givet men i stedet for er det jo bare selvhjælp - er der gule namærkninger vil den jo stå i oversigten som til lukning og mange gider så ikke se på spørgsmålet
når nu spørgsmålet er oprettet bruger mange svar som som middel men der burde stå det her i stedet for

kommentar        brug altid
svar            kun til lukning af spørgsmål

det er vel enkelt skrevet og let fatteligt

hvor er den co administrator henne der skulle skrive med og gøre opmærksom skrivende at de skal overholde eksperten regler
han er sparet væk ikke - det giver unødvendig mange mails om det samme problem som mange er lige glade med

der er mange dobbelt spørgmål som en co administrator kunne lukke uden vi hele tiden skal gøre dem opmærksom på det

er det kun mig der ser det her

m.v.h
25. maj 2011 - 08:57 #1
treatmenice, du goer, med gode grunde, vroevl over at mange ikke lukker deres spoergsmaal og paapeger, at det skal der goeres noget ved.  Ja.  Men i mellemtiden er det da nemt at begraense evigheds-aabne spoergsmaal i de spoergsmaal man selv deltager i, simpelt hen ved at lade vaere med at deltage i spoergsmaal fra spoergere der har vist at de ikke holder deres spoergsmaal ved lige.  Ikke sandt?  Det foerste jeg goer naar jeg overvejer at deltage i et spoergsmaal er at kikke paa spoergerens aabne spoergsmaal, og hvis jeg skoenner at spoergeren er en af dem der ikke lukker, saa lader jeg spoergsmaalet ligge.  En gang imellem, hvis spoergsmaalet ligger indenfor min ekspertise og der ikke er kommet indlaeg, goer jeg paa emailen spoergeren opmaerksom paa, at hvis han faar ryddet op i gamle spoergsmaal, saa kan jeg proeve at hjaelpe.

Saa forstaar jeg ikke helt hvad du siger om kommentarer og svar.  Hvis jeg laver et indlaeg hvor jeg soeger yderligere forklaring af problemet eller lignende, saa opretter jeg det som kommentar, men hvis jeg opretter et indlaeg som jeg mener klart svarer paa spoergsmaalet opretter jeg det som svar (saasom dette.)  Jeg ved, at nogle vaelger at oprette alle indlaeg som kommentarer, saaledes at spoergeren skal bede om svar for at kunne lukke, men det betragter jeg selv som unoedig bureaukrati.
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2011 - 09:53 #2
http://www.eksperten.dk/bruger/post/4072
ved ikke om den vises korrekt men lad os håbe

det kommer måske - brug denne her til at skrive hvad i mener

lad være med at bruge svar - det er jo meningen man skal bruge kommentar men det er da i orden hvis det menes som en provokation
25. maj 2011 - 10:31 #3
treatmenice, tag dette paa den bedste maade, men lad vaere med at foreskrive mig hvad jeg skal goere.  Citer de skrevne regler jeg overtraeder.  Det er din mening at man skal bruge kommenterer, saa det goer du saa.  Og det goer jeg ogsaa for indlaeg med kommentarer, forespoergsler, og lignende.  Derimod naar et medlem stiller et spoergsmaal og jeg leverer et svar paa spoergsmaalet, saa opretter jeg det som svar.  Det er ikke ment som en provokation, men den efter min mening bedste maade at bruge dette forum paa.
Avatar billede NCG Novice
25. maj 2011 - 11:03 #4
Så du (treatmenice) er stadig igang med dit private korstog mod dem du opfatter som "fejl-brugere af systemet" :)

Tja, jeg er altså af 100% samme mening som Christian_Belgien!
Hvilket vist også fremgår tydeligt af min mail, som du har været så venlig at udstille via dit link!

<Quote=eksperten's FAQ>
Jeg vil gerne deltage i et spørgsmål, hvordan gør jeg?

Hvis du lige har løsningen på problemet, så laver du dit indlæg som et svar.

Hvis du skal have spørgsmålet uddybet, eller bare kommer med et muligt løsningsforslag laver du det som en kommentar.
</Quote>
Avatar billede vejmand Juniormester
25. maj 2011 - 16:03 #5
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2011 - 16:26 #6
Det er efterhånden blevet sådan, at enten lukker folk selv spørgsmålene uden begrundelse eller andet, eller også står det åben til ingen nytte.

Hvor kom egentlig alle de nye brugere fra, med røv.n fuld af point, jeg havde ikke set dem som brugere før ?.
Avatar billede vejmand Juniormester
25. maj 2011 - 16:31 #7
kimz >> Hvor kom egentlig alle de nye brugere fra, med røv.n fuld af point, jeg havde ikke set dem som brugere før ?.

Nye brugere får 300 point ved oprettelse, mener du det er røv.n fuld af point???
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2011 - 16:48 #8
Nej selfølgelig ikke, jeg er udemærket klar over hvad brugere får ved oprettelse, men der kom sq da en del nye brugere til i min tid, som jeg aldrig havde lagt mærke til før, hvar der ikke noget med at Eksperten blev sammenlagt med andre fora på et tidspunkt. ?

Jeg er personligt fulstændig ligeglad ang point !!!
Avatar billede vejmand Juniormester
25. maj 2011 - 16:52 #9
Har du et eksempel på en sadan bruger?

Under brugerens profil kan du se point regnskabet. (ikke at regnskabet altid passer helt, men alligevel) :-)
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2011 - 21:46 #10
det vsr åbenbart spild af tid
Avatar billede vejmand Juniormester
26. maj 2011 - 21:54 #11
Hmmm, ja, hvis du ikke gider sende et svar her, så har du da ret.  :-)
http://www.eksperten.dk/spm/939622
Avatar billede arne_v Ekspert
27. maj 2011 - 02:25 #12
Det er pisse hamrende frustrerende, når folk aldrig vender tilbage eller selv tager point på trods af at der er brugbare svar.

Men det skete også for 10 år siden.

Og jeg gætter på at det også vil ske om 10 år.

Det er helt fint at henlede folks opmærksomhed på at deres opførsel er uheldig.

Men man skal ikke lade det gå en på. Det er livet for kort til.
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2011 - 19:49 #13
ja man kan altid sætte sig tilbage og se på folk laver deres egne underlige regler og beder du dem gøre lige som os andre får du svineren - ret vil de have lige meget hvad det koster

se på cyklisterne og alle deres klamme undskyldninger - de kører ligesom de er udødelige - en bøde på 500 kr. he he de griner resten af dagen

jeg må sige at det varer ikke ret længe før jeg lægger det første som SVAR og resten som kommentar.

det er jo det de appelerer til at man skal gøre

derfor ville jeg have det skrevet ned så admin kunne læse det hvordan nogle skal være anderledes

det er jo ikke ret svært at lave de ændringer hvis man gider
en skrivende coadmin havde vi sidste år og han virkede faktisk ganske udmærket og greb ind når man bad om et eller andet - email eller andet der ikke virkede og så videre
28. maj 2011 - 18:35 #14
treatmenice, regner du mine indlaeg med til "svineren"?  Det har fra min side vaeret ment seriøst.  Du har udtrykt et synspunkt/holdning, og jeg har spurgt hvor du har det fra.  Men det oplyste du mig ikke, du gentog blot dit synspunkt.  Men det er jo ikke (kun) fordi du har et synspunkt at jeg skal følge det, lige så lidt som du formodenligt ikke vil følge mine synspunkter med mindre jeg kan give dig overbevisende grunde.

Jeg har lagt maerke til at mange medlemmer undlader at oprette svar indtil spørgeren beder dem derom.  Men jeg har ikke kunnet finde det er foreskrevet.  Ej heller har jeg hørt nogen grunde der har overbevist mig.  Hvis alle indlaeg der foreslaar loesninger paa de stillede problemer oprettes som svar, saa kan spoergeren med det samme hvilket eller hvilke af svarene der skal accepteres uden videre korrespondance.

Videre gaar jeg ind for at droppe de forskellige slags indlaeg.  Alle inlaeg, inklusiv det oprindelige spoergsmaal, skal kunne lukkes og bruges til at afgive points.  Hvis der til et spoergsmaal slet ikke kommer indlaeg skal spoergeren kunne lukke traaden direkte og faa sine points tilbage uden videre.
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2011 - 20:01 #15
"ja man kan altid sætte sig tilbage og se på folk laver deres egne underlige regler og beder du dem gøre lige som os andre får du svineren - ret vil de have lige meget hvad det koster"

hvad mener jeg med "får du svineren" tror du når jeg har oprettet spørgsmålet at det er dig jeg mener

hver gang jeg har påpeget det overfor en bruger er det jo mig de gir en tur for ret vil de have - helt ærligt jeg syntes det er meget let at læse - - hvordan du kan få vendt den aner jeg ikke

det der sker hvis man lægget et svar ser man jo på oversigten at det er til lukning og mange gider så ikke klikke sig ind og den der har lagt "svaret" tror fejlagtigt at han har ret - det kan være helt ude i skoven svaret
husk på det er tit folk der ikke aner en dyt om it der skal lukke deres spørgmål og her gør eksperten det bestemt ikke let for dem - der er for mange muligheder
der er kun en der bestemmer ved point givning og det er spørgeren

man kunne helt fjerne kommentar
så stod der svar og valget var så spørgerens - så er den løst
så var der kun 2 mulighed
han kunne også selv lukke det
det var derfor jeg lavede det her indlæg for at få en debat ud af det og ikke en hidsig hade kampagne

it-svar en søster spørge side blev lukket på grund af samme selv om de skrev noget andet
http://www.it-svar.dk/

de har været igang i 1/2 år og personligt tror jeg den er død p.gr.a inkompente administratorer - der sad personer og skrev direkte svinske og injurende indlæg der ifølge gældende lov kræver fængselsstraf

http://da.wikipedia.org/wiki/Injurie

http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02579260

men sådan er der så meget og her slutter den og spørgsmålet er i øvrigt lukket
28. maj 2011 - 20:51 #16
Du siger: "man kunne helt fjerne kommentar.  Så stod der svar og valget var så spørgerens..."  Ja, det forslag støtter jeg (og har selv fremsat et antal gange=.  Så endte vi i enighed.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
05. juni 2011 - 11:37 #17
Omvendt, så har jeg oplevet enkelte gange, hvor man har bedt de pågældende om at smide et svar, hvilket de ikke gør. Derfor står tråde nogle gange åbne i 3-4 dage, mens man venter på at der skal smides et svar. Det bliver imidlertid aldrig gjort, og man er derfor nødt til selv at smide et svar og lukke tråden.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2011 - 16:43 #18
Det sker ogsaa. Men nok ikke helt saa tit.

3-4 dage er ioevrigt ikke ret meget. Folk tager paa ferie etc..
Avatar billede ksoren Nybegynder
05. juni 2011 - 17:07 #19
treatmenice, den oprindelige idé med kommentar/svar giver ikke rigtig mening, hvis svar kun er til lukning.

Den "regel" du har opfundet bunder i at mange gør det på den måde. Systemet ville være blevet designet anderledes, hvis det havde været tanken.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2011 - 17:16 #20
Logisk nok er:
- svar til noget som formodes at loese spoergsmaalet
- kommentar til andet herudner ikke mindst opklarende spoergsmaal til svarer

Hvis noget er et rigtiogt godt bud paa et svar, saa er der ikke noget galt med at smide det som et svar med det samme.

Nogle gange er det imidlertid lidt tricky at vide hvad der er et svar.

"Hvorfor giver compileren denne fejlbesked ... paa denne kode ..." - "Du mangler et semikolon efter i=i+1" er oplagt som svar. Loeser det problemet accepteres svaret. Done deal.

Men "hvilket programmerings sprog skal jeg laere og hvorfor" er noget mere uldent.

Med et spoergsmaal som det sidste giver det god mening at tage debatten og saa lade spoerge fordele point til sidst efter en subjektiv vurdering af anvendeligheden.

Det har saa paa et tidspunkt (6-7 år siden tror jeg) bredt sig til at mange bruger den metode ogsaa til den foerste type spoergsmaal.

Jeg er selv lidt skyldig i at bruge den.
Avatar billede repox Seniormester
07. juni 2011 - 09:31 #21
#20
Jeg gør også selv førstnævnte - skriver en kommentar, uanset om det er et løsningsforslag eller ej. Da der findes masser af brugere herinde som er dygtigere end jeg, finder jeg det meget naturligt at lade muligheden stå åben for at et bedre løsningsforslag kan komme.

Men jeg kan da godt, ud fra tråden, forstå at den fremgangsmetode nok skaber mere forvirring end antaget.
08. juni 2011 - 10:04 #22
#20 - tak for dine bemærkningener, at  "Hvis noget er et rigtigt godt bud paa et svar, saa er der ikke noget galt med at smide det som et svar med det samme" og at det at nogle vælger i alle tilfælde at oprette kommentar og vente på invitation til at oprette svar gør ikke dette til en forpligtende regel for alle.

Noget der ofte fremføres som en grund til ikke at oprette svar før man bliver bedt derom er at det er spørgeren der bestemmer hvilke indlæg der var hjælpsomme og derfor skal have points.  Derom er der ingen tvivl, men denne ret bliver ikke indskrænket ved at der kommer adskillige svar.  Spørgerne accepterer blot det eller de spørgsmål der passer dem.