Avatar billede weblex Nybegynder
03. juni 2011 - 22:22 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Forbedre trådløst signal

Vi har skiftet til Stofa har i den forbindelse fået deres trådløse router. Jeg vil gerne forbinde en computer i modsatte ende af huset, og det kan sådan set godt lade sig gøre. Men signalet er meget svagt og det går ud over hastigheden (målt på Stofas egen hjemmeside).

Hvad kan jeg gøre for at forbedre signalet ud over selvfølgelig at trække et kabel? Netværk via stikkontakten, antenner, bedre modtagere eller andet?

Håber at høre om jeres efaringer :-)
Avatar billede milter Ekspert
03. juni 2011 - 23:05 #1
Det kommer nok an på afstanden, og hvilke hindringer/vægge der er mellem enhederne. Har du brugt en anden router før uden problemer?

De fleste af løsningerne burde være nævnt her:

http://www.microsoft.com/athome/setup/wirelesstips.aspx
Avatar billede sifuentes Nybegynder
04. juni 2011 - 00:10 #2
Hvad er hastighedsforskellen når afstanden er ultra lille (2 m) kontra når afstanden er stor som nu?
Avatar billede sifuentes Nybegynder
04. juni 2011 - 00:12 #3
Og hvad er dit setup? (hardware m. typenr. og konfiguration)
Avatar billede weblex Nybegynder
04. juni 2011 - 11:23 #4
Hastighedstesten viser ca. 25% af max ved download og 80% ved upload. Jeg har forsøgt at rykke maskinen ind ved siden af routeren, hvilket giver 100% både op og ned, så der burde ikke være noget galt med signalet fra Stofa.

Fin artikel der linkes til. Jeg vil lige teste det der med at skifte kanal. Skal lige have fundet ud af, hvordan det fungerer.

Mit setup er:

Router: http://www.cisco.com/web/consumer/support/modem_DPC3925.html

PC: http://usa.asus.com/Allinone_PCs/24_inch/AllinOne_PC_ET2400INT/#overview
Avatar billede sifuentes Nybegynder
04. juni 2011 - 21:11 #5
Hvis der er andre husstande i din nærhed der har modtaget samme type box (accesspoint), så kan det godt være at der opstår kollisioner, hvis i benytter samme kanal. Forsøg evt. en test på et ukristeligt tidspunkt, så du ikke forstyrres. Men noget kunne måske tyde på at antenneforstærkning kunne friske op på sagerne?
Avatar billede weblex Nybegynder
04. juni 2011 - 21:54 #6
Jeg har i løbt af dagen rodet rundt med kanalerne uden at det gav nogen effekt.

Jeg har ikke ret meget forstand på det her med trådløst netværk. Men jeg har fundet ud, at jeg ikke har et ægte trådløst netværk, når jeg kører via modemmet. Det kræver tilsyneladende en trådløs router. Kan jeg med fordel investere i en sådan og ad den vej forbedre signalet?

Jeg har kigget lidt på denne her, som har fået gode anmeldelser:

http://www.asus.com/Networks/WiFi_Networking/RTN56U/
Avatar billede sifuentes Nybegynder
04. juni 2011 - 22:58 #7
Der findes ikke uægte trådløse netværk, og der kræves ikke en trådløs router for at få det til spille. Enten har du en trådløs forbindelse eller også har du ikke. Men det kunne selvfølgelig godt være at du er koblet op på naboens WiFi, men i såfald har du så en "lånt" trådløs forbindelse (man må så bare håbe for naboen at han ikke har en forbrugsafregnet forbindelse).

Der findes forskellige dimser man kan koble sig på, nogle stykker hedder:

- WiFi Gateway
- WiFi Accesspoint
- WiFi Router (kombination af Router og Accesspoint og måske også Switch og Hub)

Men som jeg har forstået det så indeholder din box en Trådløs Router, og det er vel den du benytter?
Avatar billede milter Ekspert
04. juni 2011 - 23:03 #8
Beskrivelsen af din Cisco siger bl.a.: " combine a cable modem, a router, and a wireless access point into a single device.". Den burde derfor være god nok.

Jeg er næsten 100% overbevist om, at dit problem skyldes signaltab mellem Ciscoen og computeren i den anden ende af huset. Hvor langt er der mellem de to og hvilken type og hvor mange vægge?

Jeg kan ikke se nogen antenner på hverken Ciscoen eller computeren. Har nogen af dem en sådan?
Avatar billede milter Ekspert
04. juni 2011 - 23:04 #9
Ahh, glemte at opdatere :-)
Avatar billede weblex Nybegynder
05. juni 2011 - 10:34 #10
Jeg skal måske lige uddybe, hvorfor jeg kalder det et uægte netværk :-)

Jeg skulle i går tilslutte en netværksprinter. På de enheder, som er trådløst koblet op til modemmet, kunne jeg ikke se printeren. Det undrede jeg mig selvfølgelig lidt over. Jeg kontaktede derfor Stofas support, og meldingen herfra var, at det ikke kunne lade sig gøre medmindre man havde en trådløs router.

Om det så gør netværket ægte eller uægte skal jeg ikke gøre mig til dommer over, ej heller om Stofa har ret i deres svar. Men nu overvejer jeg i hvert fald en god trådløs router, som forhåbentlig giver et bedre signal.

Med hensyn til afstanden er der vel 20-25 meter i fugleflugtslinie med 5 murstensmure imellem.

Der er ingen antenner på hverken modem eller computer (medmindre de er interne?).
Avatar billede weblex Nybegynder
05. juni 2011 - 10:36 #11
...og er ret sikker på, at jeg ikke har lånt naboens net :-) Navnet på netværket svarer til min abonnementsaftale.
Avatar billede milter Ekspert
05. juni 2011 - 11:02 #12
#10.

Du skriver: "20-25 meter i fugleflugtslinie med 5 murstensmure imellem".

Jeg er 99% overbevist om, at dit problem ligger her. Er der mulighed for at koble eksterne antenner til?

Din Cisco kan sikkert ikke bruges som printserver. For at få den mulighed må du nok ud på markedet efter en router, som kan. Jeg har ingen erfaringer på det punkt.
Avatar billede weblex Nybegynder
05. juni 2011 - 16:42 #13
Jeg tror også afstanden er problemet.

Med hensyn til tilslutningsmuligheder til modemmmet er mulighederne begrænsede. USB og ethernet. Kan antenner sluttes til dette?
Avatar billede sifuentes Nybegynder
05. juni 2011 - 20:21 #14
I manualen til kabelmodemrouteren, kan man læse om opsætning af diverse konfigurationer, heriblandt eksistere en menu der kan hhv. enable/disable WiFi som muliggør at PC-klient m.m. kan kobles på kabelmodemmet. Altså skulle det virke som et WiFi accesspoint. Desuden siger du at din fjerne PC er koblet op på dit netværk. Og hvis ellers PC'en ingen anden tilslutning har end en WiFi forbindelse, så kan jeg ikke se andet end at du har et ægte trådløst netværk kørende. Hvilket betyder at hvis ellers din printer er WiFi kompatibel, så skulle printeren også kunne tilgås af alle andre i netværket. Så spar pengene til en trådløs router.
Avatar billede sifuentes Nybegynder
05. juni 2011 - 20:24 #15
Det kan selvfølgelig være at kabelmodemmet eksistere i flere varianter, hvor nogle har og nogle ikke har WiFi delen indbygget.
Avatar billede milter Ekspert
07. juni 2011 - 09:14 #16
#13.

Eksterne antenner skal altid sluttes til en speciel antenneudgang, så vidt jeg ved.
Avatar billede weblex Nybegynder
07. juni 2011 - 18:35 #17
Tak for jeres svar til alle. Jeg tror jeg trækker et kabel over loftet. Så er jeg i hvert fald sikker på et super signal :-)

Læg et svar, hvis I vil have point.
Avatar billede sifuentes Nybegynder
07. juni 2011 - 19:56 #18
Rigtig god ide
Avatar billede milter Ekspert
07. juni 2011 - 20:29 #19
Et kabel er sikkert den bedste løsning i dit tilfælde, medmindre du vil ofre penge på en såkaldt "repeater". Den er omtalt som punkt 5 i mit link i #1 :-)