Avatar billede MalteBN Nybegynder
16. juni 2011 - 13:16 Der er 3 kommentarer

Recovery-DVD'er - er det min skyld?

Jeg har skrevet et lignende spørgsmål før, men jeg føler ikke, at jeg havde udredet mine egne handlinger ordentligt, således at folk kunne vurdere, hvad computeren har været udsat for. Derfor dette indlæg.
Det er et lidt kompliceret spørgsmål, da der en række handlinger at holde styr på. Læs derfor hele mit indlæg, før der svares. De fleste informationer har relevans:

Resumé:
Jeg købte denneher laptop i slutningen af marts.

Jeg ved, at man før eller siden vil få brug for sine Recovery-DVD'er, og derfor ville jeg afprøve de nybrændte DVD'er, for at blive fortrolig med proceduren på denne nye bærbar.
Efter processen kunne den ikke starte op, hvorefter jeg indleverede den i butikken. Ved opstart opførte den sig som om, at den vil lave endnu en recovery, men endte så ud i en blank skærm.
Altså helt blank uden valgmuligheder.


Det jeg er i tvivl om er: Kan fejlen pålægges mig? Er det ikke forsvarligt at behandle en nykøbt computer til 6999 kroner på beskrevne vis? Computeren var købt med Windows 7.
Her er et meget præcist referat af min handlingsrække efter at have pakket computeren ud:

1. Installation og opsætning af computeren i den rækkefølge, computeren beder om.

2. Computeren siger, at den er klar til brug og spørger, om jeg ønsker at brænde 6 recovery DVD'er. Jeg vælger på nuværende 'nej', da jeg ikke har modtaget de DVD-skiver, jeg har bestilt med posten.

3. Jeg afinstallerer den præinstallerede trial-version af virusprogrammet TrendMicro.

4. Jeg installerer virusprogrammet Avast Internet Security, som jeg i forevejen har en licens til.

5. Jeg installerer et nykøbt computerspil og spiller dette.

6. Jeg afinstallerer nogle små prøve programmer, og dette forsager tabet af en dll-fil, som mit virusprogram også bruger.

7. Jeg foretager en systemgendannelse til et tidligere tidspunkt gennem Windows eget systemgendannelsesprogram. Prøveprogrammerne og dll-filen er tilbage, og mit virusprogram fungerer fint igen.

8. Punkt 3-7 gentages, fordi jeg ikke var helt sikker på, om jeg kunne have foretaget andre handlinger under afinstallationsprocesserne. Jeg finder ud af, hvilket program, der deler dll-filen med Avast Internet Security. Punkt 3-7 foretages endnu engang, for at få dll-filen tilbage.

9. Jeg afinstallerer de små prøveprogrammer, hvis afinstallation ikke påvirker Avast Internet Security. Her er tale om den præ-installerede trial på virusprogrammet TrendMicro og en række små spil.

10. Mine DVD'er ankommer.

11. Jeg brænder de 6 recovery DVD'er, og computeren fortæller: 'Succesfull'.

12. Jeg vil tjekke, om recovery DVD'erne virker og går i gang med at boote op fra DVD'erne.

13. Recovery-proceduren bliver færdiggjort med en afsluttende kommentar: 'recovery succesfull'.

14. Computeren starter op til nævnte grå skærm uden valgmuligheder, og skærmen forbliver sådan i mindst en halv time.


Ingen yderligere handlinger er foretaget.
Jeg har ikke brugt internettet til andre handlinger, end dem computeren bad mig om i opstartsfasen og til min steam-account for at spillet det nykøbte computerspil. Dette er naturligvis fordi, at jeg ville påvirke min computer minimalt, før jeg fik lavet mine recovery-DVD'er.

Er dette uforsvarlig procedure?

Der var lidt problemer med en dll-fil, men det fik jeg jo ordnet ved at gendanne systemet til et tidspunkt, hvor den eksisterede.
Herefter var min plan at vente med at slette prøveprogrammerne til efter brændingen af Recovery-DVD'erne, for så at hente dll-filen fra internettet.

Computeren fungerede tilsyneladende fint, før jeg foretog Recovery med DVD'erne. Den brugte godt nok over 2,5 minutter på at starte op (hver gang), hvilket jeg synes er længe for en nykøbt computer til 6999 kroner. Min over 2 år gamle bærbar, der kostede 2000 kroner starter hurtigere op - jeg har aldrig formateret den.

Men kan jeg beskyldes for at have foretaget nogle af handlingerne 1 til 14?
Kan så simple handlinger have haft indflydelse på Recovery-DVD'erne?
Har jeg foretaget mig noget, som jeg ikke må?
Er det min skyld, at min bærbar ikke vil starte op længere?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juni 2011 - 19:07 #1
Du har jo en recovery partition på din harddisk. Og det kan måske tænkes at når du sætter dine recovery dvd'er ind, så sammenlignes recovery partitionen og dine dvd'ere. Og når du har foretaget ændringer på din pc vil disse jo være forskellige fra indholdet på harddisken.
Avatar billede MalteBN Nybegynder
24. juni 2011 - 20:10 #2
Sælgeren der udleverede computeren til mig sagde, at jeg ikke skulle fylde for mange ting på computeren, før jeg brændte DVD'erne. Deri ligger implicit, at computeren godt kan tåle, at jeg fylder lidt ind på den.
Nogle mener endda ligefrem, at man skal installere alle programmerne, man ønsker på sin 'grundcomputer', før man brænder recover-DVD'erne. Så er man nemlig fri for at skulle geninstallere dem, men kan nøjes med at hente seneste opdateringer.
Jeg er ikke ekspert, så jeg ved ikke, hvad der er det smarteste at gøre. Jeg kan dog ikke se, hvorfor man selv skal brænde disse DVD'er, hvis ikke det er for at åbne for nævnte mulighed. Det er i hvert fald en dum markedsidé at lave væsentlige risici, for at kunderne ødelægger deres computere ved at brænde recovery-DVD'erne forkert.

Jeg har fået computeren tilbage nu, og fabrikken har påtaget sig ansvaret for fejlen. Rammene, harddisken og bundkortet er skiftet. Selv skærmen og et eller andet kabel er blevet skiftet.
Jeg kan ikke se, hvad skærmen kan forsage af fejl. Den fungerede fint nok.
Jeg er i tvivl om, hvorvidt deres egen diagnose og test er skudsikker. Computeren kommer med en fejlmeddelelse, når jeg prøver på at åbne et præinstalleret program. Derudover kommer der også en fejlmeddelelse midt i processen, når jeg prøver at brænde nye recovery-DVD'er. Ydermere er der en meget grim åbning i toppen af skærmrammen, som jeg går ud fra er kommet efter udskiftningen af skærmen.
Så nu skal den på værksted igen.
Det kører virkelig for Asus og Expert i Aalborg Storcenter.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. juni 2011 - 20:21 #3
Jeg er ked af at du er blevet behandlet på den måde. Det er ikke fair. Jeg er ikke så meget inde i hvor meget man må ændre på grundsystemet før der laves backup, og jeg forstår heller ikke at det ikke fungerer når du har fået besked om at operationen er forløbet "succesfull". Håber du får en fungerende pc tilbage.
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester