Avatar billede cronaldo Nybegynder
25. juni 2011 - 14:09 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Bogføring og regnskab i Excel

Hej eksperter!

Jeg sidder med excel og har lavet et ark med kontonumre til bogføring. Dernæst har jeg lavet et ark med selve bogføringen, hvor jeg har lavet kolonnerne "Konto" (refererer fra en liste til et andet ark), "Beskrivelse", "Debet" og "Kredit"

Dernæst vil jeg gerne kunne lave en resultat opgørelse således at den går igennem ALLE de rækker i det første ark, hvor der står noget (dvs. alle bogføringslinjer). Dernæst skal den tjekke om kontonummeret = en af de kontonumre, der fx henføres under "Nettoomsætning" eller nogle af de øvrige linjer i resultatopgørelsen.

Hvordan kunne en formular se ud?

Eller er der nogen, der ligger inde med et ark, der kan det? Sålede at jeg kan både bogføre og lave resultatopgørelse samt balance i et excelark, der klarer alt på nær bogføringen "automatisk" ?

Det skal gerne være til en handels-/servicevirksomhed :)

På forhånd tak.
Avatar billede natkatten Mester
25. juni 2011 - 14:59 #1
Har du kigget på dette:

http://www.eksperten.dk/spm/941109

Har ikke selv arbejdet med det, så jeg skal ikke kunne udtale mig om løsningen.
Avatar billede cronaldo Nybegynder
25. juni 2011 - 21:36 #2
Well, jeg ville gerne lave det med en IF/FOREACH-agtig formular i cellerne fremfor at benytte Macro's, hvis det kan lade sig gøre!
Avatar billede cronaldo Nybegynder
26. juni 2011 - 22:58 #4
Desværre.. Betalingsløsninger er ikke lige mig.. Så vil jeg hellere gøre det manuelt..

Jeg håbede bare, at man kunne lave noget ala "FOREACH" i PHP i en Excel formular..
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juni 2011 - 15:59 #5
Det kan du måske også, men jeg har ikke forstand på det. Men jeg ved der er nogle skrappe hjælpere derude, som har hjulpet mig med min faktura skabelon, så vi håber de kommer på banen.
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2011 - 10:31 #6
Når du allerede er igang med at lave bogføringen i Excel så er det da en oplagt opgave selv at gå videre med. Du er da den bedste til at vide, præcist hvordan din resultatopgørelse og balance skal se ud. Jeg kunne sagtens give dig en færdig model, men for det første lærer du meget mere ved selv at udarbejde en og for det andet vil min model med stor sikkerhed skulle ændres mange steder for at kunne fungere til dit formål.

Mit forslag skal være, at du først og fremmest laver (tom) resultatopgørelse og balance som du ønsker det og herefter bruger for eksempel SUMPRODUKT-formler til at hente de relevante tal fra bogføringsarket til resultatopgørelsen/balancen. Hvis for eksempel alle bogføringslinjer der skal indgå i resultatopørelsens "Nettoomsætning" har kontonumre der ligger i intervallet 100 - 200, så brug noget i retning af følgende:

=SUMPRODUKT((Kontonummer > 100(*(Kontonummer < 200)* Bogføringslinje)

Hans
Avatar billede cronaldo Nybegynder
08. oktober 2011 - 15:28 #7
Hej alle.. Læg svar så deler i point :-)

Tak for det..
Avatar billede natkatten Mester
08. oktober 2011 - 19:55 #8
Jeg afstår fra point her.

/natkatten
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2011 - 21:25 #9
Også jeg afstår.
Hans
Avatar billede cronaldo Nybegynder
09. oktober 2011 - 22:49 #10
lukker