Avatar billede cvan Nybegynder
17. juli 2011 - 13:08 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

FN tast konstant aktiveret

Hej eksperter.

Min FN tast er konstant aktiveret, og jeg var nødt til at koble et eksternt tastatur til for at aktivere numlock for at kunne bruge tastaturet normalt.

Herudover virker alle mine F-taster ikke til "normalt" brug, så hvis f.eks. trykker F1 så går min computer i dvale. Alt+F4 gør ingenting. Adgang til BIOS kan jeg heller ikke få.

Jeg kan ikke trykke fn + numlock fordi min numlock tast hører sammen med Screen lock tasten, som nu er konstant aktiveret pga. FN tasten er aktiveret.

What to do?
Avatar billede claes57 Ekspert
17. juli 2011 - 14:21 #1
du skal have selve knappen af Fn-tasten, og rense derunder, så den ikke hænger længere.
I værste fald skiftes hele tastaturet (det er en simpel reservedel til bærbare)
Avatar billede pstidsen Novice
17. juli 2011 - 14:26 #2
Okay det her er nok lidt et skud i tågen: Hvad jeg kan finde ud af på nettet kan det være num lock der er aktiveret og det kan du jo af gode grunde ikke lave om på. Se derfor her: http://www.computerhope.com/issues/ch000792.htm hvordan du gør det uden knappen.
Avatar billede pstidsen Novice
17. juli 2011 - 14:27 #3
Altså er du 100000000% sikker på det ER fn tasten??
Avatar billede cvan Nybegynder
17. juli 2011 - 15:25 #4
Ja, jeg er ret sikker på, at det er fn, så hvis jeg trykker F4/F5 så justerer den lysintensiteten på skærmen. Hvis jeg slår numlock fra (med eksternt keyboard), så reagerer mine MJKLUIO789-taster som 0123456789, og jeg må slå numlock til for at få den til at skrive normalt. Jeg har renset FN tasten, og det hjælper ikke.

Jeg er ret sikker på at jeg har låst FN-tasten ved at trykke FN + numlock, men numlock tasten virker jo ikke mere på min computer pga FN konstant er aktiveret, så jeg kan trykke den kommanda for at slå det fra igen.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. juli 2011 - 15:37 #5
der, hvor du læste i manualen om Fn+Numlock står der sikkert også hvordan du slå det fra.
Avatar billede cvan Nybegynder
17. juli 2011 - 16:01 #6
Det er ikke fordi jeg har læst i manualen, hvordan den funktion aktiveres. Jeg har bare læst om tilsvarende problemer på internettet og deres løsninger.

Problemet er bare, at jeg ikke kan løse det, når jeg ikke har mulighed for at trykke på FN + numlock.
Avatar billede pstidsen Novice
17. juli 2011 - 16:07 #7
Her er det forklaret hvordan du slår det fra fra start: http://www.computerhope.com/issues/ch000792.htm
Avatar billede cvan Nybegynder
17. juli 2011 - 17:48 #8
Numlock er ikke et problem. Jeg kan slå det til og fra på ved at sætte et eksternt tastatur til. Problemet er, at jeg skal have adgang til numlock tasten så jeg kan trykke FN + numlock på mit tastatur på selve bærbaren, hvor jeg har problemet med FN der har låst sig fast.

Altså når Fn er aktiveret så er det screen lock tasten der er aktiveret. Når Fn er deaktiveret, så er det numlock tasten der aktiveres. I og med at Fn er locked, så kan jeg ikke trykke Fn + numlock.
Avatar billede pstidsen Novice
17. juli 2011 - 17:55 #9
Hvad vil du trykke FN+num lock for?

Virker FN knappen modsat, så den bliver deaktiveret ved at trykke på den? det kan nemlig godt ske ;)
Avatar billede cvan Nybegynder
17. juli 2011 - 18:32 #10
Jeg tror FN+num lock aktiverede dette her, så umiddelbart er mit bud at FN+num lock vil slå FN fra.

Men FN knappen virker ikke modsat når jeg trykker på den, desværre.
Avatar billede teknik Juniormester
18. juli 2011 - 00:15 #11
Hej cvan.

Er bange for at din teori om at have "låst" Fn tasten vha. en tastekombination er forkert.

Muligheden eksisterer - jo jo, men den forekommer sjældent/aldrig
på bærbare PC'er.

Du må heller kigge på svar #1 i stedet.
Dit problem er 99% sikkert en mekanisk/elektrisk fejl i selve den fysiske fn knap.

Spildt cola er den mest almindelige årsag...

***********
hvorfor kan det ikke være fn tast låst?
jo fordi at

1. At trykke "num lock/scr lock" tasten alene ville (normalt)
slå "de numeriske taster" til og fra.

2. At trykke fn+numlock/scrlock vil
slå "scroll-lock" til og fra,
- en funktion som de færreste bruger i praksis.

da fn knappen "hænger" så kan du kun udføre mulighed 2.

hvad du jo også selv er kommet frem til og giver bevis for i #4

...du kunne måske være heldig at "løsne" fejlen ved gentagne tap, eller et eller flere langvarige faste tryk på fn knappen, men odds er dårlige.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede cvan Nybegynder
18. juli 2011 - 18:33 #12
Hej Teknik

Jeg søgte "FN always on" på Google. En masse hjemmeside skriver at det kan deaktiveres ved at trykke ctrl + fn + num lock. I og med at der sidder flere derude som har oplevet samme problem på en bærbar, så må det være muligt at fn tasten er låst, ikke?

Jeg vil bestemt ikke afvise, at knappen har sat sig fast, men omvendt vil jeg heller ikke afvise at FN-tasten er låst.
Avatar billede cvan Nybegynder
19. juli 2011 - 10:35 #13
Er der nogen der kan fortælle mig om man kan komme ind på BIOS uden brug af F-tasterne?
Avatar billede teknik Juniormester
19. juli 2011 - 23:20 #14
Hej Cvan.

Okay kay, det er korrekt at enkelte bærbare bl.a. nogle HP modeller kan skifte Fn knappens funktion, således at man får "Fn - funktionerne" uden at aktivere Fn knappen.

....altså samme funktionalitet som du oplever, så kan man ændre baggrundslysstyrke på F3 F4 (eller deromkring) uden at røre Fn tasten

Men dette "skift" deaktiverer ikke Fn knappens funktion,
det lader den blot fungere modsat af normalt, dvs. - hvis det er hvad du oplever -
ja så kan du opnå fx. den normale "F2" funktion ved at trykke Fn+F2

...Så du kan hurtigt afprøve om det er det du oplever.

Da du kunne slå numlock til/fra med eksternt tastatur, så kan du antagelig også nå BIOS vha. eksternt tastatur.
Avatar billede cvan Nybegynder
20. juli 2011 - 11:18 #15
Okay, det har du fuldstændig ret i så. Jeg kan ikke opnå de normale F-tasters funktioner ved at trykke FN+F-tast. Vil det så sige at det er en fejl i tastaturet?

Min bærbar har ikke en P/S2 indgang, så mit tastatur er først funktionelt når jeg er kommet lidt længere ind i boot-sektionen, hvor det er for sent at trykke F2.

Vil det evt. hjælpe at formatere computeern?
Avatar billede teknik Juniormester
20. juli 2011 - 15:14 #16
med de informationer der er, så ja, jeg tror knappen er defekt/hænger.
hvis det er korrekt, så vil formattering ikke hjælpe.

Hvis du oplyser mærke og model, så bliver det lettere at svare præcist

Man kan godt udskifte tastaturet på en bærbar, men det er forskelligt hvor vanskeligt det er.
Avatar billede cvan Nybegynder
20. juli 2011 - 20:06 #17
Computeren er lidt over 1 år gammel, så skaden dækkes vel af reklamationsretten, ikke?

Det er en MM-vision computer, Compal NBLB2.
Avatar billede pstidsen Novice
20. juli 2011 - 20:13 #18
jo det burde den godt nok!
Avatar billede teknik Juniormester
21. juli 2011 - 01:16 #19
Har scannet manualen for omtale af FN key, den rummer ingen omtale af "låsning af Fn tast".

Hvis butikken går 100% "efter bogen", så dækker reklamationsretten kun problemer som har været påtalt/rettet i garantiåret.

Men mange butikker er ret large med at lade sådan noget gå på garantien.

Ellers kan de her antagelig hjælpe dig med et nyt tastatur.
http://shop.notebookonline.dk/forespoerg.aspx
Avatar billede cvan Nybegynder
21. juli 2011 - 16:10 #20
Jeg var ude i MM-vision der heller ikke kunne løse problemet, så de skiftede tastaturet ud og nu virker lortet igen.

Teknik... ligger du svar? :)
Avatar billede teknik Juniormester
21. juli 2011 - 22:38 #21
Ok :-)