Avatar billede Festina0111 Nybegynder
22. juli 2011 - 00:26 Der er 12 kommentarer

Gammel pc skærm, kan den køre hd med vga?

Hej jeg har tænkt mig at købe en ny pc. Så en ny skærm ville være godt, men i går fandt jeg ud ad min bror har en pc skærm jeg kan få, men er den med hd?. Den har ikke hdmi men den har ET blåt stik (jeg tror det er et vga stik) og skal man ikke bruge flere stik til lyd?. kan nogle hjælpe mig.?

Så for at gøre lang historie kort, kan man køre hd med vga?

Jeg er utrolig dårlig til pc skærme undskyld.
Avatar billede pstidsen Novice
22. juli 2011 - 00:35 #1
Kan man køre hd med vga. Se her: http://in.answers.yahoo.com/question/index?qid=20081107035741AAJABtm
Men det handler jo også om den gamle skærms opløsning. Har den overhovedet en HD opløsning?
Avatar billede magic-mouse Novice
22. juli 2011 - 08:34 #2
Se om du kan finde et model nummer på skærmen. Hvis det er et af de normale firma, plejer det at gøre en store ting af at oplyse hvad det er for udstyr og nummeret står med store bogstaver.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juli 2011 - 10:02 #3
Du kan risikere den slet ikke vil tænde på den opløsning din nye pc kører med. Har oplevet at når pc startes (boot) er der billede, men ligeså snart driveren indlæses og billedet ændres, så bliver der sort skærm og den går i standbye.
Avatar billede Festina0111 Nybegynder
22. juli 2011 - 21:02 #4
skærmen oplæsningen er 1680 x 1050, men den har kun et blåt kapel? skal jeg bruge mere end det?
Avatar billede Festina0111 Nybegynder
22. juli 2011 - 21:31 #5
skærmens*
Avatar billede teknik Juniormester
22. juli 2011 - 22:22 #6
En skærm med den angivne maskimale opløsning kan i sagens natur ikke køre "full HD", som fordrer 1920x1080 pixel opløsning,

Men på en skærm så "lille" som en (22"?) pc skærm  nu en gang er, der er 1680x1050 jo stadig "skarpere" end "full hd" på fx. et 32" tv.

Mht. kablet, så er "blåt" gerne farvekode for at stikket er et såkaldt VGA stik, som bruges til "analog"(bob-bob) overførsel af skærmdata.

Er planen at se fx. blue ray film på PC'en, ja så vil du antagelig kunne se en marginal forskel, og må overveje om du vil ofre 8-1200 eller deromkring på en ny skærm som kan køre Full hd.

...min anbefaling:
Prøv med brormands skærm først.
Er du ikke tilfreds med den, ja så kan du jo altid købe en ny senere.

Den eneste ekstra omkostning ved det er da evt. en 50'er til porto eller noget i den dur.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede teknik Juniormester
22. juli 2011 - 22:33 #7
Mht. dit egentlig spørgsmål.

Kan man køre HD(...vælger at tro at du taler om Full HD = 1920x1080pixels) på VGA specifikationer, så

Ja det kan man godt, VGA supporterer med sikkerhed opløsninger op til 2048x1536, dvs. langt over Full HD's 1920x1080

Årsagen til dette "paradoks" er, at man traditionelt sidder tættere på en PC skærm end på et TV, og det har derfor altid været behov for flere pixel pr. cm2 på en PC skærm end på et TV.
hvis billedet ikke skulle virke "Kornet".

********
Og dit tillægs spørgsmål

Har du brug for andet end det "blå" kabel"

Ja der skulle jo gerne være et strømkabel også
Og hvis du skulle gå hen og købe en PC kun med DVI skærm stik,
så får du brug for en DVI/VGA converter som denne
http://pcdownload.asia/Dvi-to-VGA-adapter2.jpg

mvh :-)
Teknik
Avatar billede pstidsen Novice
22. juli 2011 - 22:44 #8
Og hvis du skulle gå hen og købe en PC kun med DVI skærm stik,
Det er dog ENORMT sjældent (læs. aldrig)
Avatar billede teknik Juniormester
23. juli 2011 - 01:11 #9
"Nogen" kunne måske lære lidt ved at se gamle James Bond film ..

Eller måske ved at læse informative sider som fx. denne her..

http://www.digitaltrends.com/computing/tech-companies-bid-goodbye-to-vga-ports/

læg især mærke til passagen
Apple has been shipping its systems without VGA output for sometime, and offering DVI and VGA adapters to customers with older displays—although some customers have balked at Apple's pricing for those adapters.
Avatar billede pstidsen Novice
23. juli 2011 - 09:41 #11
jeg tager "(læs. aldrig)" til mig igen.
Avatar billede teknik Juniormester
23. juli 2011 - 10:49 #12
>>pstidsen - ok..blev nok lidt carried away.

>>Festina011 - beklager at have "spammet" dit spm.