Avatar billede moxxi Nybegynder
12. august 2011 - 08:06 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Læg Timer sammen i Excel

Goddag, jeg har et problem med Excel.

Jeg har lavet en liste i Excel med mine medarbejders timer, Det nu også fint nok. Men det jeg skal bruge hjælp til, er at lægge alle de samlede timer sammen. Som de har haft i løbet af en uge, altså jeg kunne jo også gøre det manuelt men ville være lidt nemmere automatisk. Sådan som jeg har sat det op:

Navn    Start    Slut    Pr dag:            I alt
Mandag    06:00    17:30    10 ½
Tirsdag    06:00    16:00    6
Onsdag    06:00    18:15    11.15
Torsdag    06:00    16:00    9
Fredag    05:00

Det er så der jeg skal bruge jeres hjælp til at få regnet Pr. dag
Som ligger i Excel på D3,D4,D5,D6,D7 jeg har prøvet =Sum(D3;D4;D5;D6;D6) Men det lykkes ikke rigtigt :)

Håber i kan hjælpe

Mvh, Nicolai
Avatar billede natkatten Mester
12. august 2011 - 08:23 #1
Du skal vælge et brugerdefineret format, således at det samlede antal timer bliver vist korrekt.

Højreklik på cellen, hvor din sumformel står. Vælg formater celler og vælg kategorien brugerdefineret. I boksen type skal du skrive:

[t]:mm
Avatar billede natkatten Mester
12. august 2011 - 08:26 #2
I øvrigt findes her på Eksperten en udmærket guide om dato- og tidsberegninger:

http://www.eksperten.dk/guide/681
Avatar billede moxxi Nybegynder
12. august 2011 - 08:29 #3
Det har jeg lige prøvet, men så fx i boksen ændre den talene som du kan se her:

Mandag 07:00  17:00 = 9 Timer Inkl pause men så skriver den 216:00

Håber du kan hjælpe
Avatar billede natkatten Mester
12. august 2011 - 08:37 #4
Jeg var måske lidt for hurtig: Hvordan ser dine formler i D-kolonnen ud? Umiddelbart ser det ud som om, at du selv indtaster varigheden af arbejdstiden pr. dag? Du kan lade Excel lave denne beregning (f.eks. ved hjælp af den simple formel =HVIS(C3>B3;C3-B3;"")

Dette er en forudsætning for, at min tidligere viste løsning fungerer.

Hvis du har arbejdstimer hen over midnat, så kræver en lidt mere kompleks formel.
Avatar billede moxxi Nybegynder
12. august 2011 - 08:41 #5
Tager bare lige de første fem dage fra en medarbejder :

D3 = 10,30
D4 = 6
D5 = 11,15
D6 = 9
D 7 = 8

Det er ikke over midnat.
Men ellers har jeg ingen Formeler har skrevet det ind manuelt :)
Avatar billede natkatten Mester
12. august 2011 - 08:42 #6
Her er et meget hurtigt lavet eksempel:

http://gupl.dk/63915/

Dette kan naturligvis forfines meget.
Avatar billede moxxi Nybegynder
12. august 2011 - 08:43 #7
Ja okay mange tak, kan lige tage et kig på det.
Avatar billede moxxi Nybegynder
12. august 2011 - 08:44 #8
Det er netop sådan jeg mener mange tak så kopier jeg bare den formel fra den du har lavet over i min egen.
Avatar billede moxxi Nybegynder
12. august 2011 - 09:03 #9
Forresten kan man indbygge i det så den selv regner pauserne fra? men altså det bliver jo nok lidt mere kompliceret som du selv siger :) pauserne ligger fra

Mandag

Så det vil sige 1 times pause hverdag, hvis de er her til over 14,15
Avatar billede natkatten Mester
12. august 2011 - 09:58 #10
Dette kan gøres på flere måder - jeg vender lige tilbage med et bud.

Blot for en ordens skyld: Du skal kommentere, og ikke svare (med mindre at du selv finder løsningen!)
Avatar billede natkatten Mester
12. august 2011 - 10:23 #11
Her er et bud, som tjekker om medarbejderen er mødt inden for de tidsintervaller, som udløser en pause:

http://gupl.dk/63917/
Avatar billede moxxi Nybegynder
12. august 2011 - 13:03 #12
hehe, jeg troede det var svar til mig :P men mange tak, jeg kan vel ikke spørger dig om den sidste ting?

- At Timer i alt stopper på 37 timer
- og hvis der nu er overarbejds timer, at så den selv ville kunne regne det ud? og skrive det ved siden af?

også kan du lige lave en Svar så du kan få de points :)
Avatar billede moxxi Nybegynder
12. august 2011 - 13:08 #13
nu glemte jeg lige en ting.
om man evt. også kunne lave så den runder op og ned Fx. sådan her

06:00 - 13:35 - pause 00:15 - pause 00:30 i alt = 06:50

I stedet for den skriver 06:50 kan man så lave så den runder ned til 06:45 eller hvis den er 06:55 så runder den op til 07:00

vi regner nemlig kun i hvert kvarter ;)

håber ikke jeg er alt for besværlig hehe.
Avatar billede natkatten Mester
12. august 2011 - 14:36 #14
Kig på dette:

http://gupl.dk/63932/

Og hermed også et svar.

/natkatten