Avatar billede bragger Juniormester
16. august 2011 - 16:01 Der er 47 kommentarer og
1 løsning

Partition kan ses - men ikke åbnes (Virus angreb)

Ups...
Jeg fandt lige 13 infected files trods en velfungerende NOD antivirus, som altid scanner mails, downloadede filer etc.
Windows (7) begyndte at starte langsomt og så "forsvandt" mit E-drev.

Jeg har nu slettet alle inficerede filer og vil gerne have adgang til mit E-drev: Det kan ses under "Denne Comupter" men der er ikke nogen angivelse af størrelse, som der er på mine andre drev og jeg kan ikke åbne det længere.

STATUS:
Min Pc er ramt, så jeg kan typisk ikke bruge links - hverken Online i browser eller i programmer.
Derfor kan jeg heller ikke - efter dagens genstart - længere køre Scan med min antivirus.
Jeg kan i "Administrer" under "Denne Computer" ikke åbne Diskhåndtering længere.
Jeg kan ikke installere programmer - eksempelvis Partition Magic.

Jeg vil gerne have mine data på E-drevet ført over på anden Harddisk og så geninstallere, så jeg har altså bare brug for at kunne åbne det lang tid nok til at kopiere indholdet over.

Hvem er troldmanden?

:-)
FBJ
16. august 2011 - 16:16 #1
Fejlsikker tilstand ?

Ligger dit STYRESYSTEM (også) på E: ?
Avatar billede Simon14 Nybegynder
16. august 2011 - 16:19 #2
se! det er bevis for hvor fantastiske alle de antivirus programmer er! folk tror de bare kan fjerne deres inficerede filer og scanne computeren, og wupti, ingen virus..

never mind me... kunne bare ik lade være med at disse (anti?)virus programmer ..
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2011 - 16:27 #3
Man kunne måske Hente Linux og brænde den på en cd. Når man opstarter kan man vælge at prøve linux, som så vil køre direkte fra cd.
Du skulle måske herfra kunne gå ind på dit E drev og hente det du skal have ud til eksternt medie:
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2011 - 16:31 #4
hent hirens boot cd
der ligger alle programmer klar til dig på dvd

http://www.hiren.info/pages/bootcd

ca midt på

http://www.hirensbootcd.org/download/

m.v.h
Avatar billede Simon14 Nybegynder
16. august 2011 - 16:38 #5
du kunne også installere ubuntu permanent OVEN på din windows partition... du kan ikke få virus på en linux maskine... selvfølgelig er det ikke alle windos programmer der virker i linux, men ubuntu software center er virkelig godt, du kan finde alternativer til windows programmerne der inde, og samtidi undgår du at installere programmer fra skumle, ukendte udgivere...

det eneste minus je gkan finde ved linux, er at alle de nye spil ikke er lavet til at fungere plinux :( men så er der jo WINE man kan bruge, selvom programmerne kører lidt langsommere gennem WINE..

man skal også lige vænne sig til linux, og for at se dvd film på den, skal man installere ribdvdread4 eller hvad det nu hed, og vlc medieplayer er også en god ide, men alt hvad man har brug for er GRATIS og 100% sikkert virusfri
Avatar billede chalde Seniormester
16. august 2011 - 16:46 #6
du kan ikke få virus på en linux maskine..
Forkert. Der findes dog langt mindre malware til Linux end Windows, men det findes.
Dertil er en uerfaren bruger på Linux en større risiko end en erfaren bruger på Windows.
I sidste ende vil det altid være det svageste led der er kilden til inficerede systemer, og det er i de fleste tilfælde mennesket.
16. august 2011 - 16:50 #7
Ref #6 -> Statistisk / procentvis er der nemlig mere 'virus' på en "NON-M$-Windows" PC end en "M$-Windows" PC ...

Kan også anbefale nævnte [hirens boot cd] ->
www.eksperten.dk/guide/1441#reply_9458
Avatar billede bragger Juniormester
16. august 2011 - 17:03 #8
#1
Jeg tjekker om jeg kan se den i fejlsikker tilstand. Det vil være for let. Måske jeg kan installere i fejlsikker tilstand?
Jeg har Win7 på C-drevet og kun data på E-drevet.

#2
Takkker  ;-)

#3
Worth a try

#4
Jeg er nok bange for at jeg ikke er "klog" nok til at gennesmkue dit svar....  der er jo en del programmer.
Men hører jeg ikke fra dig, vil jeg evt. se om jeg får noget ud af:  ◦Parted Magic 6.1

#5-7
Tak for info. Det er dog ikke aktuelt at skifte styresystem.
16. august 2011 - 17:17 #9
[hirens boot cd] er der ikke så meget 'ben' i ... der er mange nyttige værktøjer...

Hvis du 100% geninstalerer så behøver du ikke at flytte dine DATA fra E: til andet sted. Du skal bære være 100% sikker på at vælge rigtig partion/drev når indstalationsprocessen spørger om dette. Og ikke bare lukke øjenene og [ENTER] [ENTER] [ENTER] ...

Hvad vil du - i dette tilfælde - bruge [Parted Magic 6.1] til ?

---

PS: Du skal ikke selv lægge [svar]; er 'reserveret' til (til løsninger og pointgivning), som der står. Når man ser oversigten over spørgsmål, tror folk at der er lagt løsning/svar og så bliver spørgsmålet sprunget over...
Avatar billede Simon14 Nybegynder
16. august 2011 - 17:35 #10
#6 jeg er ikke helt enig, en uerfaren linux bruger kan ikke finde ud af at slå sikkerheden fra, medmindre de vælger blindt at følge en guide til at slå det fra????
Avatar billede chalde Seniormester
16. august 2011 - 17:51 #11
#10 Tæmk: Uerfaren bruger der skal udforske, eller som du selv så fint skriver: Blindt følger guides (eller anvisninger fra andre med andre bagtanker).
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
16. august 2011 - 19:50 #12
Hej..

Kør en tur med CCleaner.(Rens + Register +++ ("Værktøjer""Opstart")-og se om der er noget mystisk -restart computeren..

Download CCleaner.
http://www.filehippo.com/download_ccleaner/download/005030363d33747268c9961efe98a27b/

-og efterfølgende en tur med Malwarebytes Anti-Malware.
(installere den og "opdatere" databasen og dernæst starte din computer op i "Fejlsikret tilstand "F8" og kør Malwarebytes fuldskan..

Download Malwarebytes Anti-Malware.
http://www.filehippo.com/download_malwarebytes_anti_malware/download/2a29a2d869e09afddcfab8a30e88db48/
Avatar billede bragger Juniormester
16. august 2011 - 21:44 #13
#1
Jeg ser heller ikke partitionen = mit drev E, når jeg kører fejlsikker tilstand

#4
Jeg hentede Hirens men hvordan finder jeg frem til PartitionRecovery m.fl. som jeg kan se på CD'en i Windows på en velkørende maskine, men ikke i Mini XP. Er det mig?
Jeg kan ikke gå i "Denne Computer" - der sker ikke noget når jeg prøver, andet end jeg ser en gul mappe, der hedder Denne computer. Jeg kan ikke se indholdet = mine drev.
Det er lykkedes mig at få programmerne frem i DOS, men jeg synes ikke det er nemt.
Hvad skal jeg køre for at få minpartition tilbage?
Har prøvet et par stykker, men den insalerer med lynets hast og fejler åbenbart ved installation af R-drev på 100mb...
Så jeg står tlbage med kun 1 mulighed der virker: "m" = gå tilbage til menu...  og så er jeg lige vidt

#9
Jeg vil rigtig gerne have min partition tilbage, for tænk nu hvis jeg lavede noget l...
Er det bedre at køre noget fra mini xp - og hvordan?
Avatar billede bragger Juniormester
16. august 2011 - 21:50 #14
ok - det her er pinligt!!
Det er ikke en manglende partition - det er en manglende disk.
Arrrgh!
Troede det var 1 disk med 2 partitioner, men nu åbnede jeg dyret og der er 2 harddiske
Det vil sige, at det er HD 2, der er røget af. Som ovenfor anført kan jeg se den i Win7, men ikke åbne den.
Spørgsmålet består altså.
Avatar billede poko1 Ekspert
16. august 2011 - 22:02 #15
Du skriver du kan se den i Win7.er der nogle af disse symptoner?
http://imageshack.us/f/826/eksempelphd.png/
Avatar billede bragger Juniormester
16. august 2011 - 22:10 #16
Det er lykkedes mig at komme ind via Mini Xp fra Hirens Boot CD.
Her er det så lykkedes mig at åbne Disk management. Der jeg kan se, at det drev, som jeg ikke kan åbne, er forskelligt fra de andre drev, ved at der efter størrelses angivelsen IKKE står "NTFS". Det gør der på de andre.
What now?
Avatar billede bragger Juniormester
16. august 2011 - 22:12 #17
Det er i øvrigt "Active" lige som Systemdrevet (C)
Avatar billede poko1 Ekspert
16. august 2011 - 22:44 #18
Kan du ikke uploade et screenshot?
Avatar billede bragger Juniormester
16. august 2011 - 23:38 #19
Billede af min skærm - da jeg ikke kan Screendumpe....
http://img690.imageshack.us/img690/9434/ntfstilraw.jpg

Det ser pænt meget ud til at mit NFTS er konverteret til RAW  :-(

Virker Partition Table Doctor til at redde det?
Eller findes der andet software, der kan redde det?
Eller kan det reddes ved at Boote fra anden Disk og så fixe noget? I så fald: med hvad og hvordan?

Eller er det bare at få fat i GetDataBack, få data over på en anden disk og så formattere...? (Hope not!)
Avatar billede poko1 Ekspert
17. august 2011 - 07:28 #20
Data har jeg ofte reddet med File Scavenger.
http://www.quetek.com/download.htm
Prøv også at højreklik der hvor der står Disk1 og se om du har nogle Konverterings metoder?
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2011 - 08:47 #21
Gendan med TESTDISK

Guide til partitionsgendannelse http://www.cgsecurity.org/ (...)

Guide til gendannelse af data http://www.cgsecurity.org/ (...)
Avatar billede bragger Juniormester
17. august 2011 - 20:11 #22
Hej Helge C
Når hele disken står til RAW, kan den så gendannes med partitionsgensdannelse/Testdisk?
Eller er det kun tabte partitioner, man kan gendanne?
(Det er desværre sådan jeg læser linkets tekst.)

Og det vil sige, at jeg skal forsøge at få kopieret mine filer ud på anden disk?

(Tak til Poke1 - jeg tjekker dette også)
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2011 - 21:01 #23
Den forstod jeg ikke rigtigt - kør testdisk -> når en partition bliver fundet får du en grøn markering -> write partitionen -> det hele står faktisk i guiden
Avatar billede bragger Juniormester
17. august 2011 - 21:23 #24
Det skyldes jo nok, at jeg ikke er med på "Partitionere" "Boot tabeller" "MBR" etc. etc. etc. etc.
Er der ikke kun Boot på den primære harddisk med Windows på? Eller har det ikke noget med dét Boot at gøre??
- jeg er novice med en masse ord.

Jeg kan godt se, at jeg kan reparere en partition. Men hvis en partition er en del/opdeling af en harddisk, er det ikke det, der er galt, men filsystemet - som jeg forstår det. Altså nytter det ikke noget at lave en partition - det får ikke RAW harddisken til at blive til en NFTS harddisk. Tvært imod læser jeg, at man KUN kan hente sine data over på en anden disk og så formattere, partitionere.... etc. etc.
Altså at der INGEN redning er.

Er det sandt? RAW kan ikke /aldrig blive ændret tilbage til NTFS?
Altså SKAL jeg redde mine data og re-formattere og/eller partitionere..  eller hvad det nu så er jeg skal?
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2011 - 21:39 #25
DEt lyder som det rene sludder det du der skriver, men måske forstår jeg dig bare ikke.
Lad os starte forfra, i #19 har du uploadet et screenshot og så skriver du
"Det ser pænt meget ud til at mit NFTS er konverteret til RAW  :-("
Jeg kan ikke se noget RAW filsystem, hvilken disk tænker du på ??
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2011 - 21:44 #26
Mangler dit E-drev ikke blot at blive initialiseret ? - kan du ikke tilgå drevet med en Live-cd
Avatar billede bragger Juniormester
17. august 2011 - 21:46 #27
Øverste disk (D:) har ikke et filsystem angivet.
Da jeg højreklikkede på det sagde infoboksen "RAW"
Derfor.
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2011 - 21:48 #28
OK ! og hvad siger TESTDISK når du kører analyse på den DISK D ??
Avatar billede bragger Juniormester
17. august 2011 - 21:59 #29
Structure: ok
NTFS, 1500 GD / 1397 GB
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2011 - 22:03 #30
Jo jo men du skal jo forsætte  indtil den forhåbentlig finder en partition, altså, forsæt eller søg dybere jeg ved ikke hvor du er i processen
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2011 - 22:04 #31
Avatar billede bragger Juniormester
17. august 2011 - 23:40 #32
Cirka 20% henne nu

1 fejl:
Read error at 14227/1/1 (LBA=228556818)

så den er vel klar ved 3 tiden i nat...
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2011 - 07:19 #33
OK ! så har du en defekt disk - nu ved jeg ikke hvordan det går men du kan udmærket køre PHOTOREC samtidig for at finde ud af om dine data overhovedet er brugbare - PHOTOREC ligger i samme download som TESTDISK - guide her http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec_Step_By_Step husk at aktivere de filtyper du ønsker gendannet, det gøres under FILE OPTION
Avatar billede bragger Juniormester
18. august 2011 - 17:42 #34
Her er svaret fra nattens kørlel:

Disk /dev/sdb  -  1500 GB / 1397 GiB - CHS 182402 255 63

The harddisk <1500 GB / 1397 GiB> seems too small!! << 1764 GB / 1643 GiB>
Check the harddisk size: HD jumpers settings, BIOS detection...

The following partition can*t be recovered:
    Partition        Start      End        Size in sectors
>    FAT12        144233    31  54 214551  0  46  1129656710

Harddisken er en 1,5TB
De er ingen Jumpers sat i den.
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2011 - 18:09 #35
Prøv det som jeg foreslår i #33 så finder vi ud af om dine data overhovedet er læselige - prøv f.eks. under "fileoption at vælge jpg filer og kun jpg, fundne filer direkte tilgængelige i PHOTOREC

Hvis data kan læses er der andre muligheder
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2011 - 18:10 #36
RETTELSE !!

Prøv det som jeg foreslår i #33 så finder vi ud af om dine data overhovedet er læselige - prøv f.eks. under "fileoption at vælge jpg filer og kun jpg, fundne filer er direkte tilgængelige i PHOTOREC

Hvis data kan læses er der andre muligheder
Avatar billede bragger Juniormester
19. august 2011 - 12:05 #37
Masser af jpg's  :-)))
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2011 - 13:26 #38
Betyder det smilende fjæs at PHOTOREC finder masser af *.jpg ?? - Hvis ja så ville jeg overveje at downloade / brænde / køre KNOPPIX www.helgec.dk/knoppix.iso et eller andet sted inde i hovedet har jeg altså den teori at det er noget Windows relateret støj du har på linjen
Avatar billede bragger Juniormester
19. august 2011 - 16:42 #39
jeg har taget den defekte harddisk ud af den oprindelige maskine, som nu kører fejlfrit igen.
Harddisken sidder nu i en anden maskine og det er her jeg har kørt photorec og fundet et væld af jpg's.
Er løsningen at skaffe en anden harddisk på minimum samme størrelse og så køre los med photorec eller Knoppix?
Aller helst ville jeg jo gerne køre et eller andet reparationsprogram, så jeg var sikker på at beholde filstruktur og mapper - kan jeg det? og hvordan?
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2011 - 16:49 #40
"Aller helst ville jeg jo gerne køre et eller andet reparationsprogram, så jeg var sikker på at beholde filstruktur og mapper - kan jeg det? og hvordan? "

Ja det kan du, men så begynder det at koste rede skillinger - Prøv nu med KNOPPIX først og se om ikke problemet løses der -
Avatar billede bragger Juniormester
20. august 2011 - 12:54 #41
Tak Helgec
Jeg henter Knoppix og prøver det. Håber der er manual med - ellers hvor?
Hvilket software kan købet til eventuelt at redde data og filstruktur?
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2011 - 13:07 #42
Hent nu KNOPPIX -> brænd den som boot-image -> boot op på den og ring så til mig på 64 64 77 82
Avatar billede bragger Juniormester
20. august 2011 - 14:02 #43
Jeg er på vej ud af døren. Kan jeg ringe søndag? Omkring middag?
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2011 - 14:19 #44
Det vil være OK
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2011 - 18:09 #45
Husk at lukke tråden med oplysning om hvordan problemet blev løst
Avatar billede bragger Juniormester
27. august 2011 - 18:12 #46
Hej Helgec

Det lykkedes at kopiere hele den mærkelige harddisk over til en anden ved hjælp af Knoppix (Linux).

Dermed løste du opgaven - tak!

Men jeg ved fra en anden tråd, at du i8kke samler point, så hvad gør jeg her?
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2011 - 19:10 #47
Snup dem selv
Avatar billede bragger Juniormester
27. august 2011 - 20:07 #48
lukket