Avatar billede Thomsenhg Praktikant
16. august 2011 - 17:25 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Finde det sidste ord i en celle

Hejsa.

Er der nogle der kender en formel/Makro der kan finde det sidste ord i cell A1 (og 1200 rækker ned)og sætte det i celle B2.
Det oprindelige ord i A1 skal forblive det oprindelige.

Eks. Jeg har brug for hjælp fra jer. Jer skal der således stå i celle B2.

På forhånd mange tak.
Avatar billede supertekst Ekspert
16. august 2011 - 18:15 #1
A1 -> B2
A2 -> B3
eller?

Er de 1200 rækker præcist eller lig med antal rækker?

og så velkommen til..
Avatar billede vejmand Juniormester
16. august 2011 - 18:33 #2
=HØJRE(A1;LÆNGDE(A1)-FIND("*";UDSKIFT(A1;" ";"*";LÆNGDE(A1)-LÆNGDE(UDSKIFT(A1;" ";"")))))

Hvis du indtaster den i B2 kommer der til at stå "jer" i B2
Hvis du kopierer den ned til B3, altså: =HØJRE(A2;LÆNGDE(A2)-FIND("*";UDSKIFT(A2;" ";"*";LÆNGDE(A2)-LÆNGDE(UDSKIFT(A2;" ";"")))))
kommer der til at stå det sidste ord fra A2

Ved ikke lige om det er hvad du ønsker?
Avatar billede supertekst Ekspert
16. august 2011 - 18:41 #3
VBA-forslag:

Dim antalRæk As Long, ræk As Long, ord As String, ordet As String
Dim f As Integer
Public Sub uddragSidsteOrd()
    antalRæk = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Row

    For ræk = 1 To antalRæk
        ord = Trim(Range("A" & ræk))

        For f = Len(ord) To 1 Step -1
            If Mid(ord, f, 1) = " " Then
                ordet = Mid(ord, f + 1)
                Range("B" & ræk + 1) = ordet
                Exit For
            End If
        Next f
    Next ræk
End Sub
Avatar billede Thomsenhg Praktikant
16. august 2011 - 18:50 #4
Hej vejmand... Det er lige nøjagtig det jeg er ude efter...
Mange tak.
Avatar billede Thomsenhg Praktikant
16. august 2011 - 18:57 #5
Kunne man evt. få den til at dele ordene således alle andre ord end det sidste bliver i celle A1?

Altså: Jeg har brug for hjælp fra i celle A1 + jer i celle b1
Det ville være helt optimalt.

Til supertekst: Det er ikke præcist 1200 rækker. Men der er relativt mange.
Og tak :)
Avatar billede vejmand Juniormester
16. august 2011 - 19:18 #6
Mit bedste bud:
I B1 skriver du: =VENSTRE(A1;LÆNGDE(A1)-SØG(" ";A1))
I C2 skriver du: =HØJRE(A1;LÆNGDE(A1)-FIND("*";UDSKIFT(A1;" ";"*";LÆNGDE(A1)-LÆNGDE(UDSKIFT(A1;" ";"")))))

Herefter skjuler du kolonne A

Nu står det ønskede så i B1 og C2 i stedet for i A1 og B2, men da A kolonnen er skjult, burde det vel ikke være noget problem?
Avatar billede Thomsenhg Praktikant
17. august 2011 - 11:57 #7
Hej Vejmand.

En validering af din formel giver lidt udfordringer hertil:

Eks. har jeg følgende tekster i A1 og A2:

A1: Rockstar Fade ss Tee
A2: Boys Rockstar Fade ss Tee

Det giver følgende:

Rockstar Fade ss Tee: B1:Rockstar Fa | C1:Tee
Boys Rockstar Fade ss Tee: B1:Boys Rockstar Fade s | C1: Tee.

Dvs. Cellerne i kolonne B, gør det ikke rigtigt, men i C er de lige i skabet :)

PS: Det er variable tekster der kommer ind i kolonne A.

Kan du hjælpe med det?

Formålet er stadig, at det sidste ord i A1 skal i C1, og resten i B1.

På forhånd tak.
Avatar billede natkatten Mester
17. august 2011 - 12:24 #8
Selv om Vejmand - helt fortjent - har fået pointene, så vil jeg da godt komme med et bud:

Formel i B1:
=VENSTRE($A1;LÆNGDE($A1)-LÆNGDE($C1)-1)

Formel i C1:
=HØJRE($A1;LÆNGDE($A1)-FIND(TEGN(201);UDSKIFT($A1;
" ";TEGN(201);LÆNGDE($A1)-LÆNGDE(UDSKIFT($A1;" ";"")))))
Avatar billede vejmand Juniormester
17. august 2011 - 13:07 #9
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
10. august 2022 - 17:40 #10
Vejnavn:
=VENSTRE(A2;LÆNGDE(VENSTRE(A2;FIND(",";A2&",")-1))-(LÆNGDE(HØJRE(VENSTRE(A2;FIND(",";A2&",")-1);LÆNGDE(VENSTRE(A2;FIND(",";A2&",")-1))-FIND("*";UDSKIFT(VENSTRE(A2;FIND(",";A2&",")-1);" ";"*";LÆNGDE(VENSTRE(A2;FIND(",";A2&",")-1))-LÆNGDE(UDSKIFT(VENSTRE(A2;FIND(",";A2&",")-1);" ";""))))))+1))

Vej Nr:
=HØJRE(VENSTRE(A2;FIND(",";A2&",")-1);LÆNGDE(VENSTRE(A2;FIND(",";A2&",")-1))-FIND("*";UDSKIFT(VENSTRE(A2;FIND(",";A2&",")-1);" ";"*";LÆNGDE(VENSTRE(A2;FIND(",";A2&",")-1))-LÆNGDE(UDSKIFT(VENSTRE(A2;FIND(",";A2&",")-1);" ";"")))))

Tror de virker i 99 %
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
10. august 2022 - 17:42 #11
ups forkert streng