Avatar billede irmapigen Nybegynder
17. august 2011 - 15:39 Der er 7 kommentarer

Opslag med flere referencer muligt?

Jeg har en kæmpe basis sheet og et oversigtssheet.
I sidstnævnte skal der på baggrund af
1. kundenr. i celle a1
2. modelnr. i kolonne B

Findes et varenummer i mit basissheet.

I basissheet står f.eks.
Kundenr - Model - Userguide
2034      1      ABC
2034      2      ABD
2050      1      ABC
2050      2      GHI

Hvordan kan jeg lave det rigtige formel? Normalt ville jeg bruge vlookup, men her skal den tage hensyn til flere referencer.
Avatar billede natkatten Mester
17. august 2011 - 16:07 #1
En måde at gøre dette på, er at lave følgende matriksformel:

=INDEKS(C2:C5; SAMMENLIGN(F1 & F2; A2:A5 & B2:B5; 0))

Når denne formel er indtastet afslutter du ved at taste <CTRL>+<SHIFT>+<Enter>. Hvis dette er sket korrekt bliver formlen markeret med tuborgparanteser.

Data er som i dit eksempel i celleområdet A2:C5. Opslagsværdierne er i F1 (Kundenummeret) og F2 (Modellen).
Avatar billede natkatten Mester
17. august 2011 - 16:15 #2
Jeg ser, at du arbejder med to sheets. Du skal så lige referere til cellerne i basissheetet. Hvis det hedder 'Basissheet' så bliver det noget a la:

=INDEKS(Basissheet!C2:C5; SAMMENLIGN(F1 & F2; Basissheet!A2:A5 & Basissheet!B2:B5; 0))

Husk stadig at det er en matriksformel! Opslagsværdierne i dette eksempel står i cellerne F1 og F2 på oversigtssheetet.
Avatar billede irmapigen Nybegynder
17. august 2011 - 16:23 #3
Indtil videre har jeg fået dette, men jeg får bare ikke det rigtige resultat. Måske fordi jeg putter 2x MATCH i?
Men jeg kan ikke lave et &, som du har gjort.

=INDEX(Packaging;(MATCH(CUSTOMER;Account;0))*MATCH(B8;Modebasic;0))
Avatar billede irmapigen Nybegynder
17. august 2011 - 16:27 #4
Her mit nye forsøg, dog med forkerte resultater

=INDEX(Packaging;(MATCH(CUSTOMER;Account;0&MATCH(B8;Modebasic;0))))
Avatar billede natkatten Mester
17. august 2011 - 16:40 #5
Jeg er sikker på, at mit eksempel virker ;-) - og som jeg umiddelbart kan læse din formel, så har du ikke omsat det helt korrekt. Kan du uploade eller maile dit regneark, så skal jeg kigge på det.
Avatar billede irmapigen Nybegynder
17. august 2011 - 16:52 #6
Hvordan kan jeg uploade filen til dig?
Avatar billede natkatten Mester
17. august 2011 - 16:54 #7
Læg den f.eks. på gupl.dk (hvis den ikke indeholder noget som andre ikke må se) eller send den direkte til mig på min mail:

natkatten snabela gmail dot com