Avatar billede BentTh Juniormester
22. august 2011 - 18:25 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Problem med "FALSK" i excel regneark.

1/  I en celle (B17 i ark 1: "indtast")kan indtastes en kode - ellers vil cellen være blank.
2/  i celle I17 er en formel, der henter den intastede kode i B17, såfremt mængden er større end nul: =HVIS(mængder!G$25>0;+$B17;"")
3/  I celle h17 er en formel, der henter en pris i et prisregister, svarende til koden i I17: =HVIS(I17<>"";HVIS(mængder!G$25>0;LOPSLAG(I17;'C:\Brugere\Bent\[P_opslag.xls]T-pris'!$A$2:$I$176;4;FALSK);""))
Problemet er, at jeg får FALSK når koden i I17 er blank (men I17 indeholder en formel) og mængden i prisregisteret er nul.
Har du et bud?
BT
Avatar billede freekyzone Nybegynder
22. august 2011 - 19:22 #1
Umiddelbart virker det også rigtig nok, for jf. 3/ er formlen således, at hvis I17<>"" så skal den returnere FALSK....

Prøv at forklar problemet igen.
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2011 - 19:53 #2
Måske følgende:

Lad
B17 indeholde en kode (eller være blank).
G25 indeholde et positivt tal.
I17 indeholde formlen: =HVIS((G25>=0)*(B17<>"");B17;"")
H17 indeholde formlen: =HVIS(B17<>"";LOPSLAG(I17;'C:\Brugere\Bent\[P_opslag.xls]T-pris'!$A$2:$I$176;4;FALSK);"")

Hans
Avatar billede BentTh Juniormester
22. august 2011 - 22:07 #3
OK!
Det er et ønske at ordet FALSK ikke optræder på skemaet (=støj).
Koden i kol. B indtastes og skal returnere en pris i nogle kolonner hvor der er tilsvarende mængder - jf. andet ark med mængder.
Der findes i nogle tilfælde mængder, men i indtastningsskemaet ønskes ikke ordet FALSK vist hvis der ikke er en behandlingskode i kol. B (og dermed også kol. I, m.fl.)
Kvis teksten i formlen ændres fra Hvis(B17<>""  til Hvis(B17>0
undgås ordet FALSK, men til gengæld vil den optræde i kolonner hvor mængden jf. arket med mængderne er >0
Med andre ord: Hvis der ikke er indtastet nogen (behandlings)kode i kolonne B ønskes de eksisterende mængder ikke prissat.
Altså - problemet er af kosmetisk art!
BT
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2011 - 22:21 #4
Hvis du vil kan du sende filen, så skal jeg forsøge at hjælpe.
hans.knudsensnabelamail.tele.dk
Avatar billede store-morten Ekspert
22. august 2011 - 22:34 #5
Det er ikke så kønt, men kan du ikke 'pakke' din formel ind i en ny HVIS formel?
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2011 - 10:03 #6
OP skrev i privat mail:

Jeg har arbejdet videre med "ER" funktionen, og kan anvende ER.TOM og ER.REFERENCE. Vil du ikke give det som svar, så kan jeg komme af med 30 point. (som sikkert burde have været højere)

Hans