Avatar billede Slettet bruger
27. august 2011 - 23:27 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Pivot graf - vise både sum og optælling

Hej

Jeg har en "pivit-graf", hvor jeg kan skifte mellem at få vist data som en sum eller som antal. Men er det ikke muligt at have en søjle, der viser sum og umiddelbart ved siden af denne søjle en anden søjle der viser antal (der henviser til en anden lodret akse)?

Jeg håber, at det giver mening, og at en kan hjælpe.

På forhånd tak.
Avatar billede katborg Praktikant
29. august 2011 - 11:06 #1
Ikke noget problem i Excel 2010.

Træk feltet ned i "Værdier" 2 gange, den ene sættes til "SUM", den anden til "Antal".

Så skulle det virke :)
Avatar billede natkatten Mester
29. august 2011 - 13:33 #2
Jah, dette er korrekt.
Men det er ikke så let at få værdierne vist i to søjler ved siden af hinanden med en primær og en sekundær akse. Dette er i hvert fald ikke lykkedes for mig (men hermed siger jeg bestemt ikke at det er umuligt!). Jeg kan derimod få vist en søjle og et kurvediagram.
Avatar billede katborg Praktikant
29. august 2011 - 13:43 #3
Højreklik på kolonnen, vælg formater dataserie.

Under "Serieindstillinger", sættes markering i Sekunder akse.

Igen jeg har excel 2010, så det er ikke sikkert, at det kan lade sig i en ældre excel version ?
Avatar billede natkatten Mester
29. august 2011 - 13:58 #4
Hej Katborg

Jeg har også Excel 2010 og kan sagtens gøre, som du siger. Men der går "ged i den", hvis de to værdisæt skal vises som søjler ved siden af hinanden. På mig virker det som om, at der er en fejl i Excel her, idet begge søjler i givet fald benytter den sekundære akses værdier.

MEN som sagt: Det kan være mig, der ikke gør det rigtigt!

Hvis du har et eksempel, som fungerer, så må du gerne uploade det til f.eks. GUPL.dk
Avatar billede katborg Praktikant
29. august 2011 - 14:49 #5
Har lige prøvet at lave et med flere datasæt.

Ser ud til at fungere godt nok, MEN... søjlerne "står oveni hinanden" og ikke ved siden af hinanden - så det er lidt svært og bruge til noget.

Prøver lige at kikke på det igen lidt senere
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2011 - 11:34 #6
Hej

Tak for alle jeres kommentarer, jeg håber det ender med en løsning :-)

Jeg bruger pivot-graf, og jeg er derfor i tvivl om, hvor jeg skal højre-klikke, da jeg ikke syntes at jeg kan finde nogle søjler?

Kan I også hjælpe med dette?
Avatar billede natkatten Mester
01. september 2011 - 11:48 #7
Du skal huske at skrive, hvilken version af Excel du benytter.
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2011 - 12:01 #8
Hej

Jeg bruger version 2010 på engelsk.
Avatar billede natkatten Mester
01. september 2011 - 12:15 #9
Du har vel et grafområde, som du kan markere?

Kan du ikke uploade din tabel og graf til f.eks. GUPL.dk, så vi kan kigge på den?
Avatar billede katborg Praktikant
01. september 2011 - 13:17 #10
For ændre en værdi til en sekundær akse, kan du klikke på grafen/søjlen, eller teksten til højre for grafen, for den pågældende værdi. Sørg for KUN at markere den værdi du vil ændre.
Avatar billede katborg Praktikant
01. september 2011 - 13:21 #11
Fandt så lige løsningen på det med at søjlerne overlapper hinanden.

Du skal justere "Mellemrums bredden" så den ikke overlapper de andre værdi :)
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2011 - 14:55 #12
Hej

Tak så langt :-)

Jeg kan desværre ikke så godt uploade data, da det er fortrolige data.

Nå jeg i pivot-grafen højre-klikker og vælger "Format data series" og vælger "Series options" får jeg ikke mulighed for at vælge sekundær akse. Den mulighed får jeg, hvis jeg har en almindelig graf, der ikke er en pivot-graf.

Nogen ideer?
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2011 - 11:01 #13
Lukker. Tak for hjælpen.