Avatar billede droa Novice
01. september 2011 - 19:47 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Server under vedligeholdelse

Hej eksperter.. jeg står og skal til at opgradere apache software en FreeBSD server, der køre over 400 hjemmesider... nu vil jeg ikke bare have at hjemmesiderne forsvinder.. så tænkt om der findes et lille tip til at give en flot besked med at Serveren er nede lige i øjeblikket imens man har Apache22 / php 5 i compileren?
Avatar billede Syska Mester
01. september 2011 - 20:10 #1
Sæt et default site op på en anden server. Lav en rdr til den nye server i din firewall.

Opgrader din apache/php imens ...

Men reelt set burde det ikke give nede tid, hvis recompile går som det skal og den starter igen.

mvh
Avatar billede droa Novice
01. september 2011 - 20:20 #2
firewallen på FreeBSD?
jeg har søgt lidt, og kan ikke finde noget om det :(

det kommer nok til at tage 30-45 minutter, fordi den tidligere teknikker har haft installeret php5.2.5 og der skal php5.3.8 på.

derefter skal Apache22 af installeres, for at jeg kan ændre devel/apr til devel/apr1

Og jeg vil ikke have en masse sure kunder der ringer og irritere mig imens jeg gør det :)
Avatar billede Syska Mester
01. september 2011 - 20:28 #3
Nej, håbede du havde et setup ala:

Internet <- Firewall <- FreeBSD.

Mener ikke apache stopper fordi du laver en recompile af den, men jeg kan da tage fejl.

Gør det i nat klokken 04:00 ... :-) Hvis det er danske kunder bruger de nok ikke siden der.

mvh
Avatar billede droa Novice
01. september 2011 - 23:46 #4
jeg fik diskutteret firewall med min chef, mens vi opdaterede.. der bliver ændret en del i løbet af de næste par måneder...

anyway.. det viste sig, at en eller anden der havde exeprimenteret med portupgrade, dagen før, havde med et uheld afinstalleret apache22, så den havde kun httpd liggende i hukommelsen, så jeg var lidt hed om hovedet, indtil vi fik installeret apache22 igen.. det så ud til den kunne leve med apache i hukommelsen en hel dag, udn nogen nedetid.. som der ikke blev noget af.. da jeg så bare kørt en

kldload accf_http
/usr/local/etc/rc.d/apache22 restart

så tog den pænt over den PID fil, den gamle apache havde efterladt, mens den blev fjernet da den kørte.

alt ser ud til at virker som det skal :)

mange tak for hjælpen.. og din ide vil blive implementeret i næste store indkøb :)
Avatar billede Syska Mester
02. september 2011 - 00:12 #5
Min hvad for en ide? Det med firewall redirect til anden server?

Mht til upgrade ... så netop som du selv siger ... den kører med det meste fra memory, derfor du kan upgradere den live. Men du kan selvf komme ud fra at det hele brager ned ... og den ikke kan starte.

Der er også "apachectl checkcfg" eller noget i den retning. Mener faktisk også "service apache22 restart" kontrollere settings inden den smider en restart afsted.

"service" scriptet kom med i 7.2 mener jeg. nemmere at skrive end: /usr/local/etc/rc.d/apache22 restart

:-)

og et svar.
Avatar billede droa Novice
04. september 2011 - 19:49 #6
det må jeg lige lege med på vores test server :)
mange tak for hjælpe, undskyld ventetiden, men var lige væk fra civilisationen i weekenden.