Avatar billede doktoren001 Juniormester
15. september 2011 - 09:34 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Excel argumenter

Hej,

Jeg har et excel ark med 5 ark. 4 ark er 4 forskellige lande. Det sidste er et data ark til sammenligning af data.
Jeg skal lave et argument der:
Tager en dato fra felt A1 i ark1, denne dato skal tjekkes for om den er mere en 6 måneder gammel, hvis den er det, skal tallet blive rødt, hvis ikke skal den bare være sort.

Hvordan kan jeg gøre dette?
Avatar billede natkatten Mester
15. september 2011 - 10:31 #1
Du skal benytte betinget formattering og lave en formel, som tjekker for forskellen mellem dags dato og datoen i celle A1 i Ark1.

Hvis du forudsætter at 6 måneder er lig med 180 dage, så er formlen:

=IDAG()-'Ark1'!$A$1>180

Du vælger rød skrift, hvis denne sammenligning er sand.

Se eksempler her:
http://gupl.dk/65596/
Avatar billede doktoren001 Juniormester
15. september 2011 - 11:56 #2
Hej,

Jeg er kommet frem til at bruge betinget formattering, men det skal self ikke snyde dig for point.
Dog har jeg et opfølgende spørgsmål: Når man laver en formel og kopierer den til næste linje tæller den en op, ex.:
=HVIS(ER.TOM(Data!G$3);"";(Data!G3))

Hvis jeg ønsker at tre-tallet skal forblive det samme kan jeg sætte et $ foran, ex.:
=HVIS(ER.TOM(Data!G$3);"";(Data!G$3))

Men hvad hvis jeg vil have at det er bogstavet der bliver forøget med "+1". Det vil sige når jeg har kopieret teksten så bliver G til F og så fremdeles?!
Avatar billede natkatten Mester
15. september 2011 - 13:08 #3
Ja, man kan ikke i Excel umiddelbart lægge 1 til et bogstav. Der er dog flere måder, hvorpå man kan opnå det, du efterspørger. I det her uploadede er et par eksempler:

http://gupl.dk/65606/

Det kan gøres på andre måder også, og hvis der f.eks. skal "startes forfra", når alfabetets bogstaver er opbrugte, så skal der tænkes i lidt andre baner.