Avatar billede _et Praktikant
21. september 2011 - 21:22 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

FreeNAS Software RAID(5) recovery

Jeg har en NAS med FreeNAS installeret.

Nu er der et problem med os'et som ligger på et Flash card, så jeg ville chekke om jeg kunne tilgå data på HD inden jeg begynder at pille...

Jeg troede at filsystemet var ext3 som udmiddelbart kunne mountes, men har opdaget det er GPT og at jeg ikke kan få den mountet på en anden linux boks.

Kan nogen hjælpe mig med at få disken(kun en) mountet

Mvh
Teddy
Avatar billede Wally73 Mester
21. september 2011 - 22:35 #1
Du kan ikke skille diskene ad i et RAID5.
Dine data er spredt ud over alle diskene og det er ikke sådan at en fil ligger på en disk og en anden fil på en anden disk.
Bidder er så små at meget få filer er små nok til kun at fylde en af disse bidder.

Udover dine data ligger der også data til styring af RAID'et, hvilket betyder at det ikke er et normalt filsystem.
Avatar billede _et Praktikant
21. september 2011 - 22:48 #2
Nu når du skriver det - så mener jeg faktisk ikke det er et RAID5 men et RAID1
- altså et rent spejl, netop for, ved problemer, at kunne tage en disk ud og mounte i andet system - (hvilket jeg troede var lige til)

(RAID5 tanken er vist fra en tidligere konfiguration, som blev skrottet pga netop dette. )

Andre bud?
Avatar billede Syska Mester
21. september 2011 - 23:03 #3
Jeg ville nok søge til FreeNAS egen mailing liste.

eller www.bsd-dk.dk mailling liste.

mvh
Avatar billede Wally73 Mester
22. september 2011 - 11:42 #4
Beklager men et RAID1 er typisk heller ikke et normalt filsystem, da der stadigvæk skal ligge noget data til styring af RAID'et.
Avatar billede Syska Mester
22. september 2011 - 11:49 #5
og det er så vist alligevel en statement med modifikation, uden at være 100%, men mener at have set flere linux os'er boote fra Software RAID 1, hvor selve disken vælges i bios. Går der noget galt kan man altid boote fra den anden ... jeg kan dog tage fejl.

mvh
Avatar billede Wally73 Mester
22. september 2011 - 17:39 #6
Det er korrekt, derfor skrev jeg også at det typisk ikke var et normalt filsystem.
Det findes med normale filsystemer, hvilket giver nogle fordele i visse situationer og ulemper i andre.
Avatar billede _et Praktikant
09. oktober 2012 - 15:02 #7
Det lykkedes efter ca. 1,5 år at få data ud af harddiske og systemet er ny konvertert til et ubuntu 11 med Ext4 SW raid.

Meget bedre

Tak for hjælpen
Hvis nogen ønsker point så skriv.

mvh
Avatar billede _et Praktikant
01. februar 2013 - 10:07 #8
Lukket