Avatar billede kallesen01 Nybegynder
26. september 2011 - 21:47 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

HVIS, LOPSLAG eller et helt tredje

Hej Experter.

Jeg sidder og koder, det vil nok ikke være det rette ord, men leger i hvert fald en del med Excel, mest for at gøre det lettere for mig selv til eksamen senere på året.

Jeg har helt basalt en række sheets. I disse har jeg så en hel del data. Jeg har så valgt at i Sheet1 skal man kunne indtaste en masse info, og disse info skal så kunne videregives til de næste par sheets. Så vi har C5 med en drop down, her har jeg så en masse tal. Disse tal er unikke, så når der trykkes på et tal, kommer der et navn, altså en kunde. De får så hver en konto efter oprettelse.

Men mit problem ligger i at jeg umuligt kan have oprettet x antal kontoer til x antal kunder fra starten af, det vil fylde ALT for meget, så jeg har valgt at lave 12 fra starten med mulighed for selv at kunne vælge hvilke de vil bruge.
Så jeg vil have at man kunne lade dokumentet til at "søge" eller lidt á la HVIS 1100 er i dokumentet then C10 eller D10 værdi overføres til B15 sheet2.

Håber I kan forstå mig, ellers skal jeg nok prøve at uddybe.

Venlig Hilsen

Kenneth
Avatar billede Tryphon Nybegynder
27. september 2011 - 09:13 #1
Hvis jeg forstår dig rigtigt, burde du kunne bruge noget i retning af

=hvis(er.fejl(lopslag(1100;matrix;1;0);C10;d10)

Formlen skriver du i Sheet2 B15.

Matrix kunne være A1:A12.

Jeg vil foreslå, at du laver din kundedatabase som en tabel. Så "udvider" formlen sig selv, når du indsætter nye kunder.
Avatar billede kallesen01 Nybegynder
29. september 2011 - 21:53 #2
Mange tak for dit svar, men det virker ikke HELT efter hensigten, eller jeg har nok ikke helt forklaret mig godt nok.

Langt hen af vejen virker den, men nu er jeg stødt på det problem at HVIS 1100 eller 3200 f.eks er i dokumentet, så skal den finde hvilken SUM der er til den konto, men så skal man vel forbinde 2 felter, eller hvordan gøres dette?
Avatar billede Tryphon Nybegynder
30. september 2011 - 11:43 #3
Jeg kan ikke helt gennemskue problematikken. Kan du forklare det lidt mere udførligt?

Er det i samme formel som den ovenfor, eller er det i en anden formel, der summere på basis af det, der er valgt? Du skal nok kigge lidt på formlen "sum.hvis".
Avatar billede kallesen01 Nybegynder
14. oktober 2011 - 08:22 #4
Jeg har selv løst det med en anden metode, for fandt ud af at der skulle noget VB kode til, og det kunne jeg ikke lige overskue :D

Men så kommer det næste problem, jeg har tal i to kolloner, D og E ...

Jeg skal så have disse tal over i et andet ark, men den vil KUN smide tal i kollone D ... Jeg bruger følgende HVIS sætning...

=HVIS(LOPSLAG(11120;Saldobalance!A2:D36;3;FALSK)>0;LOPSLAG(11120;Saldobalance!A2:D36;3;FALSK);LOPSLAG(11120;Saldobalance!A2:D36;4;FALSK))

Er det ikke en logisk forklaring på dette problem? Den vil slet ikke vise VÆRDIEN i celle E .
Avatar billede Tryphon Nybegynder
14. oktober 2011 - 09:46 #5
du henviser til Saldobalance!A2:D36. Prøv med E36. Og så skal ;4 nok være ;5 i kolonneindekset, hvis du vil hente data i E kolonnen.

I det eksempel, du viser ovenfor, henter du data i kolonne C og D.
Avatar billede kallesen01 Nybegynder
17. oktober 2011 - 10:53 #6
Ja, det virker heller ikke, men nu har jeg prøvet noget andet, jeg lavede et HELT rent dokument, og der virker det du skrev 100%, og tak for hjælpen, men i den kolonne som jeg har tallene i som jeg vil hente ind i dokument 3, der har jeg skrevet =Saldoark!A3 - og når jeg gør det, så vil den ikke smide tallet videre til næste ark :(
Avatar billede Tryphon Nybegynder
17. oktober 2011 - 12:06 #7
Det kan være, at de tal, du henter fra Saldoark!a3 bliver opfattet som tekst og du leder efter et tal i din Lopslags formel.

Prøv med =værdi(saldoark!a3). Så tvinger du Excel til at opfatte et tekstformateret tal som tekst.

Alternativt kan du forsøge dig med lopslag("11120" osv.) Så leder du nemlig efter en tekst, der hedder 11120.

Du skal kun bruge en af de to løsningsforslag, for ellers er du lige vidt :-)
Avatar billede kallesen01 Nybegynder
17. oktober 2011 - 22:04 #8
altså, jeg får bare #VÆRDI hvis jeg bruger det med =Værdig(INDEX)og i forvejen bruger jeg den anden kode som skrevet før med lopslag.

Jeg har en idé om at det måske skal bruges VB kode?
Avatar billede Tryphon Nybegynder
18. oktober 2011 - 08:23 #9
Kan du komme med et eksempel på hele formlen, samt hvad der står i de enkelte felter? Så er det nok nemmere at gennemskue, hvad problemstillingen er.
Avatar billede kallesen01 Nybegynder
18. oktober 2011 - 13:54 #10
Ja, jeg har i Saldobalancen disse informationer:

Kontonr:          Navn:              Debet:          Kredit:
1234567          Lønafregning                        100.000
2345676          Skyldig ATP        250.000
osv

Så har jeg et andet ark. som så selv skal finde ud af om der står noget i DEBET eller KREDIT. Så hvis der IKKE står noget i DEBET så skal den selvfølgelig komme med det som står i Kredit.

Aktiver          Saldo          Passiv:        Saldo

Lønafregning  (DEBET/KREDIT)    Bla.          (DEBET/KREDIT)
Skyldig ATP  (DEBET/KREDIT)    Bla            (DEBET/KREDIT)

Jeg håber det gav dig lidt mere info, ellers må jeg lige sende en mail til dig med hele mit regneark.
Avatar billede Tryphon Nybegynder
19. oktober 2011 - 12:04 #11
Hej Kallesen01

Hermed svar som aftalt
Avatar billede kallesen01 Nybegynder
26. oktober 2011 - 20:38 #12
Trypho - Mange tak for din store hjælp! :)
Nu er jeg endelig blevet færdig.

Mvh

Kallesen