Avatar billede mousedreamer Nybegynder
03. oktober 2011 - 09:59 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

funktion til udskiftning af 5 textstrenge med tilhørende talkode i en enkelt kolonne

Hej,

jeg skal bruge en

funktion til udskiftning af 5 textstrenge med tilhørende talkode i en enkelt kolonne.
Avatar billede finb Ekspert
03. oktober 2011 - 10:07 #1
=ERSTAT()
se syntax under hjælpeknappen "fX"

Mvh finb
Avatar billede mousedreamer Nybegynder
03. oktober 2011 - 10:24 #2
Det er syntaxen jeg giver points for
Avatar billede finb Ekspert
03. oktober 2011 - 13:28 #3
=erstat(cellenMedTeksten;begyndMedTegnNr;antalTegnSomSkalErstattes;deNyeTegn)

eksempel:

Teksten i celle A1 er "sommerdag".
Du vil udskifte "sommer" med "efterårs":

=erstat(A1;1;6;"efterårs")
Avatar billede mousedreamer Nybegynder
03. oktober 2011 - 22:12 #4
Tak for det. Jeg prøver igen.

jeg skal bruge en funktion til udskiftning af 5 textstrenge til en  talkode istedet for, i en enkelt kolonne.
Avatar billede KurtOA Praktikant
04. oktober 2011 - 07:49 #5
Er det så noget idenne retning du søger?

En funktion der i en udvalgt kolonne(eller flere) kan udskifte en eller  flere værdier i cellerne.

Sub erstat()

Dim cc As Range
Columns("F:F").Select

For Each cc In Selection.Cells
    'ret i nedenstående linier for tekst der skal udskiftes - lav evt flere linier efter behov
    cc.Replace What:="Ekstern", Replacement:="0000", LookAt:=xlPart, SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, ReplaceFormat:=False
    cc.Replace What:="Intern", Replacement:="9999", LookAt:=xlPart, SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, ReplaceFormat:=False
Next

End Sub
Avatar billede mousedreamer Nybegynder
05. oktober 2011 - 15:40 #6
lige nøjagtigt. Tak Kurt.
Avatar billede KurtOA Praktikant
06. oktober 2011 - 17:38 #7
En fornøjelse at kunne hjælpe :-)
Avatar billede mousedreamer Nybegynder
09. oktober 2011 - 08:10 #8
læg et svar  :-)
Avatar billede KurtOA Praktikant
09. oktober 2011 - 10:16 #9
Et svar :-)