Avatar billede Kenneth31 Nybegynder
26. oktober 2011 - 17:45 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Anvende et arks navn i en formel?

Hej!

Jeg har en projektmappe med en del ark som er navngivet:
5,2
5,3
5,4
osv. (svarende til svingende USD-kurser)
Pointen er, at hvert ark indeholder priser gældende til dén kurs.

Hvordan laver jeg en formel som "rammer" navngivningen på arket??

På forhånd tak!

Kenneth
Avatar billede store-morten Ekspert
26. oktober 2011 - 18:23 #1
='5,2'!A1
Avatar billede Kenneth31 Nybegynder
26. oktober 2011 - 22:46 #2
Tak, men det kan jeg sgutte få til at virke.

Jeg er dog med på at ovenstående udtryk peger på celle A1 i arket 5,2...

Men casen er, at jeg gerne vil pege på selve navnet for samme ark;
Altså fx i A1 står 100.
I B1 vil jeg gerne gange A1 med navnet på arket (5,2), så den returnerer 520.

Nogen bud?
Avatar billede acore Ekspert
26. oktober 2011 - 23:10 #3
=VÆRDI(MIDT(CELLE("filnavn";'5,2'!A1);FIND("]";CELLE("filnavn";'5,2'!A1))+1;256))

giver dig ark-navnet som tal. bemærk, at du skal bruge komma og ikke punktum (kan afhænge af dine indstillinger) i ark-navnet.

...uden at jeg dog er i stand til at gennemskue hvorfor du har det behov.
Avatar billede hcars Novice
26. oktober 2011 - 23:24 #4
Du har velsagtens en grund til at vælge denne svære løsning, for det nemmeste ville jo være at lave et felt inde i ark'5.2', der faktisk har værdien 5,2. Dette felt kan være et felt i en skjult kolonne/række, så den ikke ses.

Som ikke-ekspert kan jeg ikke fortælle dig, hvordan du kan gange en værdi med ark-navnet, som jeg går ud fra må være en tekst-værdi.
Avatar billede teknik Juniormester
26. oktober 2011 - 23:28 #5
Enig med #4, det kan være et tekst/tal problem, så:

Prøv en gang at lave en "mellemregning", hvor du fx har fanenavnet i  A3
ganger "fanenavnet" med 1 i celle B3

Og så ganger celle B3 med 100 i stedet for at bruge værdien direkte.

...denne "gange med 1" er en metode til at omsætte celler som excel opfatter som tekt til at blive opfattet som tal...

mvh :-)
Teknik
Avatar billede teknik Juniormester
26. oktober 2011 - 23:48 #6
Kan ikke få formelen i #3 til at returnere et fanenavn, og hvis formelen skal indeholde fanenavnet for at kunne returnere det, (som formelen i #3 så vidt jeg lige kan vurdere fordrer) ja så er det da 50 gange nemmere blot at skrive fanenavnet.
...på dette punkt kunne jeg tage fejl...meen.

Der eksisterer åbenbart en uofficiel (fransk) add-on kaldet morefunc, som har en direkte funktion til visning af fanenavn, men jeg kan ikke hitte et fuktionsdygtigt download af den...muligvis lukket af MS.
De er ikke meget for at blive jordet.

Denne side rummer hvad der ligner et uhyre kvalificeret bud på selv at kreere et vba script til formålet
http://www.ozgrid.com/VBA/return-sheet-name.htm

Ingen tivl om, at jeg selv hurtigt ville være skiftet til den "simple" løsning, med - manuelt - at gentage fanenavnet i hvert ark.
selv med 300 mulige kurser, så ville det jo kun tage en brøkdel af den tid som går med formeler i sådanne længder
Avatar billede iver_mo Nybegynder
27. oktober 2011 - 00:04 #7
Du skal bruge formlerne "INDIREKTE" og "SAMMENKÆDNING"

Lad os sige at jeg står på et hvor kursen angives i celle A4. Understående formel henter værdien fra celle A1 i det ark, som har samme navn som kursen.

=INDIREKTE(SAMMENKÆDNING("'";A4;"'!A1"))
Avatar billede iver_mo Nybegynder
27. oktober 2011 - 00:12 #8
Fedt at jeg svarer i vest når der bliver spurgt i øst :-D
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2011 - 05:36 #9
Enig i det der er nævnt i #4, men hvis du absolut må:

=--UDSKIFT(HØJRE(CELLE("filename";A1);LÆNGDE(CELLE("filename";A1))-FIND("]";CELLE("filename";A1)));".";",")*A1

Filen skal være gemt mindst én gang før formlen virker (og det forudsættes at arknavnet er på formen (#.#).
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2011 - 05:52 #10
Om igen. Jeg læste i første omgang at arknavnet var 5.2 i stedet for 5,1, så brug derfor:

=HØJRE(CELLE("filename";A1);LÆNGDE(CELLE("filename";A1))-FIND("]";CELLE("filename";A1)))*A1
Avatar billede Kenneth31 Nybegynder
27. oktober 2011 - 20:32 #11
Kære "venner" - det er en fornøjelse at logge på og se alle jeres guldkorn og hjælp!

Jeg havde egentlig troet der var en helt enkelt løsning, som jeg overså...

Der kan sagtens være flere af jeres løsninger der ville virke, men jeg havde held med det link TEKNIK gav i #6. Herigennem kom jeg frem til:

Ved at gemme projektmappen og blot trække 3 karakterer fra filnavnet får jeg netop værdien på arket:

=HØJRE(CELLE("filnavn");3)

Til info hed filnavnet:
C:\Users\Kenneth\Desktop\[Prøv mig.xlsx]5,3

Herved returneres altså:
5,3

TEKNIK - send gerne et svar. Og også mange tak til alle jer andre!!

=)
Avatar billede teknik Juniormester
27. oktober 2011 - 22:05 #12
Ok svar :-)
Avatar billede teknik Juniormester
27. oktober 2011 - 22:14 #13
..ikke meget for at indrømme det, men grunden til at jeg bøvlede med at få de forskellige løsninger til at virke var, at jeg aldrig indså at "filename" eller i DK versioner "filnavn" er en funktion.
Jeg troede at man skulle indsætte filens navn på den plads i stedet.

:-/