Avatar billede dkkarpen Nybegynder
09. januar 2000 - 14:48 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Automatisk opdatering af tabel

Halløj

Jeg har et par problemer. Jeg har 4 tabeller med ens design. I en femte tabel med samme design ønsker jeg at indsætte samtlige data fra de fire tabeller. Jeg har prøvet med sql uden held. Hvordan gør jeg?

Når det arbejde er lykkedes vil jeg have det til at virke sådan at den 5'te tabel bliver automatisk opdateret ved ændringer i en af de fire første.
Avatar billede ranger Nybegynder
09. januar 2000 - 20:23 #1
1) Når du vil indsætte alle data fra de 4 første tabeller i den 5. Laver du en Union der retunerer alle data, og bruger den SQL sætning som basis for en insættelsesforespørgelse.

2) Lidt (måske noget) sværere. Du bliver nød til at have en måde at opdage at der er sket ændringer i en af tabellerne (en trigger på en SQL server). Hvordan det laves afhænger meget af hvordan dit database design er - er det kun fra formularer i DIN .mdb fil der sker opdateringer, eller kan det komme udefra.. Hvis det kun er fra dine formularer, kan du jo selv styre det ved hændelser. Men uanset hvad skal der noget VBA kode til (i mere eller mindre grad, afhængig af hvor complex din situation er!)..

/El Ranger
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
09. januar 2000 - 20:28 #2
Det lyder lidt for avanceret til mig. Er det noget du kan lave hvis du får nogle flere oplysninger og ikke mindst flere points?
Avatar billede ranger Nybegynder
09. januar 2000 - 20:39 #3
Ja, det kan jeg godt, bare ikke lige i aften (er lidt presset).

Union'en er simpel at lave (1).
Det andet vil jeg gerne kigge på, og se hvor "slemt" der er. Du kan bare emaile din db til mig (zippet, tak!), og din uddybende beskrivelse, så vender jeg tilbage i morgen, eller overmorgen (tirsdag).

email: jh@targetgruppen.dk

/El Ranger.
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
09. januar 2000 - 20:46 #4
Ok jeg sender det til i morgen ;-)
Avatar billede bjarke Nybegynder
18. januar 2000 - 16:37 #5
Hvis du lader den 5. tabel være en forespørgsel (query), så går det hele af sig selv (en query kan du på mange måder bruge på præcis samme måde som en tabel). En query opdateres også automatisk, når der sker ændringer i kildetabellerne:

(SELECT *
FROM Tabel1)
UNION
(SELECT *
FROM Tabel2)
UNION
(SELECT *
FROM Tabel3)
UNION
(SELECT *
FROM Tabel4)

Hvis der er forskellige attributter (kolonner) i de forskellige tabeller, kan du bare erstatte * med [Feltnavn1], [Feltnavn2] osv.

-Bjarke
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
01. februar 2000 - 08:55 #6
bjarke>>Kan man med et asp script søge i en query?
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
01. februar 2000 - 08:57 #7
Kan man forøvrigt også samle indholdet fra tabeller placeret i forskellige databaser?
Avatar billede bjarke Nybegynder
01. februar 2000 - 14:35 #8
Ja, du kan godt hente data (tabeller og queries) vha ASP. Jeg kan bare ikke, men måske kan jeg finde en smule om det til dig.

Jeg ved ikke om man kan samle (kombinere) data fra forskellige tabeller.
Avatar billede bjarke Nybegynder
01. februar 2000 - 14:37 #9
Nå, du har sat 400 points på højkant i ASP-kategorien, så får du nok hjælp der. Så gider jeg ikke, at lede videre :-)
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
01. februar 2000 - 14:40 #10
Jeg har selv testet det. Og man kan fint søge med et asp script i en query. Tak for hjælpen.
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
01. februar 2000 - 14:57 #11
Jeg tænkte på - kan man med sql koden oprette en ID kollonne med autonummerering baseret på de indsamlede data?

Som det er nu får jeg nelig poster med ens id nummer. Det er ikke så heldigt.
Avatar billede bjarke Nybegynder
02. februar 2000 - 09:24 #12
Jeg skal prøve at undersøge det...
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
08. februar 2000 - 16:00 #13
Dit svar virker sådan set udemærket. Næsten. For der er en begrænsning på text mængden i min query. Hvordan sætter jeg den op??
Avatar billede bjarke Nybegynder
09. februar 2000 - 09:34 #14
Hvor lang er din sql-sætning?????
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
09. februar 2000 - 09:49 #15
Det er ikke det jeg mener. De felter som oprettes af min query, synes at være "text" felter. De skulle helst være at typen "notat".