Avatar billede niklask Nybegynder
30. november 2011 - 12:48 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Font-face

Hej eksperter.

Jeg vil gerne have en font som jeg har på min computer, på min side. Jeg bruger @font-face til at skifte fonten, og det virker fint lokalt, men på surftown fungerer det ikke.

Er der nogen der har erfaring med font-face?
Avatar billede NCG Novice
30. november 2011 - 13:45 #1
Fonten skal vel uploades før den kan benyttes ?
Avatar billede claes57 Ekspert
30. november 2011 - 14:53 #2
du skal have et program til at konvertere font til web-fonte (der er en standard, og så en til microsoft!!!)
css bliver så til noget som
@font-face {
    font-family: logo_font;
    src: url('/sm/files/media/logo.eot');
    src: url('/sm/files/media/logo.eot?#iefix') format('embedded-opentype'),
        url('/sm/files/media/logo.woff') format('woff'),
        url('/sm/files/media/logo.ttf') format('truetype'),
        url('/sm/files/media/logo.svg#logo') format('svg');
    font-weight: normal;
    font-style: normal;
}

kør font ind fx her http://www.font2web.com/
og den laver resten for dig (husk at font-filer skal uploades til dit site).
Avatar billede olebole Juniormester
30. november 2011 - 17:19 #3
<ole>

- og hvis du vil være flink overfor dine brugere, så bruger du de standardskrifter, som man ved, er installeret på alle PC'er. Så slipper brugerne for at skulle downloade hele fonten, hvilket kan være ret tungt ... ikke mindst til mobile enheder.

Husk i øvrigt også, at du skal have en speciel licens på fonten. Da du reelt lader dine brugere downloade den ganske gratis, er det ikke nok, du har købt og betalt den til eget brug.

I den forbindelse er det værd at tænke på, at der ikke er forskel på at bruge en font på denne måde - og at tilbyde sidste nye CD'er eller videofilm til gratis download på dit site. Det kræver, du har en aftale med rettighedsindehaveren - ellers er du i fare for at få en, du nok ikke har lyst til!  *o)

/mvh
</bole>
Avatar billede niklask Nybegynder
05. december 2011 - 09:29 #4
NCG > Den er uploadet

claes57 > Det vil jeg lige kigge på - smid et svar, og tak for det :)

olebole > Jeg vil kun bruge fonten som en heading, og bruge en standard til alt andet tekst, men kan godt se hvad du mener. Tak for info. :)
Avatar billede claes57 Ekspert
05. december 2011 - 09:57 #5
ok. Du kan se det i brug på
http://modulfinans.dk/sm/
også her kun til firmanavn/logo
Avatar billede olebole Juniormester
05. december 2011 - 14:06 #6
Er det kun til overskrifter, vil billeder efter min mening være at foretrække