Avatar billede haastrup Novice
02. januar 2012 - 04:57 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kombinere dele af hyperlink fra flere celler til eet hyperlink i en anden celle

Hej Eksperter,

Mit mål er at have 2 celler med data der skal kombineres til éet hyperlink som skal virke fra en anden celle.

På et ark har jeg f.eks. data i celle K2 og L2 som skal kombineres.

I K2 er den første del af adressen og i L2 den sidste del.

L2 er brugerbaseret og K2 er statisk.

Disse to dele vil jeg så gerne have kombineret så de bliver til eet langt link. Evt kan placeres i M2

Kan det lade sig gøre?

Og kan jeg så få en anden celle til at bruge dette link, altså hente linket fra M2 og så linke ud til nettet?

Eller er der et smartere alternativ?

Mvh
Allan
02. januar 2012 - 09:26 #1
Lad os få et eksempel på indhold i hhv. L2 og K2.
02. januar 2012 - 09:35 #2
...og hvad mener du præcist med dette:

"Og kan jeg så få en anden celle til at bruge dette link, altså hente linket fra M2 og så linke ud til nettet?"
Avatar billede haastrup Novice
02. januar 2012 - 09:50 #3
Jeg har altid svært ved at få forklaret mig så det er til at forstå.

Der kan f.eks. være tale om et twitter link

altså: k2: http://www.twitter.com
og så l2: brugernavnet

Eller samme til facebook.
indhold af K2: http://www.facebook com
Indhold af L2: brugernavn

Eller lignende links hvor den sidste del af linket er brugerbestemt.

Sådan at i M" vil det samlet blive til hhv
http://www.twitter.com/brugernavn
eller
http://www.facebook.com/brugernavn

Mit håb er så at jeg kan bruge dette link i et andet "sheet" i det samme regneark, og at brugeren på dét sted i regnearket kan trykke på linket, og at computeren så åbner en browser og suser hen hvor linket peger.

Kan linket det pågældende sted bare stå som et anker frem for selve linket vil det være superlækkert. F.eks. "klik  her" eller lignende.

Alternativt hvis ovenstående er for besværligt kan den tidligere nævnte celle "M2" bare være den der linker ud til nettet

Håber jeg denne gang formåede at forklare mig forståeligt. :-)

Mvh
Allan
02. januar 2012 - 10:24 #4
M2:
=K2 & "/" & L2

I en celle, hvor linket skal være klikbart:
=HYPERLINK(Ark1!M2;"Klik her")
02. januar 2012 - 10:25 #5
Du kan også vælge at springe formlen i M2 over og anvende denne formel, der hvor linket skal placeres:

=HYPERLINK('Ark1'!K2 & "/" & 'Ark1'!L2;"Klik her!")
Avatar billede haastrup Novice
02. januar 2012 - 10:53 #6
Aaah Erik, Du får det til at se så sipelt ud, og ja umiddelbart virker det da også ligetil, men sådan er det jo mange gange når man ved det.

1000 tak.

Jeg prøver det lige
Avatar billede haastrup Novice
02. januar 2012 - 11:05 #7
Intet mindre end genialt. Smid et svar og bliv belønnet som fortjent, eller dvs. så meget som jeg nu KAN belønne dig :-)

Endnu en gang tak for hjælpen

Mvh
Allan
02. januar 2012 - 11:26 #8
OK!

Beklager hvis jeg fik løsningen til at se for simpel ud;-)