Avatar billede hundevennen Nybegynder
03. januar 2012 - 12:05 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Problem med selectbox

Jeg har en selectbox med denne kode:

<td>
  <select name="aarstal">
  <option value="2012">2012</option>
  <option value="2011">2011</option>
  </select>
Jeg vil gerne ha den til at sætte 2012 automatisk, samt sidste år automatisk.
Kan man ikke lave noget med GET YEAR og GET YEAR-1
Avatar billede dennisbjorn Juniormester
03. januar 2012 - 12:20 #1
Hej,

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at både 2012 og 2011 skal være forvalgt (=der kan jo kun være een afgangen i en selectbox). Men med nedenstående er 2012 valgt, og når vi går ind i 2013 vil den være valgt.

  <select name="aarstal">
  <option value="2012" <%If year(date())=2012 Then%>SELECTED<%End If%>>2012</option>
  <option value="2013" <%If year(date())=2013 Then%>SELECTED<%End If%>>2013</option>
  </select>
Avatar billede dennisbjorn Juniormester
03. januar 2012 - 12:27 #2
nååe - du mener at selectboxens options altid skal være indeværende år og sidste år:

  <select name="aarstal">
  <option value="<%=year(date())%>"><%=year(date())%></option>
  <option value="<%=year(date())-1%>"><%=year(date())-1%></option>
  </select>
Avatar billede hundevennen Nybegynder
03. januar 2012 - 12:30 #3
Hej Dennisbjorn

Det er såmænd en del af en retteprocedure til en database.

Der er ikke noget der skal være SELECTED.
Jeg blev ringet op af en af brugerene der sagde at det ikke var muligt at vælge 2012 fra dropdownboxen, - simpelthen fordi jeg ikke havde lagt den option ind i selecboxen.
Så tænkte jeg at det må kunne automatiseres ved at hver option blev skrevet ved at hente getyear eller noget lignende - det samme med value="<%getyear%>"f.eks.???
Avatar billede hundevennen Nybegynder
03. januar 2012 - 12:31 #4
og igen hvis man skal bruge årstallet 2011 så vælge <%(getyear-1)%>
Avatar billede dennisbjorn Juniormester
03. januar 2012 - 12:44 #5
yep - se mit svar nr. 2 - det skulle være det du er ude efter
Avatar billede hundevennen Nybegynder
03. januar 2012 - 13:10 #6
dennisbjorn - lige præcis - tak skal du ha læg et svar
Avatar billede dennisbjorn Juniormester
03. januar 2012 - 13:12 #7
svar