Avatar billede gro Nybegynder
04. januar 2012 - 14:50 Der er 1 løsning

Visning af poster indeholdende tomme celler

Hej.
Jeg kæmper med design af en relationsdatabase i Access 2007. Databasen skal anvendes til løbende opdatering de kommende to år i lækagesagen om Helle Thornings skatteforhold - og brugerne er uerfarne med at arbejde med databaser. Databasen består af en hovedtabel, fire undertabeller med tilhørende fire nøgletabeller. Nye data tilføjes i en formular.

Databasen virker grundlæggende efter hensigten. Men et problem kan jeg ikke finde en løsning på: I de fire undertabeller har jeg sat standardværdien=Null i håb om at samtlige poster så vil blive vist i en forespørgsel. Det virker bare ikke.

For at få alle registrerede poster vist i en forespørgsel har jeg derfor måttet ty til en lavpraktisk løsning i form af at tildele tomme felter i undertabellerne standardværdien 'Ingen'.

Det gør jeg ved hjælp af formularen, så en ny post automatisk registreres med værdien 'Ingen' i undertabellerne/-formularerne.

Men jeg har erfaret, at det kun virker, hvis jeg aktivt tilvælger værdien 'Ingen'. Bruger jeg bare tabulator-tasten for at hoppe fra felt til felt i undertabellerne, virker det ikke efter hensigten.

Måske er det for meget at bede om hjælp til eksperttjek af databasen, men jeg håber alligevel, at nogen kan anvise en løsning på problematikken med de tomme felter, så alle poster bliver vist og brugerne slipper for at give alle felter en værdi?

Jeg er - som det sikkert kan læses af ovenstående - ikke hjemme i sql, VBA m.m.m. Håber derfor på, at nogen kan anvise en løsning inden for rammerne af Access, så jeg forstår at udføre:-)

En post i databasen kan se ud som flg.:

DATO (Dato-felt): 26-10-2010
HANDLING (Notat-felt): Skatteminister Troels Lund Poulsen (V) anklager Socialdemokratiet for at lægge pres på Skat for at få en afgørelse. »Nu må S-toppen og dens skatterevisor, Frode Holm, stoppe med at lægge pres på Skat for en hurtig afgørelse. S-presset er utilstedeligt og helt urimeligt over for Skats medarbejdere, der blot passer deres arbejde,« siger han
KILDE (Tekst-felt): Ingen
MYNDIGHED (Tekst-felt): Skat København; Skatteministeriet
PERSON (Tekst-felt): Troels Lund Poulsen; Helle Thorning-Schmidt; Frode Holm
EMNE (Tekst-felt): Socialdemokratiet; Citat
Databasen har flg. struktur: 1 hovedtabel + fire undertabeller + fire nøgletabeller

Hovedtabel:
Kronologi - med felterne: ID (autonummerering, nøglefelt), DATO og HANDLING (notat)

4 Undertabeller:
Kilde - med felterne: KILDEID (autonummerering, nøglefelt) og KILDE (tekst)
Myndighed - med felterne: MYNDIGHEDID (autonummerering, nøglefelt) og MYNDIGHED (tekst)
Person - med felterne: PERSONID (autonummerering, nøglefelt) og PERSON (tekst)
Emne - med felterne: EMNEID (autonummerering, nøglefelt) og EMNE (tekst)

* Hver af de fire undertabeller får standardværdien=Null. Desuden - fordi det ikke virker efter hensigten - er værdien 'Ingen' sat til autonummer=1

4 Nøgletabeller:
Kildenøgle - med felterne: KILDEID (tal-felt) og ID (tal-felt)
Myndighednøgle - med felterne: MYNDIGHEDID (tal-felt) og ID (tal-felt)
Personnøgle - med felterne: PERSONID (tal-felt) og ID (tal-felt)
Emnenøgle - med felterne: EMNEID (tal-felt) og ID (tal-felt)

Relationer:
En-til-mange relationer etableres mellem hhv. hovedtabellen og hver af de fire nøgletabeller. Og tilsvarende mellem de fire undertabeller og nøgletabellerne

Hovedformular med fire underformularer:
Tabellen 'Kronologi' anvendes til hovedformularen.
En underformular designes med basis i nøgletabellen 'Kildenøgle'. Det gentages for hver af de fire nøgletabeller.
For at kunne slå op i tabellerne designes en forespørgsel til hver af de fire undertabeller - med alfabetisk sortering på hhv. KILDE, MYNDIGHED, PERSON og EMNE
I de fire underformularer omdannes de fire felter KILDEID, MYNDIGHEDID etc. til lister med de respektive alfabetisk sorterede forespørgsler som rækkekilder.
Avatar billede gro Nybegynder
06. april 2012 - 11:28 #1
Har ikke modtaget forslag til løsning, så afslutter spørgsmålet nu.