Avatar billede 9madjs Nybegynder
16. februar 2012 - 12:41 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til at lærer

Hej Eksperter, jeg har lavet denne tråd fordi jeg gerne vil lærer at
at programere og vide hvad det er, så vil jeg også lære at designe hjemmesider.

Håber i har nogle gode råd til hvor jeg skal starte henne.
Avatar billede michael_stim Ekspert
16. februar 2012 - 13:48 #1
Du starter med HTML, CSS og måske JavaScript. Derefter skal du sætte dig ind i serverscript-sprog og database-design for at gøre din webside lidt mere dynamisk. For at designe hjemmesider skal du kunne håndtere et billedbehandlingsprogram samt have et kunstnerisk gen, sidstnævnte er ikke noget man kan lære, men noget man har i sig eller ikke.
Avatar billede 9madjs Nybegynder
16. februar 2012 - 14:08 #2
Tusind tak, kan du foreslå nogle gode guides?
Avatar billede tubber Juniormester
16. februar 2012 - 14:48 #3
html.net er et godt sted at starte.

Lær html og css først som #1 skriver

Derefter vil jeg nok sætte mig lidt ind i hvad JavaScript og serverside er, inden du går videre.

Derefter vælger du så ud fra behov om du skal tage asp, php eller javascript.
Avatar billede michael_stim Ekspert
16. februar 2012 - 15:15 #4
#3

ASP er nok ikke så god en idé.
"Derefter vælger du så ud fra behov om du skal tage asp, php eller javascript. "
Du kan ikke sammenligne JavaScript med ASP og PHP, da det er clientsite (JavaScript) og serversite (ASP, PHP). Så det burde nok hedde at man skal vælge mellem .NET eller PHP.
Avatar billede tubber Juniormester
16. februar 2012 - 15:35 #5
nøjagtigt derfor jeg siger han bør sætte sig ind i hvad det betyder med clientside og serverside.

ja selvfølgelig .net og php

Noget af det man kan lave i javascript kan jo også laves i php og .net
Avatar billede michael_stim Ekspert
16. februar 2012 - 16:19 #6
#5

"Noget af det man kan lave i javascript kan jo også laves i php og .net" Øhhh ja, men validerer du i JavaScript og ikke serversite, er det selvmord. Og vice versa, så bliver det ikke så brugervenligt når sitet hele tiden reloades (kan fixes med noget AJAX, men bruger skal lige lære at kravle før han kan gå ;o)). Derfor er det ikke noget der skla vælges mellem, men derimod skla de bruges sammen.
Avatar billede tubber Juniormester
16. februar 2012 - 16:32 #7
#6 enig langt hen af vejen, men kravle er vel basal html og css

Men derefter mener jeg stadig at hvad ideen med det hele er med til at afgøre hvad det er der skal læres der efter.

Typisk er der vel ide bag, jeg mener hvis man ikke har et formål er det også svært at holde fat i interessen i at lære det.

Skulle jeg for eksempel lave en liste med  mine bøger og en kort anmeldelse og karakter ville jeg nok overveje .net eller php frem for javascript - og så skal man jo sætte sig ind i hvad det betyder for webhotel osv.

Der ud over skal man også overveje om det er værd at betale for webhotel eller om man skal ha en server hjemme, hvor mange computere man har til rådighed og hvad os man skal kører.

Så jeg holder stadig på:
1: Lær HTML og CSS
2: Sæt sig ind i hvad det betyder med serverside og clientside
3: Finde ud af hvad ens behov er
4: Vælge om vi skal kigge på .NET, php eller JS

Og ja er også enig i at JS kan have sine fordele, men som sagt mener jeg dog at det ikke nødvendigvis er et must for at kunne php eller .NET
Avatar billede 9madjs Nybegynder
17. februar 2012 - 23:14 #8
Tusind tak for hjælpen