Avatar billede TueLok Nybegynder
07. marts 2012 - 22:20 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Security Shields

Hej,

jeg skriver ang. et problem på mine forældres computer. De har fået den irriterende malware/trojan Security Shield.

Da den blokerer for alle programmer, har jeg fået dem til at genstarte computeren i fejlsikker tilstand med netværk, køre opdateret Malware Antibytes i fuld scanning, men det fandt intet, hvilket er lidt skørt synes jeg, da jeg kan se i andre tråde at det program har fundet filerne.

Når den genstartes normalt kan de ikke gå ind i nogle programmer; hverken på nettet eller med nettet slået fra. De kan heller ikke gøre joblisten (ctrl-alt-del) og på den vis forsøge midlertidigt at deaktivere filen, der skaber balladen.

Så jeg vil høre om nogen har nogle andre forslag til, hvorledes dette møg kan fjernes.

På forhånd tak
Avatar billede TueLok Nybegynder
07. marts 2012 - 22:20 #1
Nå ja, systemgendannelse fungerer heller ikke. I fejlsikret tilstand siger den, at den kun kan oprette et gendannelsestidspunkt, hvilket man jo ikke kan bruge til så meget, da skaden er sket...
Avatar billede zoso Novice
07. marts 2012 - 22:37 #2
Er der mulighed for gendannelse af pc'en til fabrikinstillinger vha. en recovery-disk?
07. marts 2012 - 22:43 #3
Ref #2: Bemærk at ALT ALT personlig bliver SLETTET HELT på den måde !!!
Avatar billede TueLok Nybegynder
07. marts 2012 - 22:45 #4
Det ved jeg faktisk ikke. Men i forlængelse af dette, vil det være muligt at lave back-up af billeder etc. uden at malwaren bliver overflyttet?

Men andre forslag, som ikke indebærer gendannelse til fabriksindstillinger er meget velkomne...
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2012 - 22:49 #5
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2012 - 23:11 #6
Tip fra anden tråd nederst:
http://www.eksperten.dk/spm/927161
aner ikke om det virker dog.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2012 - 23:13 #7
Bagefter er det en god ide at køre en fuld scanning med Malwarebytes fuldt opdateret.
Avatar billede TueLok Nybegynder
07. marts 2012 - 23:22 #8
Ang. youtube-videoen, kører denne også Malware Antibytes, som allerede er prøvet og intet blev fundet. Men før dette, i videoen, køres der RKILL; er det det som gør forskellen?

Også, hvis man ikke kan gå på nettet pga. malwaren, hvorledes da køre RKILL? Kan man køre den via usb, og hvordan gør man det, da det jo så er på en andet drev?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. marts 2012 - 07:10 #9
RKill skulle slå processen ned så den ikke kører, og så Malwarebytes kan fjerne den. Med hensyn til Malwarebytes, hvor sikker på er du at den var fuldt opdateret?
Den nyeste version hedder 1.60.1.1000, og den sidste databaseversion fra i går.
Der er også et andet utube link fra den tråd jeg refererde til i #6, det er denne:
http://www.youtube.com/watch?v=ZeauWr9BLrY
Men jeg har ingen erfaring med at fjerne Security Shield, da jeg ikke selv har haft den på min pc.
Avatar billede TueLok Nybegynder
08. marts 2012 - 09:22 #10
Malwarebytes skulle være helt opdateret; i hvert fald blev det, da den blev opstartet i fejlsikret tilstand opdateret helt.

Problemet er vist (jeg har ikke haft kun computeren mellem fingrene; det er kun over telefonen, men på lørdag har jeg den mellem fingrene, hvis det ikke løser sig inden), at de ikke kan åbne nogle programmer uden at malwaren lukker dem igen. Derfor vil jeg høre om det er muligt at køre RKILL fra usb stik?

Men tusind tak for forslagene! Jeg får dem prøvet af; først over telefonen og ellers først i weekenden, så hvis jeg ikke giver lyd fra mig før da med resultat, er det derfor.
Avatar billede TueLok Nybegynder
10. marts 2012 - 11:06 #11
Det ser ud til at have virket!

Jeg fik efter flere forsøg RKILL til at deaktivere det, fik opdateret Malwarebytes igen og denne gang fandt den (dog kun) 1 trojan. Slettet og siden er Security Shields ikke dukket op.

Så det er helt perfekt! Tusind tak for hjælpen. Læg gerne et svar, så du kan få pointene.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2012 - 11:26 #12
svar