Avatar billede radiomus Nybegynder
07. april 2012 - 20:43 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Langsomt / ustabilt stofa internet

Jeg flyttede for nylig og skiftede i den forbindelse fra TDC til Stofa.

Stationær, bærbar, mac, + et par smartphones virkede fint dengang jeg kørte TDC net/router. Efter skiftet til Stofa har jeg opsat netværket til at kører always-on via mac adresserne på de forskellige apperater. Dette virker fint på alt undtagen min stationære.

Nogle gange virker nettet fint, andre gange er det mega langsomt og nogle gange virker nettet overhoved ikke.

Det må være enten hardware eller software som fejler på den stationære, da nettet virker fint på de andre apperater.

Det trådløse netværkkort er i den billige ende, men det burde da virke:
D-link Airplus G DWL-G510 Wireless PCI Adapter (rev C)

Har 3 ud af 5 bars på signalet. (selvom der kun er knap 10 meter og 2 gipsvægge imellem.)

Nogle som har en ide om det er noget som kan løses software/indstillingsmæssigt eller om jeg skal ud og prøve at købe et ordenligt trådløst netværkskort?

På forhånd tak for alle der hjælper med løsningsforlag.

Mvh
Rasmus
Avatar billede claes57 Ekspert
07. april 2012 - 21:09 #1
alle de andre kører nok n, så skift dims i den stationære, så den ikke trækker hastigheden ned til g.
jeg har selv et par http://goo.gl/z42gq på mine gamle maskiner, og det virker fint.
Avatar billede radiomus Nybegynder
08. april 2012 - 19:48 #2
Når du siger at den stationære muligvis trækker hastigheden ned til g, mener du så at den trækker hastigheden ned for alle apperater eller kun sig selv?

Selv hvis den kørte på nedsat hastighed så burde den vel ikke have tabt forbindelse som jeg oplever tit?

/Rasmus
Avatar billede claes57 Ekspert
08. april 2012 - 20:20 #3
jeg mener at have hørt, at det er laveste fællesnævner (dvs alle er på maks 54mbps).
Jeg ville nok lige prøve ved at flytte den stationære hen til router, og køre med kabel. Hvis det er 100% stabilt, så ville jeg skifte det trådløse kort i maskinen.
Avatar billede radiomus Nybegynder
08. april 2012 - 21:03 #4
God ide det prøver jeg da lige. Tror dog det virker fint. Det er jo også et andet netværkskort.

Selvom det er laveste fælles nævner, så kan det ikke kun være pga at det kører langsommere. Alle de andre ting kører jo fint og stabilt.

Synes dog at D-link plejer at lave ok netværkskort, så er lidt overrasket over at det fungere så dårligt. 54mbit burde jo være mere end rigeligt ift 15mbit bredbånd. Det er jo kun ift overførsel af større mængde data at de 54mbit virkelig kan føles som en begrænsning.

/Rasmus
Avatar billede radiomus Nybegynder
10. april 2012 - 22:09 #5
Fandt ud af problemet.

Selvom der kun er 10meter og 2 gipsvægge, så har den stationære på g netværket simpelthen ikke god nok signalstyrke. Dette er primært pga interferrens fra andre netværk. Har fundt omkring 25 netværk indenfor min rækkevidde, heraf 5 netværk som kørte på samme frekvens og kanal som mit net.

Jeg har nu skiftet kanal og forbindelsen kører nu stabilt. Er gået fra omkring 40% til 75% signalstyrke. Nettet kører dog stadig langsomt på den stationære til tider.

Har fundet frem til at N netværket har betydelig længere signal rækkevidde, hvilket også betyder stærkere signal hvis jeg fik et kort der understøtter N netværket.

Jeg ser lige tiden an, og hvis sløvheden stadig irretere, så køber jeg et netværkskort der understøtter N netværket.

/Rasmus