Avatar billede xited Praktikant
14. april 2012 - 12:01 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Access point med god rækkevidde

Jeg har fået til opgave at etablere wifi på vores nye lager, og vil gerne undgå at sætte for mange access-points op, da vores tablets/smartphones tilsyneladende ikke er glade for at hoppe mellem dem, men smider forbindelsen i stedet.

Hele bygningen er 30x50 meter, og bliver med tiden fyldt med metal-reoler.
Ydermurene er af beton, men alle øvrige vægge er af træ.

Er det fuldstændig utopi, at få en løsning, med ét kraftigt AP et sted midt i bygningen? (der er 3-4 meter til loftet, og reolerne er ca. 2 meter høje)

Hvis ikke, hvilket AP kan du så evt. foreslå?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
14. april 2012 - 12:10 #1
Det vil nok kunne lade sig gøre, men der er bestemt ingen sikre bud. Jeg har selv udemærket erfaring med de nyere Cisco/Linksys mht. dækning, men professionelt ville jeg nok kigge i retning af Intel eller Aruba. På job benytter vi pt. Intel, men Aruba har nogle gode tanker netop omkringn transfer fra et AP til det næste, ligesom Cisco jo nu har deres CleanAir-concept.
Avatar billede xited Praktikant
14. april 2012 - 12:30 #2
Jeg havde umiddelbart en af disse i tankerne.
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=500647
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=521869
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=521871

Men er denne f.eks. overlegen?
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5091528

Hvis der kun skal smides én op, er det prisleje fint - men jeg kan ikke klemme f.eks. 4 stk. af dem, ind i mit budget.
Avatar billede xited Praktikant
14. april 2012 - 12:35 #3
Avatar billede CRKrogh Ekspert
14. april 2012 - 18:42 #4
Jeg ville bestemt gå efter et antal af en af de fire Linksys'er, du linker til ovenfor. Om det så kan klares med to eller fire, må komme an på en prøve, men det burde fint kunne lade sig gøre, også selvom reolerne vil "skygge" lidt. Se bort fra Aruba i denne sammenhæng.
Avatar billede xited Praktikant
14. april 2012 - 20:17 #5
Er din erfaring at disse APs vil have bedre dækning, end billigere modeller?
Avatar billede xited Praktikant
14. april 2012 - 20:23 #6
...og har WAP4400N umiddelbart bedre dækning, eller blot højere hastighed?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. april 2012 - 15:08 #7
Aruba har nogle mekanismer til at sikre godt signal, uanset hvor man er, men i en opstilling på denne størrelse vil jeg gå efter en af de lidt mindre. WAP4400N kan jeg ikke byde ind på, men find en forhandler i nærheden og aftal en prøvekørsel på en uges tid, så har du mulighed for at se, hvordan de opfører sig i lige præcis din verden.
Alt, hvad du ellers kommer til at høre af lovprisninger og ros af bestemte dimser og dingenoter vil med statsgaranti være subjektive, så prøv om du kan få en praktisk test i stand.
Avatar billede xited Praktikant
15. april 2012 - 15:57 #8
WAP4400 og 4410 ser ud til at have alvorlige problemer, hvis man kigger på eks. https://supportforums.cisco.com/message/3109882#3109882
...nettet er fuld af lignende oplevelser.
WAP2000 har også en del modvind.
Hvilken model har du selv?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. april 2012 - 16:02 #9
Professionelt sværger jeg til Cisco AiroNet, privat har jeg en WRT320'er kørende.
Avatar billede xited Praktikant
15. april 2012 - 16:12 #10
Hvad med http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=500648 ?
Den virker umiddelbart interessant.
Avatar billede xited Praktikant
15. april 2012 - 21:30 #11
Du nævner Aruba, og deres fokus på transfer.
Skal det i så fald være en managed løsning, med en temmelig dyr switch involveret?
Avatar billede xited Praktikant
02. oktober 2012 - 13:26 #12
Kører stadig med et billigt AP, så er ikke rigtigt kommet videre.
Men tak for jeres input.
Point?