Avatar billede gah1 Nybegynder
19. april 2012 - 17:43 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvad kan jeg nøjes med uden at gå på kompromis?

Jeg er en ældre gråhåret mand som er nød til at krybe til korset og stille et par banale spørgsmål.
Jeg har en stationær computer som med kabel er tilsluttet et modem med en 20/2mbit forbindelse.
Jeg har nu besluttet også at købe en wifi IPad.

Jeg ved at jeg så også er nød til at købe en trådløs router hvor jeg skal tilslutte min stationære computer via mit kabel og så køre iPaden trådløst.

Jeg er nu blevet forvirret over hvad forskellen er på et Gigabit LAN og et almindeligt LAN og hvorfor er der 4 porte. Er det fordi at man så via kabel så kan tilslutte 4 computere til nettet og har jeg overhovedet behov for Gigabit LAN stik?

Mit krav er simpelt og banalt Jeg vil blot have min stationære tilsluttet nettet uden at miste hastighed og så ind imellem bruge iPaden. Det ville derfor være smart, hvis at routeren ikke skal stå tændt hele tiden, men blot skal tændes når at jeg skal bruge IPaden.
Men da den stationære computer er tilsluttet via routeren så skal routeren formodentlig stå tændt hele tiden?

Jeg vil helst slippe så billigt som muligt for en stabil router, men jeg vil ikke gå på kompromis med min 20/2 hastighed, så hvilken simpel opsætning kan jeg nøjes med, jeg bor i et hus på 130m2 og den skal selvfølgelig kunne dække dette.
Håber der nogle som vil svare, og meget gerne med et konkret forslag til en router.

M.v.h
Avatar billede Wally1973 Praktikant
19. april 2012 - 18:23 #1
Spørgsmålet er om du skal koble en trådløse router/accesspoint på dit nuværende netværk eller om du kan erstatte din nuværende router/modem med en trådløse router.

For at besvare dette skal vi vide hvilke udbyder du har og hvilket abonnement, således at vi ved hvilken forbindelse der kommer ud af dit stik i væggen.
Avatar billede gah1 Nybegynder
19. april 2012 - 21:59 #2
Tak Det er TDC fastnet med et lille løst Motorola modem jeg mener at de kalder det ADSL2.

Nu forvirrer du mig ved at skrive om mit nuværende netværk.
Jeg opfatter det ikke som om at jeg har netværk.

Jeg har ikke udmiddelbart tænkt mig at fjerne TDC's installation jeg vil blot have det så simpelt, stabilt og letoprettet som muligt :-)

M.v.h.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
21. april 2012 - 23:14 #3
Beklager det lidt sene svar.

Din opsætning gør det vist mest fordelagtigt med en ekstra router.
Da du skal bruge routeren til en iPad kan det dog være en fordel med noget der understøtter iPad'en.
Jeg har forsøgt at finde ud af om airport stiller nogle krav til routeren, men har desværre ikke fået svar endnu.

iPad'en er et Apple produkt og dermed svært begrænset på evnen til at samarbejde med andre producenters enheder.
Dette betdyer f.eks. at mange printere ikke direkte kan anvendes af iPad'en og derfor er det vigtigt for dig at få det rigtige udstyr allerede fra starten af.

Problemet kan så være at det udstyr der er bedst til iPad'en ikke virker med evt. andet udstyr du køber senere, som også skal anvende WiFi.

Måske andre her på forummet kan hjælpe lidt med hvad airport kræver af routeren.
Avatar billede gah1 Nybegynder
26. april 2012 - 14:52 #4
Dette spørgsmål var nok for kompliceret til de ærede brugere af dette forum.
Så jeg lukker spørgsmålet.